تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۸
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۶۱۸۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبات قیمت سنگ آهن دریایی با وجود تقاضای ثابت فولادسازان

‌می‌متالز - داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد، قیمت سنگ آهن دریایی در روز سه شنبه (۶ ژوئن) با وجود تغییرات آتی و تغییر قیمت‌های سوآپ، به دلیل تقاضای پایدار فولادسازان، نسبتاً ثابت بود.

رویداد‌های کلیدی بازار سنگ آهن دریایی

به گزارش ‌می‌متالز، در روز سه شنبه ارزش معاملات آتی سنگ آهن دریایی در ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) تا حد زیادی ثابت بود و در پایان روز نسبت به قیمت تسویه روز دوشنبه ۰.۳۸ درصد معادل ۹۲۵ یوان (۱۳۹.۰۵ دلار) در هر تن افزایش یافت.

این امر در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور (SGX) منعکس شد و ثبات نسبی بازار را در روز سه شنبه به همراه داشت، به طوری که، تا ساعت ۱۸:۰۱ به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد مربوط به جولای ۰.۷۰ دلار در هر تن نسبت به قیمت ۱۴۳.۸۵ دلار در روز دوشنبه افزایش یافت.

منابع بازار گفتند که، بدون وقوع توقف ناگهانی تولید فولاد یا کاهش در مناطق کلیدی فولادسازی مانند تانگشان، تقاضا برای محموله‌های دریایی ثابت مانده است.

یکی از خریداران کارخانه‌ای در پکن در این زمینه اظهار کرد: «تاکنون به خصوص در طول هفته جاری، تعطیلی در مقیاس بزرگ وجود نداشته است؛ بسیاری از کارخانه‌های فولاد همچنان در حال خرید محموله‌های سنگ آهن دریایی هستند. همچنین، فولادسازان عمدتاً هنوز کوره‌های بلند خود را راه اندازی می‌کنند و خاموشی‌های غیرمنتظره برای راندمان تولید و سلامت کوره‌های بلند مضر خواهد بود».

در حالی که شانگهای و پکن اکثراً قرنطینه را لغو کرده اند، برخی از بخش‌های شهر‌ها همچنان در قرنطینه هستند و هنوز افزایش قابل توجهی در تقاضا پس از قرنطینه مشاهده نشده است.

تقاضای کارخانه‌های فولاد اخیراً از فاین‌های با عیار پایین به فاین‌های با گرید متوسط ​​تغییر کرده است، به ویژه به این دلیل که بسیاری هنوز مواد خام را متناسب با نسبت‌های ترکیبی خود خریداری می‌کنند.

در همین حال، یک منبع خریدار در کارخانه‌ای در هبی اعلام کرد، همانطور که از مشاهده پریمیوم‌های محموله‌های شناور واضح است، میزان تقاضا برای فاین با کیفیت متوسط بسیار خوب است. در حالی که، میزان تقاضا برای فاین‌های با گرید متوسط ​​​​با قیمت شناور کمی ضعیف‌تر از روز دوشنبه بود و منابع انتظار ندارند در کوتاه مدت این میزان (تقاضا) کاهش بیشتری یابد و البته پریمیوم‌های پایین‌تر تا حدی به کاهش قیمت‌های پایین دستی فولاد در روز سه شنبه نسبت داده شد.

بازار میلگرد داخلی چین نیز اخیراً قوی نبوده و روند بهبود تقاضا کندتر از آنچه بسیاری از منابع انتظار داشتند، می‌باشد. این امر باعث شده است که جو نزولی بازار افزایش و قیمت‌های آتی کاهش یابد و تقاضا برای محموله‌های فیزیکی میلگرد ضعیف شود.

فعالیت تجاری در بندرگاه، به ویژه برای فاین مخلوط بندر پیلبارا (PBF)، فاین نیومن، فاین جیمبلبار و فاین روی هیل با گرید متوسط، قابل توجه بود و قیمت فاین‌های PBF و نیومن در هفته به ۱۰۰۰ یوان در هر تن در بنادر اصلی رسید.

ارزیابی شاخص قیمت سنگ آهن دریایی

ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، شاخص قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد، سنگ آهن فاین ۶۲ درصد کم آلومینا و پریمیوم سنگ آهن فاین ۵۸ درصد با گرید بالا ۱۴۶.۳۰دلار، ۱۵۰.۳۵ دلار و ۱۳۸.۰۵ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شدند که به ترتیب رشد ۱.۷۵ دلاری، ۱.۳۰ دلاری و ۲.۰۹ دلاری در هر تن را تجربه نمودند.

در همین حال، شاخص قیمت برای سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل، ۱۶۹.۸۰ دلار در هر تن برآورد شد که ۱.۶۰ دلار در هر تن افزایش داشته است.

علاوه بر این، پریمیوم لامپ سنگ آهن فاین ۶۳ درصد آهن با مبدا استرالیا ۰.۳۲۰۰ دلار به ازای هر واحد متریک cfr کینگدائو بود که تغییری نداشت.

شاخص پریمیوم سنگ آهن مرطوب فاین با گرید ۶۲ درصد، ۱۰۲۷ یوان به ازای هر تن فوب کینگدائو (البته قیمت سنگ آهن خشک فاین ۶۲ درصد در بندر اصلی چین ۱۴۳.۵۰ دلار به ازای هر تن محاسبه گردید) تخمین زده شد که با افزایش ۳ یوانی در هر تن همراه بود.

نقل قول روز

به طور کلی سطح قیمت‌ها ثابت هستند و تغییرات زیادی در پایه‌های پایین دستی وجود ندارد که باعث نوسانات عمده قیمت شود.

در حالی که قیمت‌های سنگ آهن فاین با گرید متوسط ​​مانند فاین مخلوط پیلبارا به ۱۰۰۰ یوان در هر تن در بازار‌های بندرگاهی رسیده و قیمت‌های فیزیکی سنگ آهن کاهش یافته، برخی معامله گران معتقدند به اندازه قیمت‌های آتی سنگ آهن افزایش نیافته است.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

۶ تا ۱۵ ژوئیه، در واله، گلوبور، ۸۵۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲ درصد و پریمیوم مخلوط برزیلی را به قیمت ۱۵۱.۵۰ دلار در هر تن در چین، عرضه کرد.

ریوتینتو نیز از ۲۵ ژوئن تا ۴ ژوئیه مناقصه‌ای شامل ۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۸.۵ درصد SP۱۰ را با قیمتی برابر با میانگین قیمت فاین ۶۲ درصد در ژوئیه به اضافه ۱۳.۱۲ درصد تخفیف در لایکان معامله کرد.

همچنین، BHP، مناقصه‌ای شامل ۱۷۶،۱۴۳ تن لامپ سنگ آهن ۶۳.۰۲ درصد مخلوط نیومن با قیمتی برابر با میانگین قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد به اضافه تخفیف ۰.۲۵ دلار در هر تن، در تاریخ ۱ – ۱۰ ژوئن معامله کرد.

شاخص‌های فعالان بازار

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته شاخص قیمت برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد، فاین مخلوط بندر پیلبارا، مخلوط برزیل و نیومن به ترتیب ۱۴۳.۳۱ – ۱۴۷.۵۰ دلار، ۱۴۵.۰۰ – ۱۵۲.۱۶ دلار و ۱۴۵.۳۰ – ۱۴۷.۲۵ در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شد.

در همین حال، شاخص قیمت برای سنگ آهن فاین مک و جیمبلبار ۱۴۳.۳۳ – ۱۴۳.۷۸ دلار و ۱۲۸.۱۰ تا ۱۳۷.۸۳ دلار در هر تن cfr کینگدائو برآورد شدند.

علاوه بر این، بر اساس ارزیابی شاخص قیمت برای سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل، قیمت سنگ آهن کاراخاس ۱۶۸.۲۰ – ۱۷۲.۶۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شد.

قیمت‌های بندری / بورس کالای دالیان

فاین مخلوط بندر پیلبارا در روز سه شنبه در استان شاندونگ، شهر تانگشان و شهر تیانجین ۹۸۵ تا ۱۰۱۰ یوان به ازای هر تن معامله شد، در حالی که این میزان در روز دوشنبه ۹۸۵ تا ۱۰۰۰ یوان به ازای هر تن بود و همچنین، آخرین محدوده قیمت معادل حدود ۱۳۸ – ۱۴۱ دلار در هر تن در بازار دریا است.

در همین حال، پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن در ماه سپتامبر با ۹۲۸.۵۰ یوان در هر تن بسته شد که نسبت به قیمت بسته شدن روز دوشنبه ۳.۵۰ یوان در هر تن افزایش داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده