تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۷۶۹۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رویگردانی تحلیلگران از طلای جهانی

‌می‌متالز - ریزش نزدیک به ۹۰ دلاری قیمت طلای جهانی نسبت به سقف قیمت ماه میلادی جاری، وال استریت را به شدت نسبت به طلا بدبین کرد.

به گزارش می‌متالز، چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا همچنان تیره و تار است و تحلیلگران با کاهش قیمت ۱۶۵۰ دلار در هر اونس به شدت نسبت به این فلز گرانبها موضع نزولی دارند. طلای جهانی تقریباً ۹۰ دلار از بالاترین قیمت ۱۷۳۷ دلاری اکتبر خود به ۱۶۴۴ دلار بر اونس کاهش یافته است. قیمت سکه در ایران البته امروز گویی تنها به افت اندک قیمت دلار داخلی توجه داشت و افت ۰.۴ درصدی را مشابه نرخ ارز تجربه کرد. به این ترتیب قیمت سکه امامی به ۱۴ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان رسید.

در حالی که طلا به مرز ۱۶۰۰ دلار نزدیک می‌شود، وضعیت تکنیکال آن هم چندان مثبت نیست. جیم وایکاف، تحلیلگر ارشد کیتکو جمعه وضعیت تکنیکال طلای جهانی در کوتاه‌مدت را نزولی برآورد کرد. او می‌گوید ناتوانی طلا در به دست آوردن جایگاه خود به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاران در بحبوحه ابهامات ژئوپلیتیکی و نااطمینانی بازارها، طرفداران طلا را گیج کرده است.

عامل اصلی چالش برانگیز برای طلا، تورم شدیدتر از انتظار است که دوباره انتظارات از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به صورت تهاجمی را افزایش داده است و این مسأله موجب تقویت دلار آمریکا شده که بر طلای جهانی اثر منفی می‌گذارد.

مارک چندلر، مدیر عامل Bannockburn Global Forex نیز می‌گوید: «طلا همچنان با مشکل مواجه است. در بازار نقدی، ۷ جلسه از ۸ جلسه معاملاتی گذشته را با کاهش قیمت سپری کرده است. شاخص‌های مومنتوم روند کاهشی دارند». به عقیده چندلر در صورت عبور از ۱۶۴۲ دلار آزمایش بعدی معامله‌گران طلا می‌تواند در سطح ۱۶۱۵ دلار باشد. همچنین او طلا در صعودی‌ترین سناریو انتظار یک جهش به بالای ۱۶۸۵ دلار را دارد. به باور او ماندن طلا بالای ۱۶۷۲ دلار می‌تواند به تثبیت روند آن کمک کند.

دودستگی تحلیلی میان وال‌استریت و معامله‌گران خرد؟

نتایج نظرسنجی هفتگی کیتکو نشان داد که وال استریت قیمت طلا در هفته آینده را به شدت کاهشی می‌بیند. از ۹ تحلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی، ۷ نفر گفتند که انتظار قیمت‌های پایین‌تری را در هفته آینده دارند و تنها ۲ نفر نسبت به آن صعودی بودند.

در همین حال، اگرچه انتظارات معامله‌گران عادی برای هفته آینده صعودی باقی ماند، اما تعداد افرادی که انتظار افت قیمت را دارند نسبت به گذشته رشد کرده است. ۴۵ درصد از ۸۵۸ معامله‌گر خرد مشارکت‌کننده در نظرسنجی کیتکو انتظار قیمت‌های بالاتر را داشتند. در حالی که ۳۵ درصد روند قیمت را نزولی و ۲۰ درصد خنثی می‌بینند.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده