تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۷۷۹۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت ۲.۹درصدی شاخص فرابورس در مهرماه

‌می‌متالز - شاخص کل فرابورس با ثبت افت ۲.۹درصدی، در پایان مهرماه امسال به ارتفاع ۱۷هزار و ۸۵۵واحد رسید.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در هفتمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۱۸ روز معاملاتی تعداد ۶۱ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ورقه بهادار در ۲ میلیون و ۶۹۶ هزار نوبت به ارزش ۶۶۷۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۲ درصدی حجم، افت ۷۰ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۵۹ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۳۴۴۴ میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۳۷ هزار و ۷۵ میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۱۰ میلیارد و ۹۰۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۲ میلیارد و ۴۰۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۷ هزار و ۲۸۲ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افت ۲۵ درصدی حجم و کاهش ۵۶ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۴۷ درصدی حجم و کاهش ۶۶ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با مهرماه سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۶۹۰۲ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۶۳۲۳ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۷۰ درصدی حجم و ۶۷ درصدی ارزش معاملات این بازار در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۹۰ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۱۹۲ هزار و ۵۲۲ میلیارد ریال و ۲.۹ میلیون هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۲۷۵۷ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۳۱۷ درصدی حجم و ۱۴۶ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت ۳۳ درصدی حجم و کاهش ۷ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مهر پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات مهرماه امسال را از ارتفاع ۱۸ هزار و ۳۹۷ واحد آغاز کرده بود با ثبت افت ۲.۹ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۱۷ هزار و ۸۵۵ واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۱۸۱۵۷ هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال بود در پایان مرداد با ثبت افت ۳ درصدی به عدد ۱۷۶۱۹ هزار و ۷۹۲ میلیارد ریال رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده