تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۷۸۶۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۵۰ درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود/ امسال هشت واحد معدنی در کردستان فعال شد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ۵۰ درصد طلای کشور در این استان تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی در جلسه بررسی پدافند عیرعامل در صنعت کردستان اظهار داشت: تعداد ۹۹۶ واحد در استان دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی است که از این تعداد ۱۶۷ واحد غیرفعال و تعداد ۱۹۸ واحد زیر ظرفیت فعالیت دارد.

وی یادآور شد: ۱۸ گونه ماده معدنی در استان کردستان وجود دارد که ظرفیت و پتانسیل خوبی برای فرآوری مواد معدنی است.

خلیقی، پتروشیمی، لاستیک بارز، کارخانه سیمان، تراکتورسازی، کاشی کسری و توتون آپادانا را از مهم‌ترین واحد‌های تولیدی استان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه ذوب آهن سقز، شرکت توسعه طلای کردستان، پتروشیمی بیجار و طرح گسترش تایر رازی از طرح.‌های پیشران در استان است، از طرح زنجیره فولاد به عنوان مهم‌ترین طرح‌های پیشران استان نام برد.

مدیرکل صمت کردستان همچنین طرح تولید ورق گرم فولادی، آهن اسفنجی، کنستانتره سپاهان، تولید شمش طلا، تولید پلی اتیلن و تولید پایه رادیکال را جزو مهم‌ترین طرح‌های پیشران صنعتی استان ذکر کرد.


کردستان ۵۷۷ میلیون تن ذخیره ماده معدنی دارد


خلیقی در ادامه ظرفیت ماده معدنی استان را ۵۷۷ میلیون تن ذکر کرد و گفت: هم اکنون سرمایه‌گذاری در حوزه منگنز قروه و سنگ آهن در دست اقدام است.

به گفته وی، هم اکنون چهار هزار و ۳۰۰ نفر در حوزه معادن فعالیت دارند.

خلیقی با اشاره به اینکه ۳۷۷ ماده معدنی در استان دارای پروانه بهره‌برداری است تصریح کرد: از این تعداد ۲۰۰ واحد فعال، هشت واحد در حال تجهیز و مابقی غیرفعال است.

وی ادامه داد: ۳۴ واحد معدنی در حال بازسازی و فعال‌سازی است.

مدیرکل صمت کردستان با اشاره به اینکه در دو شهرستان سقز و قروه معدن طلا وجود دارد گفت: سالانه پنج تن طلای خالص در این معادن تولید می‌شود.

وی همچنین یادآورشد: ۵۰ درصد طلای تولیدی کشور در کردستان تولید می‌شود.

وی افزود: سازمان صنعت و معدن در زمینه پدافند غیرعامل گام‌های موثری برداشته است.

 کردستان ۲۳۹ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که پتانسیل خوبی برای تجارت محسوب می‌شود.

۲ مرز رسمی در بانه و مریوان، سه بازارچه مشترک در مرز و سه بازارچه غیررسمی در استان دایر است. ۸۸ هزار کارت مرزنشین برای مرزنشینان صادر شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده