تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۲۷۷۴۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان:

به دنبال تامین پایدار مواد اولیه هستیم

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان گفت: شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در تلاش است طی سال­‌های آتی، شرکتی پیشرو با بالاترین توانایی در ارائه خدمات باکیفیت صنعتی و معدنی مصرفی باشد و با اهداف کلان و برنامه‌هایی همچون بازاریابی و فروش محصولات معدنی در کشور و راه‌­اندازی معادن کوچک (ذخایر پنهان) و همچنین خرید سهام و مشارکت در پروژه­‌های شرکت­‌های بزرگ معدنی، کمک شایانی به صنعت فولاد کشور و منطقه کند.

به گزارش می‌متالز، وحید سیدعلی در خصوص ضرورت تامین مواد اولیه، بیان کرد: تامین مواد اولیه، یکی از مسائل مهم در فعالیت و توسعه هر واحد صنعتی و تولیدی به شمار می‌رود، زیرا لازمه اساسی و مهم تداوم تولید، تامین پایدار مواد اولیه است. چنانچه تولیدکنندگان چشم‌انداز روشنی از وضعیت تامین مواد اولیه مورد نیاز خود داشته باشند، قطعا برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تولید انجام می‌دهند.

وی افزود: صنعت فولاد در زمره صنایع سنگین و نقش‌آفرین در اقتصاد کشور قرار دارد. در این صنعت، به دلیل نوع خاص فعالیت‌های آن، تامین پایدار مواد اولیه از اهمیت دوچندانی برخوردار است، زیرا هر گونه اختلال در تامین مواد اولیه آن، زیان‌های مالی و آسیب‌های فنی متعددی را برای واحد فولادسازی در پی دارد. یکی از مهم‌­ترین چالش‌های اصلی امروز صنایع فولادسازی کشور، تامین سنگ‌آهن است و با توجه به شرایط کنونی، به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک، تمام کارخانه‌های فعال در زنجیره فولادسازی با مشکل روبه‌رو شوند.

عدم توازن در توسعه زنجیره فولاد

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در همین راستا عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی این مسئله، عدم توازن در توسعه زنجیره فولاد و کم‌توجهی به حلقه‌های بالادستی و اکتشاف ذخایر است. همچنین بسیاری از واحد‌های تولیدکننده سنگ‌آهن طی سال‌های گذشته، به سمت تکمیل زنجیره و فولادسازی پیش رفته‌اند و این موضوع در عمل سبب شده است که این واحد‌ها سنگ‌آهن را در داخل مجموعه خود مصرف کنند و دیگر سنگ و کنسانتره آهن خود را به فروش نرسانند. این موضوع یکی از چالش‌های اصلی زنجیره فولاد برای تامین سنگ‌آهن محسوب می‌شود. همچنین قوانین و مقررات گمرکی نیز یکی از چالش‌های صنعت فولاد در شرایط کنونی کشور به شمار می‌آید، زیرا این مقوله موانع متعدد و مهمی را در حوزه تامین قطعات و تجهیزات یدکی وارداتی پیش پای تولیدکنندگان قرار داده است.

سیدعلی در ارتباط با راهکار‌های موجود برای رفع این مشکلات، تصریح کرد: چالش‌های ایجادشده در حوزه تامین مواد اولیه به دلیل سیاست‌گذاری دولتی، فولادسازان را با مشکل مواجه کرده است و تعادل میان تامین مواد اولیه و تولید را در سال‌های اخیر به هم زده و بر زنجیره تامین تاثیر منفی گذاشته است. باید توجه داشت که تامین مواد اولیه و زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت فولاد، مشکل ملی با ابعاد اقتصادی و اجتماعی و امنیتی است و به همین دلیل، باید با نگاهی ملی به آن توجه و در این خصوص تصمیم‌گیری شود. در حال حاضر، فرصت‌های مناسبی برای مواجهه با چالش تامین مواد اولیه در کشور وجود دارد. باید توجه داشت که توسعه فناوری‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی در دنیای امروز با بهبود روش‌ها و زیرساخت‌ها، می‌تواند به بهبود مشکلات زنجیره تولید در کشور کمک کند. ضمن اینکه ایران از ذخایر و منابع ارزشمند و قابل توجه سنگ‌آهن برخوردار است که برای به‌کارگیری و مصرف اقتصادی آن در زنجیره ارزش فولاد، باید توان فنی و تکنولوژی خود را در حوزه‌های اکتشاف و استخراج و بهره‌برداری از این ذخایر و فرآوری آن‌ها به کار برد. در واقع تمرکز بر اکتشاف و سرمایه‌گذاری مضاعف در این بخش می‌تواند پیشران صنعت برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ باشد.

ضرورت تامین کافی مواد اولیه

وی در ادامه به سیاست‌گذاری شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان جهت مقابله با چالش تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های فعال در عرصه صنعت فولاد کشور، با تمرکز بر تداوم تولید و حفظ سهم از بازار در سال‌های اخیر و با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری با تامین‌کنندگان مواد اولیه، مانع از آن شده است که چالش مواد اولیه صنعت فولاد خدشه‌ای به روند روبه‌رشد تولیدات این شرکت وارد آورد. همچنین این شرکت، با اتخاذ سیاست‌هایی در زمینه بومی‌سازی و توانمندسازی داخلی، واردات قطعات یدکی مورد نیاز خود را به حداقل رسانده است. بدون شک مهم‌ترین اصل برای واحد‌های تولیدی صنعت فولاد، تامین مواد اولیه است. با توجه به نیاز شرکت فولاد خوزستان همچون سایر شرکت‌­های فولادی به تامین به موقع مواد اولیه و نیز عدم توازن عرضه و تقاضا در کشور و در نظر گرفتن این موضوع که در حوزه اکتشاف می‌توان اقدامات بهینه و به‌صرفه‌تری کرد، به منظور رفع چالش تامین پایدار مواد اولیه و با رویکرد اکتشاف، استخراج، بهره‌­برداری و بازرگانی پس از بررسی و آسیب‌شناسی‌­ها، تاسیس شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در دستور کار قرار گرفت. در ادامه، پس از مطالعات اولیه و امکان‌سنجی وضعیت معادن موجود در سطح کشور، تاسیس شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان عملیاتی شد.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان اذعان کرد: شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان ارائه‌دهنده کلیه خدمات در زمینه اکتشاف، استخراج، فرآوری، بهره‌­برداری و بازرگانی در حوزه صنعت و معدن کشور با اولویت تامین نیاز‌های گروه فولاد خوزستان است. گفتنی است که پس از تاسیس شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان، بررسی و شناسایی معادن در دستور کار قرار گرفت. خوشبختانه اقدامات موثری در این راستا انجام پذیرفته و با چندین معدن مذاکراتی شده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات این شرکت، توسعه معادن کوچک مقیاس است که امیدوار هستیم در میان مدت شاهد نتایج مطلوب این برنامه باشیم.

به دنبال توسعه معادن کوچک مقیاس هستیم

سیدعلی در ارتباط با چشم‌انداز شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان، مطرح کرد: باید توجه داشت که تامین پایدار مواد اولیه و ماهیت کار و زمان‌بر بودن شناسایی، تامین و استقرار فناوری‌های جدید معدن‌کاری، اساسا نیازمند یک دوره گذار است و همچنین خودکفایی تولیدکنندگان فولاد در تامین مواد اولیه، بدون شک به حمایت جدی دولت و همکاری بخش‌های تعاونی و خصوصی نیاز دارد. مسلما تامین به موقع مواد اولیه، تاثیر بسزایی در فعالیت و توسعه زنجیره تولید فولاد در کشور دارد. شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان نیز با این رویکرد توانسته است بازوی کمکی گروه فولاد خوزستان باشد و تا حدودی دغدغه تامین کنسانتره را برطرف کند. همچنین انتظار می­‌رود که شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در سال­‌های آتی، شرکتی پیشرو با بالاترین توانایی در ارائه خدمات باکیفیت صنعتی و معدنی مصرفی باشد و با اهداف کلان و برنامه‌هایی همچون بازاریابی و فروش محصولات معدنی در کشور و راه‌­اندازی معادن کوچک (ذخایر پنهان) و همچنین خرید سهام و مشارکت در پروژه­‌های شرکت­‌های بزرگ معدنی، کمک شایانی به صنعت فولاد کشور و منطقه کند.

وی در پایان یادآور شد: همچنین توسعه معادن کوچک مقیاس نیز جزو برنامه‌­های محوری شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان محسوب می‌شود. این شرکت در زمینه اکتشافات قصد دارد که در پهنه‌های بزرگ معدنی، در قالب کنسرسیوم‌های فولادی حضور داشته باشد تا با توجه به ظرفیت واحد، سنگ‌آهن مورد نیاز را تامین کند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده