تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۶۲۶۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
قابل توجه فعالان سنگ آهن در ایران

برنامه جدید چین برای خروج سلطه استرالیا بر صنعت فولاد

‌می‌متالز - چین در تلاش است تا ضمن شناسایی دقیق نیاز کارخانه‌های فولاد خود با برنامه ریزی برای واردات، سلطه استرالیا را بر صنعت خود کم کند.

به گزارش می‌متالز، فایننشال تایمز خبر داد که انجمن آهن و فولاد چین و وزارت برنامه ریزی چین در نظر دارند تا پایان سال یک گروه مرکزی تشکیل دهند. تمرکز این گروه بر خرید سنگ آهن و افزایش واردات آن است و هدف از این اقدام کنترل نوسانات قیمت و محدود کردن سلطه استرالیا بر صنعت فولاد این کشور است.

به گزارش بازار اگر چه چین برای رسانه‌ای کردن این خبر برنامه ریز‌های دقیقی برای تامین کالای مورد نیاز خود از برزیل و گینه انجام داده، اما این خبر می‌تواند فرصتی برای معادن سنگ ایران و سهام‌های مرتبط با آن باشد، چرا که بعد مسافت نیز در قیمت تمام شده فولاد موثر است.

مقامات دولتی و مشاوران سیاسی به روزنامه فایننشال تایمز گفته اند که دولت شی جی پینگ، رئیس‌جمهور چین، از نوسانات قیمت‌های بزرگ در سال‌های اخیر در صنعتی فولاد ابراز ناخرسندی کرده و روند تحت سلطه بودن این صنعت چین توسط تولیدکنندگان استرالیایی را ناامید کننده خوانده است.

چین در تئوری می‌تواند با افزایش خرید از تولیدکنندگان بزرگ برزیلی مانند شرکت معدنی واله، وابستگی خود به سنگ آهن استرالیا را کاهش دهد.

همچنین انتظار می‌رود که دولت چین با دولت گینه موافقت‌نامه توسعه رسمی منعقد کند. این موافقتنامه در واقع برای حمایت از کنسرسیومی است که با ذخایر آهن در معدن سیماندو در گینه در حال تولید سنگ آهن است و می‌تواند ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن تولید کند. این پروژه به حداقل ۱۵ میلیارد دلار هزینه زیرساختی نیاز دارد.

بر اساس طرح افزایش واردات سنگ معدن جدید، کارخانه‌های فولاد چین باید برنامه‌های مصرف خود را گزارش کنند تا پیش‌بینی تقاضا را جمع‌آوری کنند و با تامین‌کنندگان بزرگ خارج از کشور مذاکره کنند.

به ادعای این روزنامه با این حال، پیش‌بینی‌های تقاضای چین اغلب اشتباه است، زیرا شرایط بازار داخلی می‌تواند به سرعت تغییر کند. از ماه آوریل، به دلیل تأثیر تعطیلی‌های مرتبط با کووید-۱۹ بر مراکز بزرگ اقتصادی مانند شانگهای، احساسات به سرعت بدتر شده است و برخی تحلیل‌گران نیز به توانایی پکن برای تحمیل نظم و انضباط بر صد‌ها کارخانه کوچک پراکنده در سراسر کشور شک دارند.

آیا فعالان در حوزه سنگ آهن در ایران و با وجود معادن غیر فعال و زیاد در این حوزه از این فرصت استفاده خواهند کرد؟

منبع: تحلیل بازار

عناوین برگزیده