به گزارش می متالز، گروه صنعتی ایران خودرو با هدف کاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه، توسعه قوای محرکه دیزل برای خودروی سواری را در دستور کار قرار داد. به گفته محمد زالی؛ مدیرعامل ایپکو پروژه موتور دیزل توسط گروه صنعتی ایران خودرو به بخش صنعتیسازی رسیده و در حدود 70 موتور و 30 خودروی سورن با موتور دیزل با هدف انجام آزمونهای تائیدیه نهایی شامل پیمایش برای سنجش دوام و عملکرد در خطوط تولید انبوه ساخته شد.
زالی از داخلیسازی شدن بسیاری از قطعات موتور دیزل خبر داد و گفت: بخش کمی از آن از منابع خارجی تامین خواهد شد. فنآوری بالای بعضی از قطعات و سامانههای خودروی دیزلی و یا به صرفه نبودن تولید تعدادی از آنها عامل تامین از منابع خارجی است.
مدیرعامل ایپکو مزیت اصلی موتور دیزل را کاهش گاز CO2 عنوان کرد و گفت: به طور متوسط تولید گاز2 CO درخودروی سورن دیزل 145 گرم بر کیلومتر است. همچنین وجود فیلتر دوده و واکنشگر پس پالایشی سطح آلایندگی این خودرو را در سطح یورو 5 قابل ارتقا به یورو 6 قرار داد.
دوام بالا و مصرف سوخت کم موتور دیزل از دیگر مزایای آن به حساب میآید؛ به گونهای که میانگین مصرف سوخت موتور دیزلی 4.5 لیتر در صد کیلومتر در چرخه رانندگی استاندارد ترکیبی است و میزان مصرف سوخت این خودرو در خارج شهر نیز عددی زیر 5 لیتر در صد کیلومتر است. موتور دیزل علاوه بر مصرف سوخت کم با توان و گشتاور بالا برای رانندگی درون شهری و خارج از شهر به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی، گزینه بسیار مناسب و به صرفه ای خواهد بود. مراحل توسعه موتور دیزل سواری در شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) انجام شد.