تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۷۶۹۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شکست بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال

‌می‌متالز - در حال حاضر کریپتوکارنسی در عصر یخبندان قرار دارد که بسیار عمیق و طولانی خواهد بود و بسیاری از رمزارز‌ها در آن زنده نخواهند ماند.

به گزارش می‌متالز، بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال در دوران رکودی شدیدی قرار دارند. از زمان عرضه بیت کوین در سال ۲۰۰۹، قیمت بیت‌کوین شش بار بیش از ۵۰ درصد کاهش را ثبت کرده است. اما طوفان اخیر در سطحی کاملاً متفاوت است. دان دولف، تحلیلگر Mizuho به IBD گفت: این یک عصر یخبندان ارز‌های دیجیتال است. من فکر می‌کنم که این بسیار عمیق و طولانی خواهد بود و بسیاری از رمزارز‌ها زنده نخواهند ماند.

سقوط بیت‌کوین نشان می‌دهد که طلای دیجیتال نیست

ماریون لابور و گالینا پوزدنیاکوا، اقتصاددانان دویچه بانک، اعتقاد دارد که سقوط بیت‌کوین این ایده را که پوششی در برابر تورم بوده و مانند طلای دیجیتال است، بی‌اعتبار کرد. در واقع قیمت ارز‌های دیجیتال تا حدی سرسام آور با نزدک مرتبط است. با این حال، ترن هوایی کریپتوکارنسی باعث می‌شود که نوسانات نزدک آرام به نظر برسد. تا تاریخ ۲۳ ژوئن، نزدک حدود به ۳۱ درصد از بالاترین سطح خود کاهش یافته است. این عدد برای بیت کوین بیش از دو برابر و تقریبا ۷۰ درصد است.

سیاست‌های پولی انبساطی سوخت افزایش قیمت بیت کوین

ارز‌های دیجیتال در بیشتر دوران وجود خود از سیاست‌های پولی و شرایط آن منتفع گردیده‌اند. از سالی که بیت‌کوین پا به عرصه ظهور گذاشته، تلاش فدرال رزرو اغلب در جهت حمایت از تقاضا بوده است. از آن زمان تا کنون فدرال رزرو ۶.۵ هزار میلیارد دلار اوراق قرضه و اوراق بهادار تحت حمایت دولت خریداری کرده و همچنین در جهت تقویت تقاضا نرخ بهره را برای تشویق ریسک پذیری، افزایش ارزش دارایی‌ها و تحریک تقاضا از طریق افزایش ثروت کاهش داد.

بخش عمده‌ای از خرید‌های فدرال رزرو، ۴.۵ هزار میلیارد دلار، پس از شروع قرنطینه ناشی از ویروس کرونا در مارس ۲۰۲۰ رخ داد. در طی دوره‌های متعددی که فدرال رزرو از این محرک مالی استفاده کرد، این سیاست به خوبی عمل کرد و این تزریق سرمایه هرچند همچون سوختی برای اقتصاد بود، اما بزرگترین تورم در ۴۰ سال اخیر را رقم زد.

اکنون معکوس شدن محرک‌های بی‌سابقه فدرال رزرو، ارزش بیشتر دارایی‌ها را کاهش داده است. افزایش بازدهی ۱۰ ساله اوراق قرضه به ویژه به بازار سهام ضربه زده است. جریان‌های درآمد آتی این دارایی‌ها، زمانی که بر اساس نرخ بازده بدون ریسک بالاتر تنزیل شوند، ارزش کمتری دارند. این کمک می‌کند تا توضیح دهیم که چرا شاخص نزدک در این بازار گسترده عملکرد ضعیفی داشته است. اما وقتی نوبت به ارزش‌گذاری بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال می‌رسد، هیچ جریان نقدی آتی برای تنزیل وجود ندارد.

رقیب ارز‌های دیجیتال

به نظر می‌رسد که هیجان اصلی ارز‌های دیجیتال در کیمیاگری دیجیتال و ایجاد پول از روی کد است. بدون شک، ایجاد نزدیک به ۳ تریلیون دلار از کد، سپس نابودی ۲ تریلیون دلار، یک شاهکار باورنکردنی بود. NFT‌ها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، ممکن است نزدیک‌ترین رقیب رمزارز‌ها باشند.

مالکیت NFT در همان دفتر کل بلاک‌چین که مالکیت ارز‌های دیجیتال را ثبت می‌کند، ردیابی می‌شود. این توکن‌ها می‌توانند مالکیت هنر دیجیتال، کارت‌های ورزشی، موزیک ویدئو و موارد مشابه را فراهم کنند. اما این مجموعه‌های دیجیتال ممکن است حتی از ارز‌های دیجیتال پشتیبانی ضعیف‌تری داشته باشند. قیمت این مجموعه‌ها نیز با افت شدیدی مواجه بوده به طوری که برخی از آن‌ها که در سال گذشته به قیمت ۲.۵میلیون دلار معامله شده، اما اکنون بالاترین قیمت پیشنهادی برای خرید آن ۱۲۵۰۰ دلار است.

عملکرد پرداخت کریپتو پس از سقوط بیت‌کوین مورد بازبینی قرار گرفت

چیزی که ارزش بیت‌کوین و بیشتر ارز‌های دیجیتال دیگر را پررنگ‌تر می‌کند، کاربرد آن‌ها برای انجام معاملات است. اما پیشرفت رمزارز‌ها در این زمینه کند بوده است. در سال ۲۰۱۴، Stripe نخستین شرکت بزرگی بود که از پرداخت‌های بیت کوینی پشتیبانی می‌کرد. اما این شرکت در سال ۲۰۱۸ این پشتیبانی را به دلیل کند بودن تراکنش‌ها در آن زمان، کارمزد‌های بالا و بی‌علاقگی مشتریان، متوقف کرد.

در ماه آوریل، مورگان استنلی شبکه لایتنینگ بیت‌کوین را برای خرده فروشان کاربردی‌تر از کارت‌های نقدی برای خرید‌های کوچک معرفی کرد. شبکه ثانویه و لایه دوم امکان تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه را بین طرف‌های خارج از شبکه فراهم می‌کند. این تراکنش‌ها برای به روز رسانی دفتر کل بلاک چین به محاسبات آهسته، پرهزینه و انرژی بر اثبات کار بیت‌کوین نیاز ندارند. شبکه لایتنینگ بیشتر شبیه ویزا و مسترکارت عمل می‌کند و امکان تسویه وجوه را پس از تکمیل تراکنش فراهم می‌کند.

در ماه آوریل، لایتنینگ لبز، تیم پشتیبان شبکه لایتنینگ بیت کوین، بودجه ۷۰ میلیون دلاری را اعلام کرد. پروژه بزرگ جدید آن این است که شبکه را قادر می‌سازد تا تراکنش‌ها را از طریق استیبل کوین‌های پشتوانه شده توسط ارز‌های فیات مانند دلار انجام دهد. با این حال، اگر پرداخت با استیبل کوین‌های یک دلاری منطقی‌تر از استفاده از بیت‌کوین است، چرا بیت‌کوین باید ۲۰ هزار دلار یا بیشتر ارزش‌گذاری شود؟

دولف با اشاره به ظرفیت کاهش هزینه انتقال پول در سطح جهان گفت: من به فناوری بلاک چین و قرارداد‌های هوشمند و امور مالی غیرمتمرکز اعتقاد زیادی دارم. اما من تمایز زیادی بین همه این چیز‌ها و هیاهو‌های اطراف رمزارز‌ها قائل هستم.

ابهام قیمت ارز‌های دیجیتال در آینده

سوالی که این روز‌ها مطرح می‌شود این است که آیا اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در رمزارز‌ها است؟ به نظر می‌رسد بیت کوین همچنان در روند نزولی قرار دارد. پیش بینی در این بازار اندکی مشکل است، لونا در اپریل به اوج خود رسید و یک ماه بعد به صفر رسید.

کاهش اهرم در معاملات، افزایش نظارت و قانون‌گذاری و چرخه انقباضی فدرال رزرو به منظور فرونشاندن شور و حرارت سوداگرانه، نشان می‌دهد که احتمالا زمستان طولانی ارز‌های دیجیتال طولانی خواهد داشت. با این حال، تورم در نهایت کاهش خواهد یافت و فدرال رزرو به چرخه انقباض خود پایان خواهد داد.

اما بعید است بانک مرکزی به این زودی‌ها به یک سیاست پولی فوق العاده آسان بازگردد. بهار ارز‌های دیجیتال جدید در نهایت فرا خواهد رسید. اما نمی‌توان انتظار داشت که مانند موارد قبلی باشد.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده