تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۵۶۸۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پاسخ به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «انتقاد نمایندگان مجلس از کیفیت نازل خودرو‌های داخل/ تاکب مردم باید تاوان ارابه‌های مرگ و مافیای خودرو را بدهند»

‌می‌متالز - مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو خبر منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «انتقاد نمایندگان مجلس از کیفیت نازل خودرو‌های داخل/ تاکب مردم باید تاوان ارابه‌های مرگ و مافیای خودرو را بدهند» جوابیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، متن جوابیه به این شرح است:

پایین بودن کیفیت برخی از محصولات داخلی عمدتا به دلیل قدیمی بودن پلتفرم‌ها است و برای دستیابی به محصولات با کیفیت باید پلتفرم‌های خودرویی به روز داشته باشیم تا محصولات جدید را براساس این پلتفرم‌ها توسعه دهیم. در وزارت صمت برای افزایش کیفیت محصولات برنامه‌هایی وجود دارد از جمله آن‌ها: افزایش کیفیت محصولات جاری، افزایش تولید محصولات مربوط به پلتفرم‌های جدیدتر وتوسعه پلتفرم‌های جدید اقتصادی برای عموم اقشار مردم است.

برنامه‌هایی در وزارت صمت در بخش افزایش کیفیت محصولات جاری وجود دارد که شامل تشکیل جلسات هفتگی ارتقاع کیفیت محصولات است. در این جلسات اشکالات محصولات جاری براساس گزارش شرکت‌های بازرسی کیفیت همچنین خدمات پس از فروش و گزارش‌های خودروسازی و رضایت مندی و شکایت مشتری بیان میشود در این جلسات کیفیت خودورهدف گذاری می‌شود که دستیابی به آن‌ها در حال پایش است.

همچنین در حال تدوین آزمون‌های بیشتری برای کنترل محصولات خودرو سازی هستیم برای مثال آزمون‌های پیمایش و قابل اعتماد پس از تولید یک خودرو به صورت نمونه برداری انجام می‌شود و یک محصول خودرویی تا ۸۰ هزار کیلومتر پیمایش می‌شود که تمام عیوبی که ممکن است در ۸۰ هزار کیلومتر پیش بیاید شناسایی می‌شود و جهت اصلاح آن اقداماتی صورت میگیرد.

موضوع دوم افزایش تولیدات مربوط به پلتفرم‌های جدید است، در شرکت‌های خودروسازی در حال حاضر پلتفرم‌هایی وجود دارد که نسبت به پلتفرم‌های قدیمی‌تر پلتفرم‌های جدیدی محسوب می‌شوند و دارای کیفیت بالاتری هستند که لازم است تیراژ این محصولات در خودروسازی افزایش یابد تا قیمت آن‌ها به صورت متناسبی اقتصادی شود. در حال حاضر برنامه افزایش تولید محصولات براساس پلتفرم‌های جدید نیز در برنامه وزارت صمت قرار دارد.

از همه مهمتر دست یافتن به پلتفرم‌های جدید برای عموم اقشار است. یک پلتفرم اقتصادی به این معنا است که در مسائل مهندسی موضوعی مطرح است تحت عنوان بهینه سازی، در بهینه سازی یک تابع به عنوان هدف در نظر گرفته می‌شود و مهندسی به گونه‌ای انجام میشود که آن تابع هدف کمینه شود به این فرایند بهینه سازی گفته می‌شود. هدف مختلفی برای توابع وجود دارد از جمله، توابع مربوط به عملکرد و کیفیت خودرو و توابع مربوط به قیمت خودرو. در مهندسی مختصدانه توابع هدف باهم متضاد هستند یعنی اینکه اگر به دنبال افزایش کیفیت خودرو باشیم قیمت هم افزایش می‌باید و اگر به دنبال کاهش قیمت باشیم کیفیت کاهش پیدا می‌کند. یک مهندسی مختصدانه به دنبال این است که قیمت را به گونه‌ای کاهش بدهد که کیفیت دچار تنزل نشود. دریک مهندسی مختصدانه دنبال طراحی محصولی هستیم که با کمترین قیمت به بازار عرضه شود در عین حال به اندازه کافی کیفیت داشته باشد به این خودرو، خودروی به اندازه خوب گفته میشود. در مرحله طراحی مسائلی مانند میزان مواد استفاده شده در خودرو در قسمت بدنه فلزی و در سایر قسمت ها، تعداد قالب استفاده شده درخودرو در قسمت بدنه فلزی و سایر قسمت ها، می‌تواند در قیمت تمام شده محصول به صورت قابل توجهی افزایش یا کاهش ایجاد کند.

با یک مهندسی مختصدانه می‌توان به محصولاتی دست پیدا کرد که به اندازه کافی خوب باشد و در اختیارعموم مردم قرار داد البته دستیابی به این پلتفرم در کوتاه مدت ممکن نیست حداقل زمانی یکسال تا یکسال و نیم فرصت نیاز دارد تا محصولات مرتبط با این مهندسی مختصدانه در اختیار مردم قرار گیرد با آینده محصولات با کیفیت توسط خودروسازان به مردم عرضه شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده