در این رابطه عباسآخوندی، وزیر راه و شهرسازی میگوید: هم اکنون از مجموع ۶۰ فرودگاه کشور تنها ۹ فرودگاه بیش از ۸۰ درصد خدمات پروازی کشور را برعهده دارد. برهمین اساس یکی از اقدامات مهم در دستور کار بحث پروازهای منطقهای و راهاندازی ناوگان با هواپیماهای کوچک با هدف دسترسی مردم به سرویس خدمات هوایی است.
وی ابراز امیدواری کرده با ورود هواپیماهای کوچک ایتالیایی – فرانسوی رونق به فرودگاههای کوچک بازخواهد گشت و سیستم حملونقل هوایی ایران میتواند سفرهای کوتاه هوایی بین استانها را که تا پیش از این تنها از طریق جاده امکانپذیر بود تجربه کند. این سیاست که در راستای افزایش مسیرهای پروازی و اقتصادیکردن فرودگاههای زیانده دنبال میشود اکنون به مرحله اجرا رسیده است و طبق اعلام سایت رسمی هواپیماییATR، ایران به زودی ۴ فروند از هواپیماهای خریداری شده را تحویل میگیرد.
حسین اسفندیاری، قائم مقام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پیشتر کمبود ناوگان مناسب را از دلایل سود ده نبودن فرودگاههای کوچک اعلام کرده بود. وی گفته بود: به کارگیری هواپیماهای کوچک میتواند یکی از راهکارهای رونقدادن به این فرودگاهها باشد. به گفته وی، با استفاده از این هواپیماها امکان جابهجایی بیشتر مسافران بین شهرستانها با مراکز استانها و امکان ارتباط بین فرودگاههای مراکز با فرودگاههای اصلی کشور وجود دارد که با استفاده از این فرودگاهها ساکنان مناطق کمجمعیت و دور از مرکز، میتوانند به راحتی بین فرودگاههای اصلی کشور جابهجا شوند.
آخوندی در سفر اخیر خود به جهرم نیز در بازدید از فرودگاه کوچک این شهر درخصوص راهاندازی پروازهای این فرودگاه با بهرهگیری از هواپیماهای ایتیآر، قول مساعد داد و گفت: دلیل اصلی خرید هواپیماهای کوچک ATR بهرهبرداری از فرودگاههای کوچکی مانند جهرم است. هواپیماهای خریداری شده از سوی ایرانایر که در جریان سفر رئیسجمهوری و هیات همراه به اروپا تفاهمنامه اولیه آن نگاشته شد از سری ۶۰۰ مدل ATR۷۲ است. هواپیمای ATR۷۲ از خانواده هواپیماهای منطقهای با گنجایش کم است که از سوی شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR تولید شد. هواپیماهای منطقهای کمتر از ۹۰ نفره این شرکت ایتالیایی در سالهای اخیر پرفروشترین هواپیماها در این کلاس بودهاند. هواپیماهای این شرکت قادرند در محیطهای مختلف از جمله میادین هوایی کوچک، باندهای فرود نامناسب و مناطق کوهستانی به خوبی پرواز کنند.