تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۷:۴۹
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۷۶۰۸۶

دوره بازگشت سرمایه در راه آهن اینچه - شاهرود یک ساله است

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: احداث مسیر ریلی اینچه برون- آزادشهر- شاهرود حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که طی مدت یکسال از حق‌ترانزیت کالا‌ها جبران می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی محمدچوپانی اظهارکرد: اتصال مسیر ریلی اینچه برون به کریدور شمال به جنوب امری حیاتی و مورد اجماع همه کارشناسان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: برای اتصال به شبکه ریلی دو مسیر فراروی گلستان قرار دارد؛ در گام نخست تمرکز بر استفاده از مسیر ریلی فعلی از سمت مازندران و منطقه گدوک است که به سبب شیب زیاد و فرسوده بودن مسیر منطقی نیست.

وی تاکید کرد: فارغ از تنگنا‌های فنی و توپوگرافی، موضوع پدافند غیرعامل را هم باید مد نظر قرار دهیم، در حالت فعلی هر اتفاق غیرمترقبه‌ای در مسیر گرگان به سمت گدوک می‌تواند شبکه ریلی شمال و راه آهن اینچه برون را از مدار خارج می‌کند.

چوپانی ادامه داد: احداث راه آهن از اینچه برون به آزادشهر و در ادمه شاهرود، ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد، برای جبران این سرمایه گذاری، حدود یک سال زمان نیاز است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: پیش بینی و ساخت بارانداز‌های تجاری و غلات در اینچه برون می‌تواند می‌تواند توسعه فراگیری برای گلستان ایجاد کند.

چوپانی ادامه داد: اگر فقط در طول سال ۱۵ هزار تن کالا جاجا شود و هزینه ۲۰ دلاری به ازای هر تن ترانزیت اخذ شود؛ ۳۰۰ میلیون دلار اولیه سرمایه گذاری احیا می‌شود.

وی اظهار کرد: انتظار است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از توان نخبگان و مشاوران دانشگاهی در علوم جغرافیایی سیاسی و اقتصادی تصمیم قاطعی در این خصوص بگیرد.

منبع: خبرگزاری بازار

عناوین برگزیده