تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۷۵۶۸۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پاسخ به گزارش روزنامه تعادل با عنوان «صمت زیر فشار قدرت‌های پشت پرده»

‌می‌متالز - مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو خبر منتشر شده در روزنامه تعادل با عنوان «صمت زیر فشار قدرت‌های پشت پرده» جوابیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، متن جوابیه به این شرح است:

موضوع واردات خودرو مساله‌ای نیست که وزارت صمت بخواهد به تنهایی درباره آن تصمیم گیری کند. نظر نمایندگان مجلس نیز در خصوص واردات که باید متناسب با نیاز مردم انجام شود درست است، براین اساس باید میزان تولید داخل اندازه گیری شود و میزان کمبود عرضه متناسب با تقاضا نیز شناسایی شود، همچنین باید فاصله بین تقاضا و عرضه در بازار داخل با استفاده از واردات صورت گیرد.

قابل ذکر است که نحوه تامین ارز مورد نیاز موضوعی نیست که وزارت صمت بتواند در خصوص آن تصمیم گیری کند که این مورد مربوط به وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی است. البته تولید کنندگان داخلی با واردات خودرو موافق هستند چرا که در صورتی که عرضه در بازار به میزان کافی انجام شود واسطه گری نیز حذف خواهد شد و ارزش تولید داخل با این روند شناخته می‌شود و تولید کنندگان داخلی می‌توانند متناسب با قیمت خودرو‌های وارداتی خودرو خود را به فروش برسانند.

هم اکنون قیمت خودرو‌های تولید داخل در مقایسه با خودرو‌های وارداتی پایین است بنابراین اگر شرایطی ایجاد شود که خودرو وارد شود این موضوع منجر به افزایش قیمت خودروی داخلی توسط تولیدکننده می‌شود، در این صورت به تولید هم کمک خواهد شد، البته راهکار افزایش کیفیت خودرو‌ها تنها با ابزار واردات نیست برای افزایش کیفیت خودرو وزارت صمت برنامه بلند مدتی دارد و نمی‌توان انتظار داشت خودرو‌هایی که در داخل تولید می‌شوند و در بخشی از آن‌ها کیفیت محصولات پایین است در ظرف مدت کوتاهی کیفیت افزایش پیدا کند، قسمتی از کیفیت محصولات داخلی به پلتفرم آن‌ها مربوط می‌شود چرا که این پلتفرم‌ها قدیمی هستند و در حال حاضر در خودرو سازی‌ها پلتفرم‌های جدیدتر وجود دارد که برنامه وزارت صمت افزایش تولید بر روی این پلتفرم‌ها است و همچنبن توسعه پلتفرم‌های جدید در صنعت خودرو و دست یافتن به پلتفرم‌های جدید با کیفیت بالا نیازمند زمان است و این مهم در وزارت خانه در حال انجام است.

همچنین برای افزایش کیفیت محصولات آزمون‌های کنترلی بیشتری به خط تولید اضافه خواهد شد به عنوان مثال آزمون پیمایش و قابلیت اطمینان به صورت عمده در خودروسازی‌ها اجرا خواهد شد و اشکالات این محصولات شناسایی می‌شود که بنابراین به محصولات با کیفیت بهتر دست خواهیم یافت.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده