تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۱
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۵۱۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مرحله دوم طرح جامع پرویزخان با انتقال سند به نام راهداری اجرا می‌شود

مرحله دوم طرح جامع پرویزخان با انتقال سند به نام راهداری اجرا می‌شود
‌می‌متالز - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: اجرای مرحله دوم طرح جامع پرویزخان بر عهده گمرک بوده که با وجود تملک اراضی اطراف توانایی ادامه کار وجود ندارد، اما با انتقال سند به راهداری اجرا می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فریبرز کرمی در نشست خبری که امروز در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برگزار شد اظهار داشت: طرح جامع مرز‌های شوشمی، شیخ صالح و سومار که سه مرز جدید استان هستند، تهیه و برای تأیید نهایی به شورای سازماندهی مرز‌ها ارسال شده، اما با توجه به اینکه کشور عراق هنوز این سه مرز را به صورت رسمی تأیید نکرده، با مشکل مواجه هستیم، اما مسئولان کشوری و استانی در حال رایزنی در این زمینه هستند و به محض تأیید سازمان آمادگی دارد ساخت را آغاز کند.

وی عنوان کرد: پنج مرز رسمی در استان کرمانشاه وجود دارد که سه مورد آن به صورت رسمی از طرف عراق پذیرفته نشده‌اند، اما فعالیت‌های بازارچه‌ای در آن‌ها در حال انجام است و روزانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه تجارت انجام می‌دهند و به همین دلیل نمی‌توان راه‌ها را معیوب نگه داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه طرح جامع پرویزخان و مرز خسروی از گذشته تهیه شده است عنوان کرد: در بخش خسروی به دلایل مختلف نیمی از طرح توسط راهداری اجرا شد و نیمی دیگر مربوط به گمرک است و ما مجوز اقدام نداشتیم.

وی گفت: همین فرایند برای مرز پرویزخان نیز در حال رخداد است و جایی که مرز باید توسعه یابد گمرک سند دریافت کرده و در حال تملک ۴۰ هکتار از اراضی اطراف پایانه است که به عنوان محوطه گمرکی راه‌اندازی کند، اما با این وجود توانایی برای ادامه کار وجود ندارد.

کرمی بیان کرد: برای ادامه کار باید گمرک سند را به نام راهداری انتقال دهد و سپس طرح جامع در شورای ساماندهی مرز‌ها تأیید و برای دریافت مشاور و الحاق مجموعه ۴۰ هکتاری به مرز پرویزخان اقدام شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه سیستم مرز رسمی پرویزخان از وضعیت مطلوبی برخوردار است، استاندار از راهداری به عنوان مدیر مرز خواست که برای مدیریت بهتر منطقه پشت مرز و پس کرانه‌ها اقدام کند، زیرا راننده‌های ایرانی با امکانات حداقلی و مشکلات بسیار در حال فعالیت هستند و مقرر شد از محل درآمد‌های گمرک نیرویی برای کنترل ورود و خروج افراد مستقر شود.

وی گفت: همچنین مصوب شده که گمرک سند را به نام راهداری منتقل کند که برای طرح جامع اقدام کنیم و به محض تأیید سازمان برای اجرای فرایند‌های گمرکی نه بازارچه اقدام می‌شود که راهداری در ازای هزینه برای این مرز از این محل درآمدزایی داشته باشد.

کرمی افزود: در نهایت مقرر شده تمام سیستم به سازمان راهداری منتقل و مرز رسمی شود و مجموعه‌های مستقر که خدمات آن‌ها نیز به روز و متناسب با هزینه‌های دریافتی نیست، مدیریت شوند و وضعیت مرز بهبود یابد.

کرمی با بیان اینکه ۸۰۵۱ کیلومتر راه در استان وجود دارد که بیش از ۵۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی است عنوان کرد: حدود ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی شوسه خاکی هستند و برای ادامه ساخت راه در حال پیگیری هستیم که از محل اعتبارات استانی، ملی و ریاست جمهوری به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه در تلاش برای جذب بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات داخلی سازمان و اعتبارات استانی برای نگهداری و ساخت راه‌های روستایی هستیم گفت: از محل اعتبارات سازمان راهداری حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار جذب شده، اما با این وجود راهداری وظایف خود را در زمینه راه‌ها هرچند با بدهکاری نسبت به پیمانکاران انجام داده است و امید داریم در حوزه اعتبارات استانی و سفر ریاست جمهوری به استان نیز این بخش مورد توجه قرار بگیرد.

کرمی بیان کرد: اکنون برای مناسب سازی راه‌ها حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما اعتبارات بخش راه‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان است و این در حالی است که کمتر از یک هشتم آن هم از اعتبارات داخلی دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه کل اعتبارات حمل و نقل و راهداری استان کمتر از ۷۰ میلیارد تومان است گفت: با حداقل اعتبارات استانی مواجه هستیم، اما وعده داده شده که از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان رفع شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه افزود: چنانچه ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این اداره تخصیص یابد می‌توان راه‌های استان را برای یکسال مطلوب نگه داشت و همچنین با پرداخت سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان می‌توان از معیوب شدن راه‌ها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه نقاط پرحادثه شناسایی و به هر نحو ممکن در حد توان رفع شده است گفت: استان طی سه سال متوالی رتبه نخست را در کاهش تصادفات داشته است و امسال تنها به دلیل حجم بالای تردد در ایام اربعین آمار تصادفات افزایش یافت.

کرمی با بیان اینکه ناوگان مینی‌بوسی موجود در استان بسیار فرسوده هستند و بیش از ۳۰ سال عمر دارند و به همین دلیل مورد استقبال مسافران نیز قرار نمی‌گیرند بیان کرد: به دنبال این هستیم که وسایل حمل و نقل دیگری را جایگزین کنیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین عمر خودرو‌های سواری حدود ۱۲ سال و اتوبوس‌ها ۱۵ سال است گفت: براساس میانگین کشوری استان کرمانشاه در وضعیت مناسبی قرار دارد و با توجه به هزینه بالای خرید ناوگان سرمایه‌گذاری در این بخش اقتصادی نیست و با چالشی مواجه شده‌ایم که سبب شده برخی از این حوزه فراری شوند و در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه افزود: امید داریم دولت با اعطای تسهیلات بلندمدت با سود کم و حمایت در بخش‌های مختلف این بخش را پویا کند.

وی با اشاره به افزایش سرقت تجهیزات و تابلو‌ها در سال‌های اخیر گفت: باید به سمت نگهداری وضعیت موجود و تعویض و به روزرسانی تجهیزات به صورتی که قابل سرقت نباشد، حرکت کنیم به طوری که به طور نمونه تابلو‌ها با اجناسی ساخته شوند که انگیزه‌ای برای سرقت نباشد.

کرمی گفت: در گذشته به دلیل سرقت بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد خاموشی در جاده‌ها وجود داشت که اکنون با تعویض و به روز رسانی تجهیزات این میزان آن هم به دلیل خرابی و سوختن لامپ‌ها به کمتر از پنج درصد رسیده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده