تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۷۸۰۵۹
سرویس خبر : اجتماعی
با حضور کارگزاران

کارگاه آموزشی آشنایی با قرارداد اختیار معامله آتی برگزار شد

‌می‌متالز - کارگاه آموزشی آشنایی با «قرارداد اختیار معامله مبتنی بر آتی» امروز با حضور کارگزاران در بورس کالای ایران برگزار شد که در این کارگاه، رئیس اداره توسعه ابزار‌های مالی مدیریت بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا ضمن تشریح جزییات این قرارداد، از توسعه این قرارداد بر پایه دارایی‌های جدید پس از راه اندازی اختیار معامله آتی زعفران خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمد حقانی‌نسب، رئیس اداره توسعه ابزار‌های مالی مدیریت بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا در جلسه آشنایی با ابزار جدید قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی که با حضور کارگزاران برگزار شد، گفت: این نوع ابزار محدود به زعفران نگین نبوده و در آینده برای سایر قرارداد‌های آتی که حجم قابل قبولی داشته باشد هم راه اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه اعمال سررسید در قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی به سبک اروپایی است، اظهار کرد: قرارداد‌های آتی، ابزاری در راستای مدیریت ریسک نوسان قیمت کالا‌ها است و قرارداد اختیار معامله روی قرارداد‌های آتی، ابزاری برای مدیریت ریسک معاملات فعالان بازار قرارداد‌های آتی و به تبع آن، مدیریت ریسک مضاعف نوسان قیمت کالا‌ها به شمار می‌رود.

به گفته حقانی‌نسب در قرارداد اختیارمعامله مبتنی بر آتی، خریدار اختیار معامله در سود، چنانچه در سررسید درخواست اعمال اختیار را به بورس کالا ارائه دهد، در صورت احراز تأمین وجه تضمین قرارداد آتی یا داشتن موقعیت معکوس در سررسید‌های قرارداد آتی، درخواست اعمالش پذیرفته می‌شود. در مقابل، فروشنده اختیار گریزی از ایفای تعهدات ندارد و ملزم به تأمین وجه تضمین قرارداد آتی برای اخذ موقعیت در طرف مقابل خریدار اختیار است.

رئیس اداره توسعه ابزار‌های مالی مدیریت بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا تصریح کرد: نکته مهمی که ممکن است ذهن فعالان را درگیر کند، نحوه تحصیل سود از معاملات اختیار معامله در صورت حفظ موقعیت اختیار تا سررسید و دریافت موقعیت قرارداد آتی است.

وی متذکر شد، هر قرارداد اختیار معامله‌ای که در سود باشد و خریدار آن درخواست اعمال داده باشد، پس از تخصیص موقعیت باز قرارداد آتی در سررسید به طرفین، مابه‌التفاوت قیمت تسویه قرارداد آتی و قیمت اعمال قرارداد اختیار معامله از حساب فروشنده اختیار، کسر و به حساب خریدار اختیار واریز می‌شود.

حقانی‌نسب در ادامه صحبت‌هایش افزود: البته فروشندگان اختیارمعامله نیز از محل دریافت ارزش معاملات از خریدار در زمان انجام معامله امکان کسب سود خواهند داشت. در صورتی که فروشنده اختیاری که وارد فرآیند اعمال شده در سررسید نسبت به تأمین وجه تضمین اقدام نکند و علاوه بر آن دارای موقعیت معکوس در سررسید‌های قرارداد آتی نباشد، مطابق دستورالعمل تسویه نقدی صورت خواهد گرفت. بدین معنی که فروشنده ضمن پرداخت مابه‌التفاوت ذکر شده ملزم به پرداخت یک درصد ارزش قرارداد آتی به عنوان خسارت خواهد بود. در این حالت به دلیل قصور فروشنده خسارت از سوی وی به خریدار پرداخت خواهد شد، ولی موقعیتی در قرارداد‌های آتی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده