تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۷۱۹
کد خبر: ۲۷۶۹۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هدف‌گذاری ترانزیت سالانه ۳۰۰ میلیون تن کالا از مرز سرخس تا سه سال آینده

‌می‌متالز - سرپرست فرمانداری سرخس با اشاره به افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مرز سرخس طی شش ماه گذشته، گفت: گمرک سرخس در ابتدا با سه میلیون تن کالا فعال بود که برابر برنامه ابلاغی دولت این میزان طی سه سال باید به ۳۰۰ میلیون تن در سال برسد.

به گزارش می‌متالز، حسن نوری‌زاده سرپرست فرمانداری سرخس درباره ترانزیت کالا‌های روسیه از مرز سرخس، اظهار کرد: بعد از انعقاد قرارداد روسیه با ایران در حوزه ترانزیت، تاکنون دو محموله از مرز سرخس وارد کشور شده که محموله اول مصالح ساختمانی بوده و به کشور هند ارسال شده است و محموله دوم نیز با ۳۷ واگن کود شیمیایی در ۵ رام از مرز سرخس عبور کرد.

وی بیان کرد: قطار باری از مرز سرخس تا بندرعباس را ظرف سه روز طی کرده است و این نشان‌دهنده این است که بهترین مسیر انتقال کالا از روسیه به هند و آب‌های گرم مسیر ترانزیتی سرخس است.

سرپرست فرماندار سرخس اضافه کرد: جمهوری اسلامی ظرفیت کل زغال سنگ صادراتی روسیه و دیگر کالا‌های این کشور و همچنین کشور‌های آسیای میانه را از طریق خط ریلی سرخس انجام می‌دهد.

نوری زاده بیان کرد: گمرک سرخس در ابتدا با سه میلیون تن کالا فعال بود که برابر برنامه ابلاغی دولت این میزان طی سه سال باید به ۳۰۰ میلیون تن در سال برسد.

وی گفت: در شش ماهه گذشته حدود ۱۸۰ تریلی و کامیون تردد مرزی به صورت رفت و برگشت داشتند، اما امروز با آماده‌سازی بستر‌ها با همکاری گمرک، مرزبانی، نیروی انتظامی، منطقه ویژه اقتصادی و شهرداری به حدود ۶۰۰ دستگاه رسیده است ضمن اینکه به زودی ناوگان هوایی در سرخس توسط شرکت هواپیمایی ماهان فعال می‌شود

سرپرست فرماندار سرخس همچنین از حل مشکل تردد کامیون‌های ایرانی در کشور ترکمنستان خبر داد و تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که ناوگان جاده‌ای ما برای تردد و عبور از ترکمنستان داشت این بود که ترکمنستان قانونی را وضع کرده بود که طبق آن کامیون‌های ایرانی برای هر کیلومتر تردد در هر تن باید ۱/۵ دلار بیشتر هزینه پرداخت می‌کردند و این موضوع جلوی رقابت را گرفته بود و برای شرکت‌ها و کامیون‌داران هزینه زیادی بود و صرفه اقتصادی نداشت.

نوری زاده افزود: این موضوع را از طریق استانداری، وزارت امور خارجه و کنسولگری ایران در ترکمنستان پیگیری کردیم تا نسبت به کامیون‌های ترکمنستان رفتار متقابل انجام شود که خوشبختانه این موضوع حل شد و از ۹ مهر ماه کامیون‌های ایرانی مانند کامیون‌های دیگر کشور‌ها در ترکمنستان تردد می‌کنند و هزینه اضافی پرداخت نمی‌شود و طی هفته گذشته ۷ دستگاه کامیون به مقصد عشق آباد وارد خاک ترکمنستان شدند و بقیه کامیون‌ها نیز به شکل عبوری در حال تردد در خاک ترکمنستان هستند.

وی با بیان اینکه گمرک سرخس و منطقه ویژه اقتصادی تجمیع شدند، گفت: با اقداماتی که انجام شده است تردد به شدت رشد کرده و بسیار تسهیل شده است و امیدواریم میزان ترانزیت کالا از مرز سرخس طی سه سال به ۳۰۰ میلیون تن برسد.

سرپرست فرماندار سرخس تاکید کرد: به ازای هر تن کالایی که از طریق حوزه ترانزیت وارد خاک جمهوری اسلامی می‌شود و از بندرعباس خارج می‌شود، ۲۰ دلار سود می‌کنیم و به خزانه ملی اضافه می‌شود و یکی از بخش‌های مهم درآمدی در کشور حوزه ترانزیت است و با توجه به رشد ترانزیت از مرز سرخس در حال بررسی برای دو برابر کردن خط ریلی سرخس هستیم.

نوری زاده در پایان با اشاره به تشکیل جلسه‌های مبادی مرزی از حضور سرکنسول ایران در سرخس خبر داد و گفت: جلسه تسهیل مبادی مرزی استان به زودی با حضور استاندار و مدیرکل‌های مرتبط در سرخس برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده