تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۷۷۲۸۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودروی جدید ایران خودرو فردا ۲۶ مهر رونمایی می‌شود

‌می‌متالز - بر اساس اعلام ایران خودرو پروژه TF ۲۱ این شرکت فردا سه شنبه ۲۶ مهرماه رونمایی خواهد شد. تولید مدل مفهومی TF ۲۱ در ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ به تایید مدیرعامل ایران خودرو رسید و فاز طراحی آن آغاز شده بود

به گزارش می‌متالز، بر اساس اعلام ایران خودرو پروژه TF ۲۱ ایران خودرو روز سه شنبه ۲۶ مهرماه رونمایی خواهد شد. تولید مدل مفهومی TF ۲۱ در ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ به تایید مدیرعامل ایران خودرو رسید و فاز طراحی آن آغاز شده بود.

خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه مراسم رونمایی کشنده آتامان ایران خودرو دیزل که در ۳۰ خرداد برگزار شد، در خصوص قیمت و زمان عرضه ماشین خودرو TF ۲۱ این شرکت اعلام کرده بود: این محصول جدید با قیمت ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود، اما پیش از این، منوچهرمنطقی، معاون وزارت صمت، قیمت این خودرو را ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده بود.

بر اساس اطلاعاتی که گروه خودروسازی ایران خودرو منتشر کرده، سری اول TF ۲۱ با پیشرانه TU ۵ P (پلاس) تولید و عرضه خواهد شد. این موتور که در حال حاضر زیر کاپوت تارا قرار دارد، مدل ایرانی‌شده EC ۵ پژو است که در پژو ۳۰۱ استفاده شده و همین طور نسخه بهینه‌سازی‌شده و ارتقایافته TU ۵ است که قبلا در پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ و پژو پارس ایران خودرو به کار رفته بود.

پیشرانه TU ۵ پلاس می‌تواند حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را تولید کند. البته این پیشرانه ۱.۶ لیتری در تارا ایران خودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. حداکثر سرعت خودرو موتور TU ۵ P به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و در ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه، ۰ تا ۱۰۰ را پر می‌کند.

با توجه به اینکه خودرو TF ۲۱ در سگمنت B قرار دارد، مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر، حدود ۷ لیتر خواهد بود.

به دلیل اینکه ایران خودرو در نظر دارد پیشرانه TU ۵ را حذف کند و به جای آن پیشرانه‌های جدیدتر و کم‌مصرف‌تر را جایگزین کند، سری دوم TF ۲۱ با موتور ملی IK ۳ تولید خواهد شد.

موتور IK ۳ سه سیلندر در دو نوع KP ۵ با سیستم تنفس طبیعی، حجم ۱.۵ لیتر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ میلیمتر و نوع KP ۲ با توربوشارژ، حجم ۱.۲ لیتر، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۶ نیوتن متر طراحی و تولید می‌شود.

پروژه TF ۲۱ ایران خودرو قرار است جایگزین پژو ۲۰۶ شود. بر همین اساس، محصول جدید ایران خودرو ساختار جعبه‌ای دارد و شبیه کیا سول خواهد بود. البته ماشین TF ۲۱ شبیه به ام جی ۳ چینی انگلیسی نیز است، اما در نگاه اول کیا سول کره‌ای را به یاد بینندگان می‌آورد.

بر اساس اعلام سازنده، TF ۲۱ ایران خودرو در سگمنت B قرار دارد و دارای ابعاد و اندازه‌ای کوچک‌تر از کراس‌اوور K ۱۲۵ است. طراحان برای ظاهری TF ۲۱ از ماشین‌های کوچک هیوندای i ۱۰، میتسوبیشی میراژ و رنو کویید الگو خواهند گرفت و به همین خاطر احتمالا روی پلتفرم دیگری غیر از IKP ۱ ساخته می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده