تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۷۸۲۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان مدیریت و برنامەریزی استان کردستان:

واریز درآمد حاصل از فروش معادن در کردستان صفر درصد است

‌می‌متالز - رئیس سازمان مدیریت و برنامەریزی استان کردستان گفت: در سال گذشتە واریز یک درصد حاصل از فروش معادن بە استان صفر درصد بودە است.

به گزارش می‌متالز، ارسلان ازهاری امروز (٤ آبان) در جلسە سرمایەگذاری معادن استان کردستان اظهار کرد: براساس سند آمایش استان‌ها، متناسب با قابلیت و ظرفیت هر استانی مسیر توسعە متفاوتی تعریف شدە است؛ تا هر استان بر اساس آن رشد و توسعە پیدا کند و موجب تقویت سایر بخش‌ها شود.

وی عنوان کرد: استان کردستان بە سبب وجود موهبت‌های الهی و ظرفیت بالقوە آن در حوزە معادن، یکی از استان‌های برخوردار در کشور است.

ازهاری بر تاثیر معادن بر رشد و توسعە استان اشارە و ادامە داد: متاسفانە تاچند سال اخیر مواد معدنی به صورت خام استخراج می‌شد، کە این مهم یک آسیب جدی برای استان بە شمار می‌رود.

وی یکی از مطالبات مسوولین استان را منع خروج مواد معدنی خام بە خارج از استان بیان کرد و افزود: باید بە سمت و سویی حرکت کرد کە همە مواد معدنی در داخل استان فرآوری و مانع از خروج مواد معدنی خام بە خارج از استان شد.

ازهاری بیان کرد: انتقال گردش حساب بانکی صاحبان سرمایە بە داخل استان یکی از تکالیف قانونی است کە از سال ۹٦ در برنامە ششم توسعە تصویب شدە است و تا بە امروز مغفول واقع شدە است.

وی افزود: طبق جزء چهارم بند الف مادە ٤۳ قانون برنامە ششم، حساب‌های بانکی و گردش مالی فروش معادن با رعایت ضوابط قانونی باید در استان‌های محل ذخایر معدنی انجام و حوزە مالی آن‌ها در همان استان تعیین شود و شورای معادن موظف است بر اجرای آن نظارت کند.

ازهاری تاکید کرد: صاحبان معادن ما موظف هستند در راستای اجرای این بند قانونی، حساب‌های بانکی خود را در استان مستقر کنند.

وی خاطرنشان کرد: صاحبان سرمایە باید از ورزشکاران و تیم‌های ورزشی حمایت کنند، و از واحد‌های تولیدی استان انتظار می‌رود کە همچون سایر استان‌ها حامی تیم‌های ورزشی باشند.

ازهاری در خصوص بحث یک درصد فروش معادن بیان کرد: بە استناد بند جزء پنج بند الف مادە ٤۳ شورای معادن، تکلیف کردە کە بە دلیل بهرەبرداری از معادن و فعالیت‌های صنعتی، حوادث و خسارت‌های متوجە اهالی روستا، کسب و کار و زمین‌های کشاورزی آنان در منطقە شد، با تصویب شورای معادن یک درصد باید بە خزانە آن استان واریز شود، کە متاسفانە در سال گذشتە واریزی آن در استان صفر درصد بودە است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده