تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۷۷۱۱۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
سود ثبات‌های ناپایدار تورم در بازار‌ها به جیب چه کسانی می‌رود

بازار خودرو با گرانی حرکت کرد

‌می‌متالز - هرچند وضعیت نرخ‌ها در بازارهایی، چون ارز، طلا و سکه در دولت سیزدهم با ثبات نسبی مواجه بوده، اما تورم در بازار‌های کالایی همچنان سیال است، به‌طوری‌که طی هفته گذشته به‌طور مجدد نرخ خودرو‌های داخلی به حرکت درآمد. کنترل تورم در اقتصاد باید در همه بازار‌ها خود را نشان دهد تا بتوان گفت سیاست‌های حفظ ارزش پول ملی در جریان است.

به گزارش می‌متالز، یکی از مشکلات اقتصادی این است که از کنترل تورم در همه بازار‌ها معمولاً غفلت می‌شود، به‌طور نمونه در شرایطی که ارزش پول ملی در حوزه‌های کالایی به شکل ملموسی در حال تنزل است، مثلاً در بازاری، چون ارز شاهد ثبات نسبی هستیم و این پرسش مطرح می‌شود که چرا ثبات نسبی بازار ارز به بازار‌های کالایی دیگر تعمیم داده نمی‌شود. اگر نگاهی به وضعیت تورم در بازار‌های مختلف بیندازیم به این نتیجه می‌رسیم که معمولاً از کنترل همه‌جانبه تورم در بازار‌های مختلف غفلت می‌شود. در دوره‌های مختلف یا شاهد صعود نرخ ارز و ثبات در سایر بازار‌ها هستیم یا اینکه همزمان با ثبات نرخ ارز، بازار‌های دیگر با تورم مواجه می‌شوند.

خوشبختانه دولت سیزدهم به‌رغم آنکه برجام هم فرصت عملیاتی شدن نیافت، ثبات در بازار ارز را تا حدی حفظ کرده است، اما در دیگر بازار‌ها شاهد تورم هستیم که رویدادهایی، چون تورم جهانی و تحریم و اصلاح نرخ ارز ترجیحی در این رویداد نقش دارد. در این میان باید توجه داشت که خانوار ایرانی سال‌های سال است که تحت روند فرسایشی کاهش قدرت خرید قرار گرفته و باید برای بهبود قدرت خرید آن‌ها فکری اساسی شود.

همان ثباتی که در بازار ارز برقرار است اگر در بازار‌های دیگر نیز حاکم شود، بی‌شک از سوی جامعه با اقبال مواجه خواهد شد، اما نکته اینجاست که ثبات باید پایدار و صاحب توجیه اقتصادی و منطقی باشد که در غیر این‌صورت بعد از مدتی به یک‌باره همچون گذشته شاهد آزاد شدن فنر قیمت در بازار‌ها خواهیم بود.

به‌طور نمونه شاید بتوان با مؤلفه نشر خبر واردات خودرو، بازار خودرو را تا مدتی در کمای قیمتی قرار داد، اما در نهایت بازار از وضعیت ابهام و گیجی خود خارج می‌شود و به سمت قیمت تعادلی حکم شده از ناحیه نقطه تلاقی عرضه و تقاضا حرکت می‌کند، کمااینکه هم‌اکنون شاهد روند صعودی نرخ خودرو هستیم.

در این میان هرچند برای عامه مردم جامعه ثبات قیمت‌ها و کنترل تورم مطلوب نظر است، اما این ثبات باید پایدار و صاحب منطق باشد که در غیر این صورت این ثبات‌ها به عنوان یک فرصت جهت سرمایه‌گذاری اشخاص صاحب رانت اطلاعاتی تلقی می‌شود. از این‌رو باید دست از سر قیمت‌ها به عنوان علائم وجود بیماری یا اشکال در حوزه‌های دیگر اقتصادی برداشت تا متوجه نوسان قیمت شویم و بفهمیم که مشکلی در یک بخش وجود دارد و باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

طی ماه‌های گذشته شاید بازار خودرو اندکی ثبات داشت، اما این ثبات همانطور که گفته شد تا حدی مدیون خبر واردات خودرو بود. طبیعی است بعد از رنگ باختن وعده مذکور بازار روند قیمتی خود را به‌طور مجدد پیدا کند و در این میان اشخاصی که در این مدت اقدام به خریداری خودرو کردند با هدف سرمایه‌گذاری برنده وضعیت جدید بازار خودرو شوند.

واردات خودروی اقتصادی هم آنقدر تا نقطه هدف راه دارد که نرخ خودرو در بازار داخلی به‌طور مجدد روند رو به جلوی خود را آغاز کرد، به شکلی که نرخ تارا و پژوپارس در هفته سوم مهر‌ماه با رشد مواجه شد. به‌زعم کارشناسان اقتصادی تورم در تمامی بخش‌های اقتصاد ایران و بازار‌ها با اعمال بسته سیاستی جامع و کامل باید کنترل شود.

شاید تنها روال ثابت بازار در ماه‌های گذشته رکود آن بوده باشد، اما تغییرات قیمتی برخلاف رکود هرگز روند ثابتی از ابتدای سال نداشته است. از ابتدای سال بار‌ها تغییر روند قیمتی در بازار مشاهده شده است. به عنوان مثال ابتدای سال قیمت‌ها صعودی بود و تا پایان تابستان با توجه به عواملی همچون تغییرات نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار روند متفاوتی در پیش می‌گرفتند. در این هفته نیز با توجه به جهش نرخ ارز و عواملی همچون ایرادات وارد شده به مصوبه آزادسازی واردات، قیمت‌ها افزایشی شدند. قیمت پژوپارس LX در این هفته با افزایش ۱۳ میلیون تومانی به ۳۸۵ میلیون تومان رسید و قیمت تارا اتوماتیک هم ۵۹۵میلیونی شد و در مرز ۶۰۰میلیون تومانی قرار گرفت.

گزارش قیمت خودرو
در هفته سوم مهر

بازار خودرو که هفته گذشته به‌رغم جهش نرخ ارز و اخبار منفی پیرامون برجام بدون تغییر قیمت چشمگیری فعالیت خود را به پایان برده بود در این هفته و مطابق نظر کارشناسان پس از تثبیت شرایط موجود، افزایش قیمت را آغاز کرد. قیمت خودروها، به‌خصوص محصولات ایران‌خودرو گاهاً افزایش بیش از ۱۰‌میلیونی به ثبت رساندند و باید دید آیا هفته آینده نیز وضعیت بازار مطابق این هفته خواهد بود یا همانند روز‌های پایانی هفته جاری قیمت‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند.

قیمت سایپا

قیمت کوئیک معمولی همچون قیمت کوئیک R با ثبت افزایشی ۵ میلیون تومان معاملات این هفته را به پایان برد. قیمت کوئیک معمولی به ۲۰۵ و قیمت کوئیک R به ۲۱۲ میلیون تومان رسیده است.
قیمت پراید ۱۱۱ با ۲ میلیون تومان افزایش به ۲۰۴ میلیون تومان رسید. قیمت پراید ۱۱۱ پس از مدت‌ها ثبات قیمت، افزایشی بود.

قیمت ساینا هم با یک میلیون تومان افزایش همراه بود. قیمت ساینا با این افزایش جزئی به ۲۰۵ میلیون تومان رسید.

قیمت ایران‌خودرو

قیمت پژو۲۰۶ تیپ ۲ که هفته گذشته را با ۳۰۰میلیون تومان به پایان برد در این هفته با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۳۰۵ میلیون تومان رسید.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم در این هفته افزایشی بود. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ۱۰ میلیون تومان افزایش به ۳۷۰ میلیون تومان رسید.
قیمت پژو ۲۰۷ دستی پانوراما با افزایش ۱۰میلیونی طی این هفته به ۴۱۵ میلیون تومان رسید.
قیمت پژو ۴۰۵ SLX با ثبت افزایش ۳ میلیون تومانی به ۳۴۰ میلیون تومان رسید.
قیمت پژوپارس LX که هفته گذشته ۳۷۲میلیون تومان اعلام می‌شد در این هفته با افزایش ۱۳میلیون تومانی به ۳۸۵ میلیون تومان تومان رسید.
قیمت سمند EF ۷ تنها موردی در این هفته بود که کاهش قیمت به ثبت رساند. قیمت سمند EF ۷ با کاهش ۴ میلیونی در این هفته به ۳۵۰میلیون تومان رسید.
قیمت تارا اتوماتیک هم افزایش ۱۵ میلیون تومانی به ثبت رساند. قیمت تارا اتوماتیک با این افزایش به ۵۹۵ میلیون تومان رسید.

منبع: خبرگزاری جوان آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده