تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۸۲۵۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:

اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: اقتصاد آذربایجان شرقی به‌عنوان استانی سراسر فرصت متکی به تولید بخش خصوصی است.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان صبح روز پنجشنبه، در بیست‌وششمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی که در آمفی تئاتر پتروشیمی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: ۱۹۲۰ فقره کارت بازرگانی و ۳۱۳ صادر کننده در استان داریم که ۱۱۰ مورد آن‌ها صادر کننده بالای یک میلیون یورویی هستند، ۴۰ صادر کننده امروز تعیین می‌شوند بر اساس دو شاخص عمومی و خصوصی اعلام می‌شوند.

وی ادامه داد: هر تُن کالای صادراتی در سال ۱۴۰۰ در کشور برابر ۳۹۴ دلار بود که این آمار در استان ما تا ۵۸۸ دلار است و این بدان معناست که ارزش صادراتی کالا‌های صادراتی استان ما ۵۰ درصد بیشتر از کشور بوده است و این عدد در هفت ماه سال جاری ۴۶۱ دلار در کشور و در استان ما ۶۰۳ دلار بوده است.

وی افزود: در حوزه صادرات فناوری، ۲۸.۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که مقدار آن ۲۴۱ میلیون دلار در استان ما بوده است که ۱۰ میلیارد دلار در سطح متوسط و ۶.۶ میلیارد دلار مبتنی بر منابع و صادرات محصولات اولیه بوده است.

پرنیان گفت: در هفت ماهه نخست سال جاری ما در دو بخش صنعتی ۱۰ درصد و صنایع معدنی ۲۵ درصد رشد داشته‌ایم، اما در بخش پتروشیمی ۳۴ درصد، فروش و صادرات ۸۰ درصد و کشاورزی و منابع غذایی ۲۱ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: قبل و بعد از انقلاب علیرغم گزارش‌هایی که داده شده است تراز تجاری ما مثبت بوده است که گفته‌اند میعانات گازی را وارد کرده‌اند، اما اگر حذف کنیم تراز تجاری ما همواره منفی بوده یعنی صادرات ما کمتر از واردات بوده است.

وی گفت: در سال گذشته واردات از سمت کالا‌های مصرفی به شکل محسوسی به سوی کالا‌های واسطه، تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه رفته است تراز تجاری ما در سال ۱۴۰۰ منفی بود، اما در هفت ماه گذشته به ۲.۵ میلیارد دلار رسیدیم و برای سال ۱۴۰۴، ۷۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است و نظر اکثر کارشناسان اجتماعی به‌گونه‌ای است که تحقق می‌یابد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی یادآور شد: در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰ وزن صادرات ما نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۰ درصد کاهش یافته، اما ارزش صادرات پنج درصد افزایش یافته است.

وی همچنین ادامه داد: از ۵۰۰ سال گذشته تبریز مرکز گشایش تجاری در منطقه بوده است و تبریز کشف قیمت می‌کرد، در حوزه صنعت هم اینگونه است حتی اصفهان به‌عنوان دارنده صنایع بیشتر، در دوران صفویه صد نفر از تجار تبریز به آنجا رفتند.

وی اضافه کرد: در ۱۱ ماه گذشته سال ۲۴ رویداد تجاری خارجی در استان برگزار شده است که استان ما به سمت تجارت خارجی در حال خیز برداشتن است و ما از تولیدات منابع محور به سمت محصولات دانش محور در حال حرکت هستیم.

پرنیان متذکر شد: خوشبختانه در حوزه تولید، ادبیات مشترک شکل گرفته است، اما در زمینه صادرات ما هنوز نتوانستیم به فرماندهی، سیاستگذاری و ریل‌گذاری واحدی دست یابیم و نقش سازمان توسعه‌ی تجارت در اینجا بسیار اهمیت می‌یابد، ما نباید اجازه دهیم هر دستگاه برای خود برنامه خاصی ارائه دهد چراکه این امر خسارت عظیمی به صادرات ما وارد می‌کند، حذف برندینگ در حوزه صادرات را یک عقب‌گرد به گذشته است.

وی گفت: ما در حوزه لجستیک مشکلات عدیده‌ای داریم که از آن جمله می‌توان به نبود زیرساخت‌های گمرکی، نبود زیرساخت‌های فیزیکی و نرم افزاری صادرات، لجستیک و مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول و رفع تعهد ارزی اشاره کرد.

کارمندان بی انگیزه و خسته رایزن بازرگانی می‌شوند!

وی افزود: باید قبول کنیم که تجارت بسیار پیچیده‌تر و فنی‌تر از تولید است و به همین دلیل ضرورت دارد تا رایزنان بازرگانی ما فعالیت گسترده‌تری داشته باشند، اما متأسفانه شاهد هستیم هر کجا کارمند خسته و بی‌انگیزه‌ای وجود داشته، به‌عنوان رایزن بازرگانی فرستاده شده است. چگونه می‌توان از کسی که در عمرش یک شکلات هم صادر نکرده است، توقع کمک به بخش صادرات را داشت.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی تاکید کرد: امسال دو اتفاق بزرگ در حوزه صادرات افتاده است که یکی آزادسازی قیمت در تمامی حوزه‌ها و دیگری جنگ اوکراین و روسیه است که موجب افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی شده است و آذربایجان شرقی به‌عنوان استانی سراسر فرصت متکی به تولید بخش خصوصی است و ما می‌توانیم با تکمیل زنجیره‌ها، تقویت شرکت‌ها و کنسرسیوم صادراتی و فراهم کردن زیرساخت‌ها نرم افزاری و سخت افزاری، برند و نشان تجاری خود را در جهان مطرح کنیم.

وی اضافه کرد: باید از ظرفیت منطقه آزادی ارس، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، پیمان شانگ‌های و کشور‌های همسایه استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی منطقه استراتژیک است دو هزار و ۵۶۰ طرح صنعتی در آذربایجان شرقی در حال ساخت و ساز بوده و جزو استان‌های پیشران کشور است.

پرنیان گفت: ۲۱۰۰ فقره محور اقتصادی صادر شده است که نشان می‌دهد میل به کار اقتصادی در استان بالا است، زمانی که آمار صادرات در حوزه فرش و صنایع دستی در سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ را مقایسه می‌کنیم، متوجه خسارت‌های این تصمیمات اشتباه می‌شویم.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم همایش صادرات غیر نفتی بتواند با مطرح کردن مشکلات و ارائه راهکار‌ها در توسعه و گسترش صادرات و فعالیت بدون دغدغه بخش خصوصی چه در حوزه تولید و کسب و کار و چه صادرات مؤثر باشد.

اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی است

اتاق بازرگانی تبریز به رخوت و سستی دچار شده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این همایش گفت: اتاق بازرگانی تبریز با این قدمت و سابقه دچار بیماری‌هایی شده که بسیار بزرگ هستند و رخوت سستی جای جای اتاق را فرا گرفته است.

یونس ژائله اظهار کرد: اتاق بازرگانی تبریز سال ۱۲۸۹ تأسیس شد که اولین اتاق تجاری ایران بود و پیش از اتاق ایران که در سال ۱۳۰۵ تأسیس شد، شروع به کار کرد و این مهم نشان می‌دهد همواره پیشران فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در توسعه‌ی صادرات بوده است.

وی ادامه داد: ما اولین‌های تجارت و صادرات را ایجاد کردیم؛ بنابراین به همین دلیل تبریز به شهر اولین‌ها مشهور شده است، بنابه فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، بخش اقتصادی، فرماندهان اقتصادی هستند که باید در جبهه تجارت و جهانی نقش مهمی ایفا کنند.

وی افزود: اتاق بازرگانی تبریز با این قدمت و سابقه دچار بیماری‌هایی شده که بسیار بزرگ هستند و رخوت سستی همه جای اتاق را فرا گرفته است، روزی دغدغه اتاق‌ها نبود منابع بود، اما اکنون سرشار از میلیارد‌ها منابع است و حیف از کار؛ باید مشکلات را شناسایی کنیم، نقشه راه باید داشته باشیم و بدانیم اشکال راه کجاست، باید بدانیم اشکال کجاست و چه کسانی باید اتاق را مدیریت کنند.

ژائله خاطرنشان کرد: هجمه‌های بسیاری به اتاق بازرگانی تبریز وارد شده است، هزاران تهمتی که زدند، کسانی که با کارت عضویت در اتاق بودند، چه سخنانی برای گفتن دارند؟ افرادی که صادرکنندگان بزرگ دیگر حق آن‌ها را خورده‌اند و این اتفاق بزرگ فقط در ایران می‌تواند بیافتد.

وی گفت: از نظر منابع بی‌نظیر هستیم و اقلام بسیاری برای عرضه داریم، از پسته، خرما و زعفران گرفته تا فرش و خودرو که تنوع صادراتی کشور ما بالا است به‌گونه‌ای که به ۱۸۰ کشور صادر می‌کنیم و ۹۳ درصد آن به ۲۸ کشور صادر می‌شود.

وی متذکر شد: بزرگانی را در اتاق تبریز داشتیم، اما متأسفانه اکنون امثال من در این اتاق نشسته‌اند، جایگاه‌ها باید آنقدر بزرگ باشد که بتوانیم نماینده خوبی برای کشور و صادر کننده خوبی برای مصرف کننده جهانی باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در ادامه بیان کرد: از وزیر اقتصاد درخواست می‌کنیم دست برخی از افراد سودجو را کوتاه کند و صادر کنندگان، تولیدکنندگان و مشاوران واقعی که دارای اهلیت اقتصادی هستند، در اتاق‌های بازرگانی نقش کلیدی را ایفا کنند.

وی اضافه کرد: بررسی کردیم که چه اتفاقی در بخش توسعه‌ی صادرات باید انجام شود و نقاط قوت و ضعف کجاست تا از این حالت بیرون بیاییم، ما فرمانده قرارگاه اقتصادی کشور هستیم و اول باید آن را قبول کنیم که اگر هستیم باید به حرف ما گوش کنید، اما اگر هستیم به حرف ما گوش نمی‌کنید، چرا وقت ما را می‌گیرید؟

اقتصاد ایران خصولتی و دولتی است

وی گفت: اقتصاد ایران خصولتی و دولتی است، فردی که ساعت دو دکان خود را می‌بندد، در بازار جهانی جایی ندارد، کسی که در این کشور زندگی می‌کند، باید قانون اساسی را بپذیرد که مصوبه خود مردم است و امروز از آن تبعیت می‌کنیم؛ اصل ۴۴ قانون اساسی اصل قدرتمند کردن کشور است، اما توجهی به آن نشده است.

ژائله یادآور شد: اقتصاد راه قدرتمند کردن کشور است، بخش خصوصی برای ریال می‌جنگد تا زمانی که قانون‌ها اجرا نشود، اقتصاد ایران جهانی نمی‌شود؛ اگر می‌خواهیم در بازار بین‌المللی باشیم، آدم‌هایی در اندازه آن باید داشته باشیم.

وی افزود: در مسابقه لیگ جهانی صادرات باید از بهترین‌ها استفاده کنیم، اما بهترین‌های ما در دست دولت است، بزرگترین لجستیک کشور دست کیست؟ این اقتصاد دست دولت است، وقتی کشتی رانی نیست، حمل و نقل بین‌المللی نیست چرا باید حرف بی‌خود بزنیم؟ باید اجازه دهیم بخش خصوص کشور بزرگ شود و این جایگاه به دست اتاق بازرگانی و اهلیت آن اتفاق می‌افتد.

وی همچنین ادامه داد: متأسفانه امروز شاهد هستیم که صادرات نیروی انسانی متخصص پیش از صادرات محصولات اتفاق می‌افتد، نیرو‌های خوب را به خارج از کشور می‌فرستیم و سرمایه انسانی را از دست می‌دهیم، باید چه کرد، باید نق بزنیم یا راهکار دهیم؟ راهکار در دست اتاق بازرگانی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: امروز کشور در شرایط اقتصادی بسیار سختی است، مقاومت درد دارد و وابسته نبودن و بر روی پای خود ایستادن سخت است و خوشایند همه‌ی افراد نیست، اما صادرکنندگان ما توانستند به دست خود این اعداد و ارقام را رقم بزنند، این دست من تولیدکننده نیست که سیاست خارجی کشور را تعیین کند.

وی اضافه کرد: اولین مسئله، آموزش نیروی انسانی کارآمد است که از معضلات اصلی تجارت عدم آشنایی آن‌ها با این امر است، دانشگاه را مهیا نکردیم که نیرو‌های مورد نیاز واحد‌های تولیدی را تأمین کنند، زبان و دیپلماسی تجاری را نتوانستیم خوب بیان کنیم که وظیفه‌ی اتاق بازرگانی است آموزش دهد و نیروی انسانی متخصص صادرات را تربیت کند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۲ کشور به کالای ایرانی احتیاج دارند، اما از این بازار‌ها دور افتاده‌ایم چراکه زبان تجارت و لجستیک لازم را نداریم و این ابزار را باید دولت تأمین کند، اتاق بازرگانی پای کار آید، کشتی بخرد، سوبسیت دهد، مراکز تجاری ایجاد کند، اما حیف از کار.

ژائله افزود: این مشکلات داخلی است اگر دنبال تحریم هستیم باید بدانیم تحریم تا حدی اثر دارد، شاید ۹۰ کشور دنیا با ما مشکل ندارد، اما اراده و نیازی در مجموعه‌ها نیست که باید به یک هدف برسند.

وی گفت: امروز همه‌ی واحد‌های تولیدی صادر کننده مشکل تعهد ارزی دارند، صادر کننده ارز می‌آورد، اما تک نرخی ارزی وجود ندارد، بازار آزاد و نیما اختلاف دارند که مشکل بانک مرکزی است، اگر یک نرخ باشد، مشکل ارزی نخواهیم داشت امروز این تفاوت را ایجاد کرده‌ایم که باعث شد تا کارت بازرگانی جعلی درست شود و صادر کننده واقعی از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: همه‌ی این امور از داخل کشور است، عدم تخصص در امور را وابسته به تصمیم‌گیری‌های بزرگ دانسته‌ایم که مشکل ایجاد کرده است، اما این مشکلات را تا کی باید بگوییم؟

دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه فعال است

ژائله افزود: اتفاقی در دولت سیزدهم افتاد که دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بی‌نظیر شد و یکی از کار‌های خوب دولت بود.

وی همچنین ادامه داد: هاب تجاری این منطقه بسیار مهم است که به‌عنوان چهار راه جهانی عمل می‌کند، تحریم روسیه فرصت خوبی برای ایران و ترکیه است که ترکیه سهم خود را از بازار اخذ کرد و بالاترین تجارت را رکورد زد.

وی بیان کرد: بالای ۴۰۰ میلیون نفر در منطقه داریم که امکان ایجاد هاب تجاری را فراهم می‌کند که با روسیه ارتباط داشته باشیم، اما مشکلاتی وجود دارد؛ نتوانسته‌ایم که شبکه بانکی را ایجاد کنیم و این فرصت می‌تواند صادرات از روسیه را به ۱۸۰ میلیارد دلار در سال گذشته برساند که با این درصد محقق نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز همچنین یادآور شد: ایران هم می‌تواند نقش مهمی در این بازار داشته باشد و ری اکسپورت را راه‌اندازی کند تا حجم تجارت را بالا ببرد، اما مشکل اصلی داخلی است؛ بزرگترین بندر خشک دنیا جلفا بود، اما متوقف شد، ریل راه‌آهن آن کجاست؟ درحالیکه اگر خط را وصل کنیم، هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: باید منافع ملی را حفظ کنیم و روابط را توسعه دهیم و منافع را در نظر بگیریم و از صمیم دل با کشور‌های همسایه دوست باشیم.

وی اظهار کرد: مشکل بعدی عدم توجه به برند است، شرکت‌های دنیا بر اساس برند‌ها ارزش‌گذاری می‌شوند، سیاست‌های کشور می‌شنویم که حق ندارید نام محصول را روی آن بزنید چرا به برند احترام نمی‌گذارید؟ این تفکر را چه کسی به شما آموزش داده است؟ برند‌هایی که زحمت بسیاری روی آن‌ها کشیده است، همه از فرار می‌کنند.

ژائله گفت: در شرایط که ارز ۴۲۰۰ تومانی را برداشتند، بسیاری از تولیدکنندگان همکاری کردند، اما اگر کشور‌های دیگر بودند، همکاری نمی‌کردند و این بزرگترین خدمت ما به دولت بود، اما مسائل و مشکلات واحد‌های تولیدی در این شرایط که قیمت مواد اولیه چندین برابر شده، افزایش یافته است.

وی افزود: نقدینگی بانک‌ها را حذف می‌کنید، اما باعث می‌شود، کارخانه‌های تولیدی تعطیل شود، یک سری تصمیم گرفتند مردم را علیه انقلاب ناراضی کنند، اما ملت نجیب ایران پای کار هستند و امیدواریم این حرف‌ها به گوش عزیزان برساند.

وی در پایان تاکید کرد: شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ایجاد شود، بازار جهانی صاحب دارد و زنجیره مطمئنی باید درست شود که با حضور مطمئن خود گسترش دهیم، توجه به ارزش برندینگ و ایجاد مدیریت کلی و حمایت دیپلماسی از اقداماتی است که باید انجام شود تا اتفاقات خوبی در تجارت جهانی بیافتد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده