تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۷۷۵۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن چین برای پنجمین روز معاملاتی متوالی

‌می‌متالز - از روز گذشته قیمت سنگ آهن ۲ درصد کاهش یافت و به ۶۸۶.۵ یوان در هر تن رسید و از اوایل سپتامبر به پایین‌ترین سطح خود رسید و برای پنجمین روز معاملاتی متوالی کاهش داشت.

بازار غرق در بدبینی

به گزارش می‌متالز، بازار سنگ آهن از هفته گذشته کساد باقی مانده است. از روز گذشته قیمت سنگ آهن ۲ درصد کاهش یافت و به ۶۸۶.۵ یوان در هر تن رسید و از اوایل سپتامبر به پایین‌ترین سطح خود رسید و برای پنجمین روز معاملاتی متوالی کاهش داشت.

معاملات سنگ معدن وارداتی در بازار نقدی از روز گذشته کم رونق بود و قیمت نقدی در مقایسه با جمعه گذشته ۱۰ تا ۱۵ یوان در هر تن کاهش یافت. گلوله‌های آهن PB و کلوخه‌های PB در بنادر در شاندونگ به ترتیب ۷۱۵-۷۲۳ یوان بر تن و ۸۸۰ یوان بر تن بود. قیمت گلوله‌های آهن PB در بندر لیانیونگانگ ۷۲۰ یوان بر تن بود، در حالی که در بنادر تیانجین ۷۴۰ یوان بر تن بود. به طور کلی، قیمت نقدی گلوله‌های آهن PB در بنادر همه به درجات مختلف کاهش یافت.

کاهش تقاضای پایانه‌ها بر قیمت فلزات آهنی تأثیر گذاشت و به دلیل اینکه سیاست‌های مطلوب تری ارائه نشد، جو بازار بدبینانه باقی ماند. افزایش جو بازار که توسط سیاست‌های قبلی املاک و مستغلات ایجاد شده بود به تدریج در حال محو شدن بود.

با کاهش دما در شمال چین، تقاضای فصلی برای سنگ آهن کاهش یافت. علاوه بر این، تقاضای پایین دستی در پی تعطیلات به دلیل پیشگیری و کنترل شدید بیماری همه گیر کمتر از انتظارات بود. در نتیجه، اعتماد بازار کاهش یافت.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط انجمن آهن و فولاد چین، در نیمه اول اکتبر، موجودی اجتماعی پنج نوع عمده فولاد در ۲۱ شهر در سراسر چین ۹.۰۳ میلیون تن بود که ۵۱۰۰۰۰ تن یا ۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت و ۱.۱۵ میلیون تن یا ۱۴.۶ درصد نسبت به ابتدای سال افزایش یافته است. این اولین بار است که موجودی کالا پس از سه ماه کاهش متوالی افزایش یافته است.

با این حال، هنوز انتظارات زیادی برای رشد تقاضای کوتاه مدت برای سنگ آهن وجود دارد. اگرچه تقاضا برای فولاد در شانشی به دلیل همه‌گیری کاهش یافت و برخی از کارخانه‌های فولادی به‌طور داوطلبانه تولید را کاهش دادند، تولید آهن خام همچنان بالا بود و تقاضای کلی برای سنگ آهن ثابت بود.

علاوه بر این، تقاضا برای کلوخه‌ها و گلوله‌ها احتمالاً در بحبوحه کاهش عرضه سنگ معدن داخلی افزایش می‌یابد، که تقاضا برای سنگ معدن وارداتی را تحریک خواهد کرد.

در عین حال، فشار بر عرضه نیز کاهش یافته است. محموله‌های سنگ آهن تحت تأثیر آب و هوای نامساعد بیشتر کاهش یافت. بر اساس آخرین آمار محموله‌های سنگ آهن در هفته گذشته (۱۰ تا ۱۶ اکتبر) در مجموع به ۲۹.۹۵ میلیون تن رسید که نسبت به هفته گذشته ۳ درصد کاهش داشته است. در همین مدت، کل حجم سنگ آهن وارد شده به بنادر چین ۲۳.۱۱ میلیون تن بود که نسبت به هفته قبل ۱.۳ درصد کاهش داشت.

به طور کلی، فشار بر عرضه کاهش یافته است، در حالی که حمایت قیمت‌ها از تقاضا قوی بود، اما به دلیل کاهش تقاضای ذخیره سازی کمتر از حد، انتظار کارخانه‌های فولاد پس از تعطیلات، همچنان تضعیف شد. با توجه به اینکه بازار همچنان انتظارات مثبتی برای سیاست‌های کلان مطلوب در آینده دارد، پیش بینی می‌شود قیمت سنگ آهن در هفته جاری با نوسان همراه باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده