تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۷۵۵۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سفر هندی‌ها به ایران برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

‌می‌متالز - معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام "هیچ رابطه قراردادی با بنیاد مستضعفان نداریم"، گفت: هندی‌ها برای تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری در بندر چابهار به ایران سفر می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، جلیل اسلامی در نشست خبری در پاسخ به پرسش در این خصوص که شرکت‌های کشتیرانی می‌گویند "کپی تعرفه‌های بندری شهید رجایی در بندر چابهار کارایی ندارد"، اظهار کرد: بنده منظور شرکت‌های کشتیرانی را نمی‌دانم، اما تعرفه سازمان بنادر پایه و منطقی دارد که عموماً به‌دلیل همراهی با سیاست اجرایی کشور طیف وسیعی از تخفیفات را اعمال کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تعرفه بندری از قیمت تمام‌شده خدمات عقب‌تر است، ادامه داد: سازمان بنادر در بازنگری تعرفه‌ها، به‌ازای هر خدمت در بندر خاص تعرفه مناسب کار را اخذ خواهد کرد.

وی با تأکید براین‌که شفاف‌سازی، متعادل‌سازی و نرمال‌سازی تعرفه‌ها بر اساس محل، نوع کار و... هدف سازمان بنادر از بازنگری تعرفه‌هاست، افزود: زمان آن رسیده که تعرفه‌های بندری واقعی شود. در حوزه کانتینری نیز ۷ سال است مه افزایش تعرفه نداشته‌ایم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد‌: به دلیل افزایش هزینه‌ها، خش خصوصی در حوزه جنرال کارگو بتمایلی برای حضور ندارد.

اسلامی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص تجهیزات بندر چابهار و مشکل پیش آمده برای تامین برق این دستگاه‌ها، گفت: تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار تست و راه‌اندازی شد. این تجهیزات مشکل الکتریسته و برق داشت که برطرف شده است. در زمان حاضر ۶ دستگاه جرثقیل در بندر شهید بهشتی چابهار مستقر شده است.

وی با یادآوری این‌که قرارداد هندی‌های در بندر چابهار طولانی شده است، اضافه کرد: عملیات هندی‌ها در بندر چابهار در مسیر سرعت نیست، به دلایلی هنوز قرارداد با هندی‌ها عملیاتی نشده که البته این به‌معنای عدم انجام کار نیست.

وی تصریح کرد: در قالب تفاهمنامه کوتاه مدت (دو دوره ۱۸ ماهه) حضور هندی‌ها در چابهار صورت گرفته و حدود ۲۵ درصد از قرارداد به چابهار منتقل شده است. اقدامات انجام شده باعث ۲ برابر شدن فعالیت‌ها در بندر چابهار شده است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که با بنیاد مستضعفان هیچ رابطه قراردادی نداریم، اظهار کرد: در دولت سیزدهم تاکنون ۳۳۰۰ میلیارد تومان در پسکرانه بنادر شمالی و جنوبی کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است. امسال نیز ۶ فقره قرارداد به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان برای ظرفیت سازی در پسکرانه‌ها یعنی ساخت انبار، بارانداز سیلو و عملیات تخلیه و بارگیری کالا امضا شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده