تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۷۸۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سبد متنوع پروژه‌های توسعه ای شرکت گل‌گهر

می متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سبد متنوعی از پروژه‌های توسعه‌ای را در قالب افزایش تولید محصولات زنجیره فولاد، توسعه زیرساخت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی در دست اجرا دارد که از حیث تنوع و تعداد، دستاوردی متمایز در میان شرکت‌های معدنی کشور به‌شمار می‌آید.
سبد متنوع پروژه‌های توسعه ای شرکت گل‌گهر

به گزارش می متالز، کل تعداد طرح‌های حال حاضر شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به 42 مورد با ارزش کل 2.8 میلیارد یورو به‌صورت ارزی و 3.2 هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی می‌رسد که از این میان، بالغ بر 23 درصد از منابع ارزی و 61 درصد از منابع مالی ریالی تأمین شده است.

از این تعداد، 33 پروژه مربوط به توسعه تولید محصولات مختلف زنجیره فولاد است که هزینه سرمایه‌گذاری آن‌ها بالغ بر 1.9 میلیارد یورو و 2.1 هزار میلیارد تومان است. از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت می‌توان به پروژه سه میلیون تنی فولادسازی و نورد اشاره کرد. علاوه بر این گل‌گهر ساخت یک واحد یک میلیون تنی ذوب فولاد را نیز در دست اجرا دارد که میزان پیشرفت آن تا پایان آذر ماه سال جاری برابر با 85 درصد بوده است.

کل سرمایه مورد نیاز طرح‌های بخش فولادسازی یک میلیارد یورو و 550 میلیارد تومان است که از این میزان 11 درصد منابع ارزی و 81 درصد منابع ریالی تأمین شده است. بیشترین سهم از سرمایه مورد نیاز این شرکت برای طرح‌های توسعه‌ای مربوط به تولید فولاد خام و ورق گرم هست که حکایت از عزم این شرکت برای تولید ارزش افزوده بیشتر و تنوع‌بخشی بر سبد محصولی دارد.

پس از طرح‌های مربوط به تولید فولاد و محصولات فولادی، طرح‌های مربوط به آهن اسفنجی بیشترین سرمایه را در سبد پروژه‌های این شرکت نیازمند هستند. مجموع سرمایه مورد نیاز آهن اسفنجی، 440 میلیون یورو و500 میلیارد تومان است که از این میزان تاکنون 16 درصد از منابع ارزی و 81 درصد از منابع ریالی آن تأمین شده است. این طرح‌ها در مجموع 3 میلیون تن به ظرفیت آهن اسفنجی و 640 هزار تن به ظرفیت بریکت خواهد افزود.

مجموعه گل‌گهر همچنین طرح‌هایی در زمینه گندله‌سازی دارد که مجموعا نیازمند 164 میلیون یورو و 350 میلیارد تومان سرمایه دارد که تاکنون به‌ترتیب 41 و 71 درصد آن تأمین شده است. با اجرایی شدن این طرح‌ها حدود 9 میلیون تن به کل ظرفیت گندله‌سازی کشور اضافه خواهند شد.

طرح‌های مربوط به کنسانتره و سنگ‌آهن، مجموعا نیازمند مجموعا 264 میلیون یورو و 740 میلیارد تومان سرمایه هستند که تاکنون به‌ترتیب 36 و 24 درصد آن تأمین شده است. این طرح‌ها حدود 15 میلیون تن به کل ظرفیت خردایش سنگ‌آهن و بیش از 6 میلیون تن به ظرفیت کنسانتره کشور اضافه خواهند کرد.

عملکرد مثبت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر طی سال‌های اخیر در انجام پروژه‌ها، سبب شده تا مسئولیت اجرای طرح تیتانیوم کهنوج که در چند سال گذشته از برنامه اجرا عقب مانده بود نیز به شرکت گل‌گهر محول شود. هدف اصلی این طرح، رفع نیاز کشور به محصول کاملا وارداتی و استراتژیک پیگمنت اکسید تیتانیوم است که در صنایع رنگ‌سازی و پلاستیک‌سازی کاربرد دارد.

علاوه بر پروژه‌های متعدد این شرکت در بخش تولید، گل‌گهر 9 پروژه دیگر در زمینه بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین کاهش اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های تولیدی شرکت در دست اجرا دارد. یکی از اقدامات موثری که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اقدام به انجام آن کرده، پروژه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور است. مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در این پروژه 547 میلیون یورو و 900 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 451 میلیون یورو و 292 میلیارد تومان هزینه شده است.

گل‌گهر در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی نیز در طراحی یا مشارکت 17 طرح اجتماعی دخیل بوده است که از بین آن‌ها می‌توان به مشارکت در احداث راه‌آهن سیرجان- کرمان و تکمیل مجموعه عظیم ورزشی گل‌گهر اشاره کرد.

عناوین برگزیده