تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۶۱۸۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور:

به ذخایر قابل توجهی از سنگ‌ آهن دست یافتیم

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت گفت: صبانور از سال گذشته عملیات اکتشافی گسترده‌ای را در محدوده ثبتی معادن آغاز کرده و نتایج اولیه حاکی از ذخایر قابل توجهی از سنگ‌آهن در این معدن و به احتمال زیاد چندین برابر شدن ذخایر کنونی است.

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با موضوع استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، تقسیم سود، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیئت مدیره و تعیین پاداش هیئت مدیره در حال برگزاری است. این مجمع با حضور اعضای هیئت رئیسه در جایگاه قانونی رسمیت یافت.

محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در جلسه مجمع عمومی بیان کرد: شرکت صبانور در سال ۱۳۷۶ با سرمایه اولیه ۵۰ میلیارد تومان تاسیس و در سال ۱۳۹۰ با نماد «کنور» وارد فرابورس و در سال ۱۳۹۳ وارد تالار اصلی بورس تهران شد.

وی افزود: صبانور در حال حاضر از نظر تولید سنگ‌آهن و کنسانتره جزو ۱۰ شرکت برتر کشور است و و بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در غرب و شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور خاطرنشان کرد: موضوع فعالیت اصلی شرکت صبانور، اکتشاف و استخراج از معادن سنگ‌آهن و فراوری کنسانتره و گندله و تکمیل زنجیره ارزش برای رسیدن به محصولات فولادی و سایر عناصر فلزی است.

کلانتری در خصوص تغییرات سرمایه صبانور، عنوان کرد: در سال ۱۳۷۶ سرمایه شرکت ۵۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۳۹۵ این میزان به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. از آن سال تا سال ۱۳۹۹ این میزان سرمایه ثابت باقی ماند. در سال ۱۳۹۹ تصمیم به افزایش سرمایه از ۳۰۰ میلیارد تومان به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان گرفتیم که این مهم محقق شد. در سال ۱۴۰۰ نیز افزایش سرمایه داشتیم که اکنون سرمایه شرکت به یک هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: صبانور در دو استان همدان و کردستان فعالیت می‌کند و از سه معدن فعال برخوردار است. معدن باباعلی در استان همدان و معدن گلالی و شهرک در استان کردستان قرار دارند. ذخیره قطعی سنگ‌آهن شرکت ۵۰ میلیون تن، ذخیره احتمالی ۶۲ میلیون تن و مجموعا ۱۱۲ میلیون تن ذخیره کلی است. به این ترتیب شرکت ما ۱.۶ درصد از ذخایر سنگ‌آهن کشور را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در خصوص کارخانه‌های این شرکت تصریح کرد: صبانور همچنین کارخانه کنسانتره کردستان به ظرفیت اسمی یک میلیون تن در اختیار دارد که فاز نخست آن اواخر سال ۱۳۹۲ و فاز دوم در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد. همچنین کارخانه کنسانتره همدان به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید و در ادامه کارخانه گندله‌سازی همدان به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ بهره‌برداری شد.

کلانتری با اشاره به رشد تولید این شرکت در سال‌های اخیر، عنوان کرد: صبانور همواره در تولید سنگ‌آهن خام، سنگ‌آهن دانه‌بندی در سال‌های اخیر رشد داشته است. به طوری که از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به هفت میلیون و ۳۹۰ هزار تن در تولید سنگ‌آهن خام و باطله رسیده‌ایم و ۶۹ درصد رشد داشتیم. در سنگ‌آهن پرعیار از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ رسیدیم که این میزان ۲۰ درصد نسبت به سال قبل و ۱۱۴ درصد نسبت به پنج سال قبل رشد داشته است. در تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ رسیدیم. در سال ۱۴۰۰ با مشکل قطعی برق و آب مواجه شده بودیم.

اجرای پروژه‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با اشاره به پروژه‌های صبانور گفت: صبانور پروژه‌های متعددی در زمینه تولید محصولات سنگ‌ آهن در دست اقدام دارد. پروژه یک میلیون تنی صبا امید غرب برای گندله‌سازی به ظرفیت یک میلیون تن از پروژه‌های شرکت است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مبلغ سرمایه‌گذاری آن بوده و مهندسین پیمانکار و مشاور آن انتخاب شده‌اند. پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۲۷ درصد رسیده است. خوشبختانه مشکل تامین تجهیزات خارجی برطرف شده که بخش اول تجهیزات تا یک ماه آینده آماده حمل به محل پروژه است. این پروژه در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: پروژه دیگر، کارخانه یک میلیون تنی کنسانتره گلالی است که این پروژه نیز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. برای این پروژه نیز زمین اختصاص یافته و مجوز‌های لازم اخذ شده است. پیش‌بینی می‌شود این پروژه نیز تا اواخر سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. همچنین پروژه احداث کارخانه ۸۰۰ هزار تنی کنسانتره باباعلی با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام است که برای این پروژه جواز تاسیس اخذ شده و جانمایی زمین در حال انجام است.

دستیابی به ذخایر جدید

کلانتری در خصوص وضعیت اکتشافات صبانور تاکید کرد: سال گذشته یک پروژه اکتشافی را آغاز کردیم و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، طی سه سال آینده ۱۳۳ هزار متر حفاری اکتشافی انجام خواهیم داد. در ۶ ماه دوم سال گذشته توانستیم ۱۱ هزار و ۸۵۰ متر حفاری اکتشافی انجام دهیم و ۱۲۱ هزار متر نیز حفاری طی سه سال آینده انجام خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: صبانور در حفاری‌های صورت گرفته به ذخایر بسیار خوبی از سنگ‌آهن دست یافته و به نتایج قابل توجهی رسیده است. این نتایج در هر سه معدن قابل مشاهده است که در معدن گلالی بیش از سایر معادن ذخایر سنگ‌آهن به چشم می‌خورد. به طوری که در این معدن طی حفاری‌های انجام شده به ذخایر قابل توجهی از سنگ‌آهن در عمق ۶۰۰ متری دست یافته‌ایم. این موضوع نشان می‌دهد در صورتی که اکتشافات صبانور تکمیل شود، قطعا ذخایر چندین برابری وضعیت کنونی برای شرکت خواهیم داشت. این موضوع باعث می‌شود صبانور برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و آتی خود نگرانی بابت تامین خوراک و ماده اولیه نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بیان کرد: در حال حاضر استخراج سنگ‌آهن برای شرکت تا عمق ۲۰۰ متری اقتصادی است. البته برای استحصال ذخایر جدید باید برنامه بلندمدت داشته باشیم و طرح‌های توسعه‌ای تعریف کنیم که این موضوع در دست اقدام است.

راهبرد صبانور تنظیم شده است

کلانتری تصریح کرد: برنامه آتی شرکت رسیدن به ظرفیت اسمی کارخانه‌ها از طریق مهندسی مجدد فرایند، تامین زیرساخت‌ها، تامین به موقع خوراک و بهره‌وری نیروی انسانی، افزایش سودآوری از طریق کاهش هزینه‌های عملیاتی، انجام اکتشافات شرکت در محدوده ثبتی معادن، پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی با خلق ارزش، ارتقای کیفیت زندگی کارکنان، انجام مسوولیت‌های اجتماعی، توسعه پایدار و توسعه سبد محصولات شرکت از جمله سرب و روی، مس و طلا خواهد بود.

وی با اشاره به چشم‌انداز صبانور گفت: صبانور در چشم‌انداز خود دستیابی به رتبه برتر کیفیت، سوددهی و ایمنی به عنوان یکی از ۱۰ شرکت نخست حوزه اکتشاف، استخراج و فراوری معادن خواهد بود. همچنین راهبرد شرکت با توجه به اکتشاف ذخایر جدید تغییر کرده و صبانور تولید پنج میلیون تن گندله، پنج میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن پرعیار را در دستور کار قرار داده است. همچنین رسیدن به نسبت بالاترین سودآوری نسبت به هزینه در شرکت‌های معدنی و ورود به اکتشاف، استخراج و فراوری مواد معدنی، هم‌افزایی پورتفوی محصولات هلدینگ و تکمیل زنجیره ارزش و افزایش دامنه اکتشاف را مد نظر قرار داده است.

رشد قابل توجه سودآوری صبانور

مسعود بابایی، معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در ادامه مجمع این شرکت در خصوص عملکرد فروش و مالی شرکت بیان کرد: قیمت سنگ‌آهن در کشور قبلا از شمش فولاد خوزستان تبعیت می‌کرد. در سال گذشته نیز قیمت شمش فولاد خوزستان همواره با رشد مواجه شده بود که البته در سه ماهه انتهایی سال، روند رشد به افت تبدیل شد.

وی افزود: سال گذشته به دلیل قطعی برق در زنجیره فولاد و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن با کاهش تقاضا و فروش مواجه شدیم. علاوه بر این، از دی ماه نیز دولت و ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان سنگ‌آهن را به عرضه در بورس ملزم کرد که این امر باعث شد تقاضای گندله با افت مواجه شود و فروش شرکت کاهش یافت. برای صادرات نیز باید اول تامین بازار داخلی انجام شود. با سه بار عرضه در بورس و نبود مشتری باید مجوز صادرات داده شود، اما بر صادرات نیز عوارض اعمال شد که صادرات را از صرفه انداخت.

بابایی خاطرنشان کرد: سال قبل توانستیم سه هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم که افزایش ۸۰۰ میلیارد تومانی نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد. سود صبانور در سال ۱۴۰۰ به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان رشد داشتیم.

در ادامه مجمع صبانور، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت بند‌های خود را از صورت‌های مالی شرکت قرائت کرد و هیئت مدیره نیز به آن پاسخ دادند. همچنین سهامداران مسائل و سوالات خود را با هیئت مدیره و مدیران شرکت مطرح کردند که با پاسخ‌های مدیران مواجه شدند.

در پایان مجمع عمومی عادی سالانه صبانور صورت‌های مالی دوره منتهی به اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. موسسه حسابرسی هشیار ممیز به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و موسسه بهراد مشار نیز به عنوان حسابرس علی‌البدل انتخاب شدند. روزنامه صمت به عنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین شد. سود شرکت ۲۸ هزار میلیارد ریال بود که مجمع صبانور به ۱۸۰ تومان سود به ازای هر سهم رای داد. مجمع برای سال جاری ۱۳ میلیارد تومان برای مسوولیت‌های اجتماعی در نظر گرفت. همچنین مجمع اعضای حقوقی هیئت مدیره را ومعادن، تجلی، ذوب آهن غرب کشور پرتو تابان و کارخانجات شهید قندی تعیین کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده