تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۷۸۴۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نماینده مجلس: مسوولان، دیپلماسی بازرگانی در عراق را جدی بگیرند

‌می‌متالز - نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کم کاری‌های انجام شده در دیپلماسی حوزه تجارت و بازرگانی گفت: مسوولان باید برای جلوگیری از عقب ماندن ایران از رقبای تجاری منطقه نسبت به تقویت این حوزه در عراق تلاش کنند.

به گزارش می‌متالز، «شهریار حیدری» روز پنجشنبه در نشست «بررسی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در مرز رسمی پرویزخان و منطقه آزاد قصر شیرین» که در اتاق بازرگانی کرمانشاه با حضور جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، افزود: در بررسی‌هایی که در اقلیم کردستان عراق انجام شد نشان می‌دهد حدود ۱۰ هزار شرکت خارجی در شهر‌های اربیل و سلیمانیه در حال فعالیت هستند که اگر مسوولان کشورمان در این زمینه غفلت کنند قافیه را به کشورهایی، چون ترکیه و عربستان خواهیم باخت.

وی با تاکید بر اینکه باید تحرک و دقت نظر بیشتری نسبت به آن سوی مرز‌های خود داشته باشیم، اضافه کرد: هم اینک نقد جدی بر رفتار دیپلماسی بازرگانی ایران در این کشور وجود دارد که باید مورد پیگیری قرار گرفته و اصلاح شود در غیر این صورت ایران به راحتی بازار این کشور را از دست خواهد داد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس گفت: یکی از استان‌های فعال کشور با داشتن پنج مرز رسمی با کشور عراق، استان کرمانشاه است که دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در مرز‌ها با این کشور بوده و باید از این ظرفیت در راستای ایجاد درآمد و اشتغال برای استان و کشور بخوبی استفاده کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد به وجود برخی بی نظمی‌های موجود در مرز «پرویزخان» قصرشیرین، اظهار کرد: متاسفانه این بی نظمی‌ها که از گذشته وجود داشته و همچنان نیز تداوم دارد موجب گله مندی مردم و فعالان تجاری و به ویژه پیله وران شده است.

حیدری با بیان اینکه این مرز در گذشته محل ارسال ۵۲ درصد صادرات ایران به عراق بود، گفت: متاسفانه هم اکنون این میزان کاهش یافته و نیاز به ساماندهی جدی در این مرز به شدت احساس می‌شود.

وی با انتقاد از نحوه فعالیت قرنطینه نباتات این مرز نیز گفت: متاسفانه موازی کاری‌های انجام شده در این حوزه موجب گلایه شدید صادرکنندگان شده و سرعت صادرات از این مرز را کند کرده است.

حیدری، با بیان اینکه فعالیت مرز‌ها باید روان و مبادلات بازرگانی در حداقل زمان انجام گیرد، افزود: این مشکل نه تنها در این مرز بلکه در سایر مرز‌های کشور نیز در قالب سوال از وزیر مربوطه انجام خواهد شد.

منطقه آزاد تجاری قصر شیرین ناجی اشتغال استان کرمانشاه

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس با بیان اهمیت مناطق آزاد تجاری در هر استان در اقتصاد آن منطقه، تاکید کرد: منطقه آزاد تجاری قصر شیرین می‌تواند همانند یک ناجی در زمینه اشتغال استان کرمانشاه و این منطقه عمل کند.

وی افزود: اگر این منطقه آزاد در ایجاد زیرساخت‌ها و نیز سایر موارد بخوبی مورد توجه مسوولان قرار گیرد به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی آن می‌تواند به بهترین منطقه آزاد تجاری کشور تبدیل شود.

حیدری با اشاره به تمایل فراوان طرف عراقی برای سرمایه گذاری در این منطقه، یادآور شد: با توجه به شرایط خوبی که منطقه آزاد تجاری قصر شیرین در اقتصاد استان می‌تواند داشته باشد باید زمینه مشارکت بخش خصوصی با اولویت منطقه و استان را در این مکان فراهم ساخت.

وی اظهار داشت: در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان باید مصوب شود که از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری که به صورت شناور است اعتباراتی برای این منطقه در کنار اعتبارات استانی تصویب شود.

کاهش صادرات از مرز پرویزخان

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: در حالی که در گذشته مرز پرویزخان از مهمترین مرز‌های کشور در امر صادرات به عراق به شمار می‌رفت، ولی در یک سال گذشته شاهد افول صادرات و فعالیت این مرز هستیم.

«کیوان کاشفی» یادآور شد: متاسفانه چندین سال است که تعاملات بین استانداران ۲ طرف انجام نشده و نیاز است برخی مشکلات این مرز با گفتگو و تعامل طرفیت حل و فصل شود.

وی شرایط نامناسب جاده‌ها در طرف عراقی و مشکل تردد رانندگان و نیز اخذ عوارض بی ضابطه از صادرکنندگان کشورمان را از جمله این موارد بیان کرد.

کاشفی در زمینه منطقه آزاد تجاری قصر شیرین نیز گفت: در چند سال اخیر زمین‌هایی به برخی سرمایه گذاران این منطقه واگذار شده که قرارداد شماری از آن‌ها که به بیش از ۷۰ مورد می‌رسد فسخ و در حال بازپس گیری این اراضی از این سرمایه گذاران هستند.

وی اضافه کرد: در این زمینه باید مسوولان پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا سرمایه گذاران این منطقه متضرر نشوند.

نیاز به ساماندهی مرز پرویزخان با ایجاد برخی زیرساخت ها، ساماندهی قرنطینه نباتات، وضعیت امنیت، ایجاد دفاتر بازرگانی، قاچاق سوخت، معضل دیپ گیرها، عدم ورود پرسنل مرزبانی به بررسی اسناد گمرکی و نیاز به استقرار پایگاه انتظامی و پارکینگ از جمله مطالبی بود که از سوی فعالان حاضر در جلسه و مسوولان بیان شد.

با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصرشیرین ۱۵ اردیبهشت سال گذشته به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده