تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۷۸۲۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران عنوان کرد:

قیمت گذاری، به تدریج صنعت را فلج می‌کند/ زنجیره فولاد از تعادل خارج می‌شود

‌می‌متالز - رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران با اشاره به مشکلات زنجیره فولاد در بخش‌های مختلف گفت: مشکلات ابتدا و انتهای زنجیره، منجر به ورود دستگاه‌های نظارتی به زنجیره فولاد شده است.

به گزارش می‌متالز، احمد خوروش اظهار کرد: ورود دستگاه‌های نظارتی، منجر به افزایش بیش از ۱۰۰درصدی نرخ انرژی و هزینه‌های سر بار صنایع معدنی و فولادی در سال‌های اخیر شده است. بر همین اساس، شورایی تشکیل داده ایم که از ابتدای زنجیره یعنی از انجمن سنگ آهن تا نوردکاران حضور دارند؛ بنابراین از این شورا انتظار می‌رود در جهت منافع ابتدا تا انتهای زنجیره پیش برود و تنها به یک بخش زنجیره تمرکز نداشته باشد.

رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران در ادامه بیان کرد: محصولات انتهای زنجیره به دلیل اینکه مستقیما به دست مصرف‌کننده می‌رسد، مستقیما زیر ذره‌بین نهاد‌های نظارتی هستند. ما در این شورا گرد هم آمدیم تا عدالت را در این موضوع رعایت کنیم.

وی گفت: زمانیکه درمورد مشکل زنجیره فولاد صحبت می‌کنیم، نخست به قیمت‌گذاری برمی‌خوریم؛ اما به نظر من قیمتگذاری در گام دوم مشکلات زنجیره فولاد قرار دارد. مشکل اصلی ما عدم هماهنگی نیرو‌های داخل زنجیره بود که سبب ورود دستگاه‌های نظارتی به زنجیره شد. به نظر من تنها راه حل شدن مشکلات رجوع مجدد اعضای زنجیره به عقلانیت است؛ این عقلانیت تنها مدیر دلسوز نمی‌خواهد، بلکه آگاهی و همدلی را نیز نیازمند است.

خوروش تصریح کرد: موافق هیچگونه قیمت گذاری محصولات فولادی نیستیم حرکت بازار باید براساس تقاضا و نیاز مصرف کننده باشد. همبیشه تعیین قیمت‌ها بدون اشتباه نبوده و گاه گروهی به‌شدت متضرر شده اند. درحالی که معمولا قیمت‌ها در جهان با سازو‌کار عرضه و تقاضا کشف می‌شوند، هنوز در کشورمان شاهد قیمت گذاری دستوری بسیاری از کالا‌ها هستیم. دستوری بودن قیمت‌ها در این صنعت باعث برهم زدن تعادل زنجیره فولاد می‌شود.

وی افزود: دولت و وزارتخانه همیشه درصدد بودند تا در بازار دخالتی نداشته باشند و فقط مشغول نظارت و مدیریت باشند.

این فعال صنعت فولاد در ادامه با اشاره به مخالفت خود در بحث تعیین قیمت‌ها اظهار کرد: کنفدراسیون در واقع به نام شورای آهن و فولاد در غالب شورای مشورتی تشکیل شده است. در چند سال گذشته مشکلات زیادی در زنجیره علی الخصوص در بخش نورد به وجود آمده است که اصلا برای ما قابل پذیرش نیست. امیدوارم با تشکیل این شورا، بخش زیادی از مشکلات این حوزه حل شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده