تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۸۳۴۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان:

فرصت و ظرفیت خوبِ صادراتی برای استان اصفهان ایجاد شده است

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه تکمیل و راه‌اندازی شهرک لجستیک و زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و هوایی در این استان با همدلی و همگرایی مسئولان دولتی و بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گفت: موقعیت، فرصت و ظرفیت خوبی صادراتی به کشور روسیه برای استان اصفهان شده است.

به گزارش می‌متالز، «امیرحسین کمیلی» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: تاکنون پایانه صادراتی در استان اصفهان راه اندازی نشده است و از حدود ۶ تا ۷ طرحی که در این زمینه ارائه شد، ه هنوز هیچکدام از آن‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب نشده است.

وی با بیان اینکه مشکلاتی از نظر زیرساخت صادرات در این استان وجود دارد، افزود: این استان برای موفقیت در امر صادرات، نیازمند داشتن شهرک لجستیک و زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و هوایی است که این زیرساخت‌ها با همدلی و همگرایی مسوولان دولتی و بخش خصوصی تکمیل خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به سفر هیات تجاری و تعدادی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان به شهر‌های مسکو و سن پترزبورگ روسیه، اضافه کرد: در این سفر و برای نخستین مرتبه، ارتباط‌های همزمان بین تجار و مسوولان دولتی ۲ استان از ۲ کشور برقرار شد. البته در گذشته ارتباط صادرات و واردات بین تجار استان اصفهان و روسیه به‌صورت نقطه‌ی و محدود برقرار بوده و به‌شکل یک جریان برنامه‌ریزی شده و ثابت صادرات و واردات نبوده است.

وی با اشاره به اینکه بازار امروز روسیه تشنه محصولات تولیدی ایران است، بیان کرد: شرایط امروز روسیه همانند ابتدای دوران تحریم ایران بوده و برگزاری این سفر مقدمه‌ای برای آغاز یک برنامه‌ریزی در راستای صادرات و واردات برنامه‌ریزی شده از استان اصفهان به روسیه است.

به گفته کمیلی، روسیه امروز با مشکلاتی در زمینه تامین کالا مواجه بوده و برخی زیرساخت‌ها در این کشور آماده نیست، زیرا در گذشته وابستگی زیادی به واردات داشته و تولیدات این کشور هم تامین کننده نیاز‌های داخلی این کشور نبوده، به‌همین دلیل امروز با مشکل مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز موقعیت، فرصت و ظرفیت خوبی برای صادرات از استان ایجاد شده باید از این فرصت و ظرفیت بخوبی و در راستای منافع ملی استفاده کنیم تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار کشور‌های هدف را در اختیار داشته باشی، افزود: لازمه داشتن صادرات پایدار، تولید محصولات با کیفیت و هدفمند و قوی است تا بتوانیم جایگاه استان را در کشور‌های آسیای مرکزی حفظ کنیم و به بازار‌های جدید در این کشور‌ها دست پیدا کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه محصولات فراوانی در استان اصفهان تولید می‌شود، اما از کیفیت بالایی برای صادارات برخوردار نیست، ادامه داد: صنعت‌گران و تولیدکنندگان باید محصولاتی برای صادرات تولید کنند و زیرساخت‌های لازم برای تولید محصولات صادراتی مورد نیاز جامعه هدف خود را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های صادراتی در استان اصفهان تقویت و آماده‌سازی شود تا بتوانیم صادرات خوبی به روسیه داشته باشیم، ادامه داد: محصولات تولیدی داخلی استان شاید جوابگوی نیاز‌های جامعه هدف داخلی باشند، اما برای هر جامعه هدفی باید محصولی مطابق میل و خواسته‌های آن‌ها تولید شود و از تمام شرایط لازم برخوردار باشد.

کمیلی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های صادراتی ایجادشده در این استان نقطه‌ای و انفرادی است، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته به‌دلیل وجود مشکلات ناشی از تحریم، سرمایه‌گذاری چندانی در راستای ایجاد این زیرساخت برای ما اولویت نداشته، اما امروز که فرصت و ظرفیت تولید مازاد و صادرات برای ایران و استان اصفهان ایجاد شده، باید از این فرصت با تدبیر و بخوبی استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: تا امروز موفقیت‌های خوبی در تولید بدست آوردیم و به‌طور تقریبی صددرصد نیاز داخلی را تولید و نیاز‌ها را برطرف می‌کنیم و از این جهت توانمند هستیم. در زمینه تولید قطعات و لوازم یدکی، دارو، هیچ وابستگی به خارج نداریم و در شرایط سخت‌تر تحریم هم با مشکلی مواجه نمی‌شویم.

لازم به‌ذکر است، هفته گذشته شهر‌های مسکو و سن پترزبورگ میزبان هیات تجاری و تعدادی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان در زمینه‌های صنعت، میراث فرهنگی و گردشگری، جهاد کشاورزی، دانشگاه اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی بود. مذاکره‌ها و تبادل تجربه‌ها در این سفر حول چهار محور علم و فناوری، مدیریت شهری و زیرساخت‌ها، تجارت و میراث فرهنگی و گردشگری بود

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده