تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۷۷۳۳۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

هزینه خرید اوراق مسکن آب رفت/ خریداران منتظر کاهش بیشتر بمانند؟

‌می‌متالز - چند هفته‌ای است که قیمت اوراق وام مسکن کاهش یافته و به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان رسیده؛ موضوعی که می‌تواند برای خریداران خانه خوشایند باشد، چرا که هزینه دریافت وام کمتر می‌شود. اما آیا منتظر ماندن برای کاهش قیمت اوراق مسکن، از نظر اقتصادی به‌صرفه است و به خریداران ملک کمک می‌کند؟

به گزارش می‌متالز، مبلغ کل وام مسکنی که به زوج‌های تهرانی تعلق می‌گیرد، ۴۸۰ میلیون تومان است که شامل ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۴۰۰ میلیون تومان وام باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. همچنین برای گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله باید ۱۶۰ ورق دیگر بخرند.

در حال حاضر هر ورق از امتیاز تسهیلات مسکن (مربوط به خرداد ۱۴۰۰) حدود ۹۵ هزار تومان در بازار سرمایه خریدوفروش می‌شود. هزینه خرید ۹۶۰ برگه تسهیلات مسکن حدود ۹۱ میلیون تومان است.

متقاضیان خرید مسکن، منتظر کاهش قیمت اوراق باشند یا نه؟

طی سال‌های اخیر هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن خود به دغدغه جدی متقاضیان وام تبدیل شده است. در واقع تسهیلات مسکن به جای این که مشکل بودجه کم متقاضیان خرید مسکن را که اغلب خریداران مصرفی هستند، حل کند، مشکل آفرین شده است. قیمت اوراق در زمستان سال گذشته به بالاترین حد خود رسید، تا جایی که یک سوم از مبلغ وام برای خرید اوراق هزینه می‌شد. قیمت هر ورق تسهیلات مسکن در بهمن سال قبل به بیش از ۱۵۰ هزار تومان رسیده بود.

در آن زمان خرید اوراق مورد نیاز برای گرفتن وام مسکن حدود ۱۶۰ میلیون تومان بود. حتی قیمت اوراق وام مسکن در ابتدای اسفند ماه به بیش از ۱۸۰ هزار تومان هم رسید. در واقع خریداران حدود یک سوم از مبلغ وام را از دست می‌دادند و فقط ۳۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کردند.

اما حالا که قیمت اوراق کاهش یافته، شاید اینطور به نظر برسد که خرید خانه با وام الان به صرفه‌تر از بهمن پارسال است، اما اینطور نیست. چرا که متوسط قیمت خانه در تهران از بهمن ماه پارسال تا شهریور امسال ۳۰ درصد رشد کرده است.

براساس گزارش ماهانه بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، متوسط قیمت خانه در بهمن پارسال ۳۳ میلیون تومان بوده، اما در حال حاضر بیش از ۴۳ میلیون تومان است. در واقع براساس متوسط قیمت مسکن، یک واحد مسکونی ۷۰ متری در بهمن ماه حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشته است، ولی در حال حاضر بیش از سه میلیارد تومان ارزش دارد.

در واقع منتظر ماندن برای کاهش قیمت اوراق وام مسکن در بلندمدت به صرفه نیست، چرا که تورم با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و اثر کاهش هزینه وام را از بین می‌برد.

رشد بازار مسکن از دیگر بازار‌ها عقب مانده است؟

بررسی میزان رشد بازار مسکن در مقایسه با دیگر بازار‌ها و تورم نیز نشان می‌دهد که خرید خانه حتی با هزینه بالای وام مسکن به صرفه است. البته برای کسانی که به اندازه مبلغ وام کسری بودجه دارند. نه کسانی که نقدینگی بسیار کمی دارند یا توان پرداخت اقساط چند میلیونی را ندارند.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران، شاخص تورم خانوار از ابتدای بهمن ماه پارسال تا پایان شهریور ماه امسال ۳۵ درصد رشد کرده است، در واقع تورم کشور در هشت ماه اخیر معادل ۳۵ درصد بوده است.

در این بازه زمانی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن از حدود ۳۳ میلیون تومان برای هر متر به بیش از ۴۳ میلیون تومان رسیده است. در واقع مسکن تهران تلاش کرده که از تورم خیلی عقب نماند و حدود ۳۰ درصد رشد کرده که با تورم ۳۵ درصدی فاصله زیادی ندارد. یعنی خریداران مسکن تا حدودی توانسته‌اند سرمایه خود را در برابر اثر منفی تورم حفظ کنند.

میزان رشد بقیه بازار‌ها نیز نشان می‌دهد که خریداران مسکن نسبت به سرمایه‌گذاران در دیگر بازار‌ها در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارند. میزان رشد سرمایه خریداران مسکن دو برابر خریداران دلار است.

کسانی که در ابتدای بهمن ماه دلار ۲۸ هزار تومانی خریده‌اند، در پایان شهریور می‌توانستند آن را با ۱۵ درصد رشد بفروشند. از سوی دیگر سکه امامی نیز که شاخص بازار سکه محسوب می‌شود، در بازه ۸ ماهه اخیر ۲۲ درصد رشد کرده که نسبت به بازار مسکن کمتر است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده