تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۴۰
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۷۷۱۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شفافیت مولفه اصلی درگاه یکپارچه سازی نرخ ارز است/ ضرورت برنامه ریزی برای تثبیت قیمت ارز

‌می‌متالز - عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: راه اندازی هر سامانه یا درگاهی که منجر به شفاف سازی بخش‌های مختلف اقتصادی شود رویکرد مثبتی است، اما مشروط به اینکه بعد از مدتی با برخی رفتار‌ها آثار خوب این موضوع حذف نشود.

به گزارش می‌متالز، آلبرت بغزیان؛ استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص راه اندازی سامانه یکپارچه سازی اعلام نرخ ارز صرافی‌ها گفت: مساله مهمی که در این سیاست باید مورد توجه قرار بگیرد این است که وقتی شخصی در صرافی قیمت می‌پرسد و صراف مثلا می‌گوید نرخ دلار امروز ۳۲ هزار تومان است و نرخ دولتی قیمت دیگری است خریدار یا با کارت ملی به صورت دولتی خرید می‌کند یا به صورت آزاد. قیمت آزاد در این مرحله به احتمال زیاد ثبت نمی‌شود، چرا که صرافی از فروشنده‌ای به قیمت آزاد خریداری کرده و به شخصی که خریدار آزاد نرخ ارز است نیز به قیمت مورد نظر و توافقی بینابین می‌فروشد.

وی در این باره افزود: اصولا خرید و فروش ارز خارج از شبکه که ثبت و ضبط نمی‌شود نمی‌تواند زیر مجموعه اعلام نرخ درگاه معرفی شده به مردم برای مطلع شدن از قیمت صرافی‌ها باشد. تا زمانی که بین نرخ آزاد و دولتی تفاوت قیمت وجود دارد برخی به علت نیاز به خرید ارز برای فعالیت‌های ضروری مثل سفر یا ... مجبورند خارج از شبکه ارز را با نرخ بالاتری نسبت به آنچه در درگاه‌ها ثبت می‌شود خریداری کنند.

بغزیان در خصوص مزایای راه اندازی درگاه یکپارچه سازی اعلام نرخ ارز گفت: درگاه یکپارچه سازی نرخ ارز از این جهت حائز اهمیت است چرا که می‌تواند مشخص کند صرافی‌ها تا چه میزان خارج از سهمیه خود ارز با قیمت‌های معمول و نه چندان بالا به مشتری واقعی فروخته اند. براین اساس اگرصرافی‌ها مدارک و مستندات معامله را برای بانک مرکزی ارسال کنند و خرید و فروش آزاد را وارد سامانه کنند در راستای افزایش شفافیت معامله گری قابل توجه است.

وی در خصوص مزایای مالیاتی راه اندازی درگاه یکپارچه سازی اعلام نرخ صرافی‌ها گفت: بحث مالیاتی که از صرافی‌ها گرفته می‌شود در این سامانه اگر براساس خرید و فروش ارز مشخص شود اثر مالیاتی قابل توجهی به دنبال دارد، چرا که برخی صرافی‌ها برای عدم پرداخت مالیات ناشی از تراکنش‌های بالا اصولا شماره کارت اقوام خود را به خریداران ارز می‌دهند.

آلبرت بغزیان در ادامه بحث خاطر نشان شد: راه اندازی هر سامانه یا درگاهی که منجر به شفاف سازی بخش‌های مختلف اقتصادی شود رویکرد مثبتی است، اما مشروط به اینکه بعد از مدتی با برخی رفتار‌ها آثار خوب این موضوع حذف نشود. در اینجا اصل نظارت و پایش مستمر و به روز رسانی درگاه راه اندازی شده بسیار مهم است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در پایان گفتگو تاکید کرد: مساله مهم از نظر فعالان اقتصادی و مردم کاهش نرخ ارز و تثبیت نرخ ارز است. حساسیت نشان دادن قیمت ارز به مسائل سیاسی و نسبت به اخبار خوب و بد باید با سیاست گذاری‌های درست برچیده شود چرا که این موضوعات نرخ ارز و به تبع آن تولید کننده و مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افزایش نرخ ارز و بی ثباتی به نفع تولید کننده و مردم نیست، لذا انتظار می‌رود بانک مرکزی در کنار راه اندازی درگاه‌های اینچنینی، روی موضوع مهم تثبیت و کاهش نرخ ارز تمرکز کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده