تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۷۶۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر بازاریابی و صادرات ذوب آهن اصفهان عنوان کرد:

آماده توسعه صادرات به اروپا هستیم

‌می‌متالز - محمد نورانیان راد مدیر بازاریابی و صادرات ذوب آهن اصفهان در مصاحبه‌ای که به مناسبت بیست و نهم مهر ماه، روز ملی صادرات انجام شد با تاکید بر اهمیت صادرات به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی و رمز بقای کشور‌ها در بازار‌های جهانی به تشریح عملکرد صادرات این شرکت طی دو سال اخیر پرداخت.

آماده توسعه صادرات به اروپا هستیم

به گزارش می‌متالز، محمد نورانیان راد گفت: با توجه به رکود نسبی بازار داخلی طی سال‌های اخیر، توسعه کمی و کیفی صادرات محصولات در دستور کار قرار گرفت و با برنامه ریزی کلان انجام شده در حوزه بازاریابی و فروش، رشد قابل توجه حجم صادرات و در کنار آن تنوع بخشی به محصولات صادراتی و بازار‌های هدف انجام پذیرفت.

وی افزود: طی سال گذشته بالغ بر ۴۵ درصد محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان به بیش از ۲۰ کشور مختلف در آسیا، آفریقا و اروپا صادر گردید ضمن این که از نظر درآمد صادراتی، علاوه بر تحقق بیش از صد در صدی درآمد ارزی پیش بینی شده در بودجه سال گذشته، مبالغ قابل توجهی نیز از محل استرداد حقوق گمرکی ورودی و همچنین تسویه مالیات بر ارزش افزوده از محل پروانه‌های صادراتی به حساب شرکت برگشت شدکه این دستاورد‌ها با توجه به سیاست‌های کلان دولت در زمینه توسعه صادرات غیر نفتی و قطع وابستگی به نفت از اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد.

مدیر بازاریابی و صادرات ذوب آهن اصفهان با تشریح دستاورد‌های مدیریت صادرات از جمله تداوم رشد صادرات، افزایش تعداد بازار‌های هدف صادراتی، افزایش صادرات به کشور‌های منطقه، آفریقایی، جنوب شرق آسیا و اروپا و برگشت بالغ بر ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، افزود: این دستاورد‌ها در کنار اخذ هفت لوح صادرکننده نمونه و یک لوح صادرکننده ممتاز سبب شد، ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۹۹ عنوان تنها مدال آور ملی صادرات در صنعت فولاد (بالاترین نشان صادرات کشور) را کسب نماید.

وی گفت: با توجه به ثبت جهانی برند و لوگوی ESCO و ZOBESCO و اقدامات انجام شده جهت دریافت و تمدید گواهینامه‌های بین المللی از جمله تمدید گواهینامه CARES و دریافت گواهینامه HOMOLOGATION برای صادرات محصول به اروپا به عنوان اولین تولیدکننده داخلی و به ویژه صادرات اولین محموله میلگرد تولیدی شرکت به یکی از کشور‌های اروپای شرقی طی سال جاری، این مدیریت آماده افزایش صادرات به بازار‌های اروپایی می‌باشد.

مدیر بازاریابی و صادرات شرکت در ادامه برخی از چالش‌ها و موانع فعلی صادرات در عرصه بین المللی را چنین برشمرد: تحریم‌های ظالمانه بین المللی، تبعات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین به ویژه دامپینگ کشور روسیه که منجر به کاهش شدید قیمت‌های فولاد گردیده، اختلافات آمریکا و چین که بر بازار‌های آسیای جنوب شرقی تاثیرگذار بوده و مشکلات اقتصادی چین که صادرات به این کشور را دچار مشکل نموده از جمله چالش‌ها محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در بُعد داخلی با چالش‌های متعددی از جمله تغییرات مکرر و بعضاً غیر کارشناسی قوانین و مقررات، وضع عوارض صادراتی، کمبود و افزایش بهای حامل‌های انرژی، رقابت منفی برخی رقبای داخلی، افزایش مکرر هزینه‌های حمل جاده ای، ظرفیت محدود پذیرش تریلر‌ها در مرز‌ها و گمرک‌ها و بسته شدن مرز‌ها به دفعات از سوی طرفین (ایران و کشور‌های همسایه) مواجه بوده و هستیم، هر چند با وجود تمام این موانع و مشکلات و با در نظر گرفتن نیاز ارزی شرکت، با تدابیر موثر و به موقع صورت گرفته ضمن افزایش چابکی فرآیند، افزایش صادرات به بازار‌های جایگزین در کشور‌های همسایه و حوزه CIS در دستور کار قرار گرفت که از نتایج اقدامات انجام شده می‌توان به افزایش سه و نیم برابری صادرات کلاف به بازار‌های حوزه CIS و افزایش ده و نیم برابری صادرات میلگرد و ۱۴ برابری کلاف به بازار عراق اشاره نمود.

نورانیان راد، خواستار در اولویت قرار گرفتن مواردی نظیر تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و تکمیل سبد محصولات خاص از جمله تیرآهن‌های بال پهن در جهت افزایش سهم در بازار‌های هدف صادراتی گردید.

منبع: ذوب آهن اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده