تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۷۸۳۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگ‌‎ترین واحد صنعتی در غرب کشور خواهیم شد/ هدف‌گذاری تولید دو میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن

‌می‌متالز - در زنجیره فولاد کشور، توسعه نیافتن متوازن حلقه‌های زنجیره، یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود به شمار می‌آید. مسئله‌ای که ضرورت توسعه معادن و اکتشافات معدنی را به منظور تامین مواد اولیه صنعت فولاد بیش از پیش آشکار می‌سازد. بدیهی است که واحد‌های معدنی و صنعتی فعال در حلقه‌های نخست زنجیره، نقش بسزایی در برون‌رفت از چالش‌های فعلی زنجیره ایفا می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در زمره ۱۰ شرکت برتر کشور در تولید سنگ‌آهن قرار دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده این ماده معدنی در غرب کشور به شمار می‌آید. رسالت اصلی این شرکت، توسعه معادن سنگ‌آهن بر اساس پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای در راستای تکمیل زنجیره ارزش و تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن است. در همین راستا، با محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت‌وگویی را تدارک دیده ایم که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص زمینه فعالیت شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، بزرگ‌ترین تولیدکننده فرآورده‌های سنگ‌آهن در غرب کشور است که از مرحله اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ‌آهن تا تولید محصولات کنسانتره و گندله دانه‌بندی در این مجموعه صورت می‌پذیرد. سنگ‌آهن دانه‌بندی این شرکت درمعادن باباعلی، گلالی و مجموعه معادن شهرک و کورکورا در استان‌های همدان و کردستان تولید می‌شود و با مشخصات کیفی مطلوب به عنوان خوراک مصرفی کارخانجات کنسانتره‌سازی صبانور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر با چه چالش‌هایی در زمینه تولید سنگ‌آهن مواجه هستید؟

در شرایط فعلی، به سبب رکود بازار‌های داخلی و خارجی، برخی شرکت‌ها با کاهش فروش محصولات مواجه شده‌اند و هم‌اکنون در کشور ۱۸ میلیون تن گندله سنگ‌آهن دپو شده است. یکی از مهم‌ترین عوامل این کاهش فروش گندله، کاهش تولید آهن اسفنجی است. بسیاری از واحد‌های احیای مستقیم کشور در تامین انرژی خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند و این امر تقاضا برای خرید گندله در کشور را کاهش داده است. علاوه‌براین، در سطح بین‌المللی نیز کاهش تقاضا برای گندله عاملی برای کاهش فروش گندله سنگ‌آهن تلقی می‌شود.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور چه استراتژی را جهت رفع این مشکلات در دستور کار خود قرار داده است؟

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به منظور گذر از بحران کاهش فروش و دپوی محصولات خود، با ایجاد تغییراتی در استراتژی بازاریابی و فروش، توانسته است اقدامات لازم برای عرضه محصولات خود در بورس کالا و شناسایی مشتری و مصرف کننده نهایی را انجام دهد تا محصولات این شرکت بدون مشکل به فروش برسند؛ اگرچه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در نخستین حلقه‌های زنجیره قرار دارد و چالش‌های حوزه انرژی به خصوص برق نسبت به سایر حلقه‌های زنجیره تاثیر کمتری بر فعالیت این شرکت می‌گذارند، با خرید دیزل ژنراتورها، مشکلات قطعی برق را مرتفع ساخته است و هم‌اکنون با چالش تامین برق مواجه نیست. همچنین با توجه به ضرورت توسعه معادن و اکتشافات جدید در راستای تکمیل زنجیره، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال‌های گذشته اقدامات متعددی را در این خصوص انجام داده است تا به این ترتیب، نقش پررنگ‌تری در حوزه صنایع معدنی کشور داشته باشد. بر همین اساس، در برنامه سال جاری این شرکت ۶۰ هزار متر عملیات حفاری اکتشافی در سه معدن در دستور کار قرار دارد. نتایج اولیه حفاری‌های اکتشافی در معادن جدید از ذخایر سنگ‌آهن باارزش جدیدی حکایت دارند و پیش‌بینی می‌شود که این معادن ذخایر قطعی فعلی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور را که حدود ۵۲ میلیون تن برآورد می‌شود، تا چندین برابر افزایش دهند. گفتنی است که این شرکت در نظر دارد تا سال ۱۴۰۳ در این معادن، بیش از ۱۳۰ هزار متر عملیات حفاری اکتشافی انجام دهد.

با توجه به ضرورت توسعه معادن و اکتشافات جدید، این شرکت چه طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام دارد؟

از آنجایی که شناسایی ذخایر جدید و بهره‌برداری از آن‌ها مستلزم برخورداری از ظرفیت مناسب تولید کنسانتره و گندله است، در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور طرح‌های توسعه‌ای جدیدی برای افزایش ظرفیت تولید تعریف شده است که این امر در راستای خلق ارزش برای این شرکت نیز قرار دارد. در حال حاضر، ظرفیت تولید کنسانتره در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال است. با توجه به اقدامات اکتشافی و افزایش ذخایر سنگ‌آهن، این شرکت برای ایجاد واحد کنسانتره دو میلیون تنی در دو فاز هر کدام با ظرفیت یک میلیون تن در شهرستان قروه کردستان در نزدیکی معدن گلالی اقدام خواهد کرد.

در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور همچنین برای احداث یکی از پروژه‌های یک میلیون تنی کنسانتره کردستان از طریق شرکت تابعه صبا امید غرب خاورمیانه که در دستور کار این شرکت قرار داشت، اقدام شد. در حال حاضر، این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به منظور احداث این واحد، هم‌اکنون اقدامات اولیه اعم از انتخاب زمین و ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام شده است. پیش‌بینی می‌شود که پس از برگزاری مناقصه در سال جاری و انتخاب پیمانکار، ظرف دو سال آینده، پروژه مذکور به بهره‌برداری برسد. گفتنی است که در احداث و بهره‌برداری از پروژه‌های معدنی و صنعتی، برخی از تجهیزات لازم از درگاه‌های وارداتی تامین می‌شوند و با وجود اینکه کشور در این حوزه با چالش‌های فراوانی مواجه است، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور توانسته است برای واردات تجهیزات واحد کنسانتره‌سازی کردستان اقدام کند.

ارزیابی و تحیلی شما از چشم‌انداز شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در آینده چیست؟

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، سرمایه‌گذاری‌های متعددی را برای تکمیل زنجیره ارزش انجام داده است. بر اساس اقدامات صورت‌گرفته در این شرکت و با توجه به پتانسیل‌های ایجادشده در منطقه، برنامه ایجاد واحد احیا مستقیم با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن فولاد از طریق شرکت صنایع فولاد کردستان مورد توجه این شرکت قرار گرفته است. ایجاد این پروژه، تکمیل زنجیره ارزش برای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز تلقی می‌شود، زیرا این شرکت سهم سرمایه‌گذاری ۳۰ درصدی از این پروژه را به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود خلق ارزش قابل‌توجهی را برای شرکت به ارمغان بیاورد. تاکنون چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سهم سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در این پروژه پرداخت شده و ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این سهم باقی مانده است. از دیگر سهامداران این پروژه می‌توان به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با سهم ۴۴ درصد، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با سهم ۲۰ درصد و شرکت سرمایه‎گذاری توسعه معادن و فلزات با سهم ۶ درصد اشاره کرد. گفتنی است که با توجه به طرح‌های توسعه‌ای متعدد در این شرکت، برنامه افزایش سرمایه نیز در دستور کار قرار دارد. در مجموع، در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور طیف وسیعی از پروژه‌های اکتشافی تا تولید محصول قرار دارند که این امر می‌تواند این شرکت را به بزرگ‌ترین واحد صنعتی غرب کشور بدل سازد. بنابراین، با تکیه بر اقداماتی که در دستور کار شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور قرار دارد، می‌توان آینده روشنی را برای این شرکت متصور بود.

گفتگو: محمدرضا طارمی

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده