تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۷۷۳۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کنایه بورس‌بازان به گزارش‌های ماهانه

‌می‌متالز - بازیگران بازار سهام در ماه‌های اخیر نتوانستند نقش قابل‌قبولی در جریان داد و ستد‌های بورسی ایفا کنند، از این‌رو بررسی روند معاملات این بازار از افت چشمگیر تقاضا حکایت می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) به محدوده زیر ۱۲۰۰ میلیارد‌تومان در برخی از روز‌ها رسیده که در محاسبات به‌وجود آمده نشان می‌دهد. وضعیت نامطلوب شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار نیز بر یک نکته مهم تاکید می‌کند. بازدهی نماگر یادشده از ابتدای سال منفی ۱۱/ ۴درصد را نشان می‌دهد. وضعیتی که روند رو به‌افول بورس تهران را به رخ سرمایه‌گذاران می‌کشد.

به گزارش می‌متالز، بررسی آمار‌ها از روند قیمت سهام نشان می‌دهد؛ داد و ستد‌های بورسی متاثر از متغیر‌های اثرگذار داخلی و خارجی تحت کنترل درآمده است که این مهم باعث‌شده اکثر سهام در هفته‌های گذشته وارد بیراهه قیمتی شوند و مسیری کاهشی را طی کنند. بازار سهام از اواسط اردیبهشت‌ماه با ورود به فضای سرد معاملاتی و کاسته‌شدن از ارتفاع شاخص کل چندین‌بار وارد محدوده منفی شد. این روند که در هفته‌های اخیر با شدت بیشتری دنبال شده، بر، اما و اگر‌های اهالی بازارمذکور افزوده است؛ به‌طوری‌که کسب بازدهی پی‌در‌پی منفی برخی امیدواری‌ها به بازگشت قیمت سهام در نیم‌سال دوم را به بدبینی‌های عمیق بدل کرده است. در چنین شرایطی که نماگر اصلی بازار سهام به‌تدریج در مسیر کاهشی حرکت می‌کند برخی احتمالات می‌تواند از توقف عقب‌نشینی روند مذکور به‌دنبال انتشار گزارش‌های ماهانه بنگاه‌های بورسی بر روی کدال حکایت کند.

بررسی بنیادی وضعیت سهام موجود در بورس تهران به وضوح نشان می‌دهد، اغلب سهام در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند؛ در این میان با عنایت به‌کارنامه عملکرد نیم‌سال نخست۱۴۰۱ امکان توقف روند فرسایشی و ادامه دار خروج نقدینگی از بازار با استناد به برخی عوامل وجود دارد. همان‌طور که قابل‌مشاهده است بازار سهام به دلیل عدم‌جذب سرمایه جدید با کمبود نقدینگی چشمگیری دست به‌گریبان است. قرارگرفتن سرمایه گذاران در این فضای نامناسب در اکثر مواقع به دلیل سیگنال منفی از رخداد‌های گوناگون به ترغیب بیشتر اهالی بازار برای خارج‌کردن پول خود از بورس منجر می‌شود. برهمین اساس سرمایه‌گذاران برای در امان ماندن از ترکش‌های این بازار پرریسک، باید محلی مناسب برای سرمایه خود پیدا کنند، اما قبل از هرگونه تصمیم‌گیری نگاهی جدی به گزارش‌های ماهانه منتشرشده برای هر شرکت خواهند انداخت تا به تحلیل درستی از فرآیند سهم‌های مختلف دست‌یابند.

این روند از سوی سرمایه‌گذاران در حالی رخ می‌دهد که بازار با حداقل ریسک‌های سیستماتیک مواجه باشد. در شرایط فوق (شرایط عادی و عاری از التهاب) سرمایه‌گذاران با دست‌یافتن به میزان فروش یک شرکت و پیش‌بینی و تخمین از میزان فروش آتی شرکت‌ها می‌توانند قبل از تصمیم‌گیری با دیدی باز، دست به استراتژی جدید بزنند، از این‌رو می‌توان گفت گزارش‌های ماهانه منتشرشده بنگاه‌های بورسی می‌تواند از چشم‌انداز آینده بورس پرده‌برداری کند، اما با عنایت به پیشروی ریسک‌های سیستماتیک و اثرگذاری آن بر بازار‌های دارایی به‌ویژه بازار سهام در روز‌های اخیر، سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای رصد گزارش عملکرد‌ها (با توجه به نزولی یا صعودی بودن نوسانات) ندارند. واقعیت امر آن است که گزارش‌های منتشره‌شده منتهی به شهریور۱۴۰۱ تا قبل از تشدید فضای مبهم بر وضعیت تالارشیشه‌ای شاید می‌توانست تا حدودی به افزایش استقبال سهامداران در هفته‌های پیش رو منجر شود، اما بررسی روند سرعت خروج پول از بازار نشان می‌دهد کدال نیز این‌روز‌ها تحت‌تاثیر عوامل منفی بیرونی قرار گرفته و عملا به یکی از ناکارآمدترین آیتم‌ها برای جذب سرمایه‌گذار تبدیل شده است.

در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها عامل قطعی برق که در سال گذشته کاهش چشمگیر تولید در صنایع مربوطه را رقم زده بود، در این مقطع تهدید جدی برای صنایع مذبور به‌حساب نیامده است، اما همان‌طورکه عنوان شد به‌نظر می‌رسد این مهم زیر سایه تشدید ریسک‌های سیستماتیک با حداقل اثرگذاری بر فضای سرد معاملاتی حرکت کند، به‌گونه‌ای که انتظارات شکل‌گرفته از بازار سهام طی روز‌های آتی می‌تواند از پول حقیقی در مسیر خروج حکایت کند. آنطور که گزارش عملکرد شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد با ورود به فصل پاییز و مخابره سیگنال‌های ضد‌ونقیض از بودجه۱۴۰۲ انتظار می‌رود شرایط تولید و فروش شرکت‌ها مجددا وارد فاز جدیدی از نوسان شود و با درنظرگرفتن پایداری وضعیت متغیر‌های اثرگذار بر بازار سهام از جمله بن‌بست مذاکرات برجامی (حداقل تا انتخابات کنگره آمریکا) فصل پاییز نیز با برگ‌ریزان شرکت‌ها همراه شود. بررسی رفتار بازیگران بازارسهام نشان می‌دهد غیر‌قابل پیش‌بینی بودن وضعیت اقتصادی و گره‌خوردن معاملات بازار‌های دارایی به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای کشور، بازار‌های مختلف را در معرض خطر جدی خروج سرمایه قرار داده است. وضعیت مذکور درمیان فعالان بورسی تبعات پررنگ‌تری از خود بر‌جای گذاشته و این بازار را با کاهش تقاضای قوی مواجه کرده است. شواهد آماری نشان می‌دهد قرارگرفتن ارزش بازار در کمترین سطح از ۶بهمن۱۴۰۰و خروج قدرتمند پول از بورس با هدف حفظ حداقلی ارزش ریال در برابر ناملایمات تورمی و چشم‌انداز مبهم سیاسی و اقتصادی به ادامه دار شدن بلاتکلیفی‌ها و پیشروی رکود تقاضا ناشی از آن منجر شود. این وضعیت درحالی موج جدیدی از نگرانی در میان اهالی بازار را رقم‌زده که متولیان بورسی نیز برنامه شفاف و مشخصی برای بحران به‌وجود آمده ندارند. به این ترتیب با توجه به شرایط کنونی شاید نتوان زمان مشخصی را برای پایان اصلاح شاخص بورس تعریف کرد. این شاخص رسما با سقوط و عقبگرد به سطوح پایین تضعیف شاخص قیمت سهام در کنار چشم انداز منفی اقتصاد جهانی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است، به‌طوری‌که می‌توان گفت نبود محرک‌های رشد قیمت‌ها در بازارداخلی و جهانی انتظارات از صعود بورس را در کوتاه‌مدت منتفی خواهد کرد.

خسروشاهی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده