تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۷۸۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بازار صادراتی ورق‌های آلومینیومی ترکیه

تمایل تولیدکنندگان ورق آلومینیومی ترکیه به فروش خارجی

می متالز - تولید ورق‌های آلومینیومی ترکیه در سال 2014، با بهره‌برداری از واحدهای جدید و اضافه شدن تعداد شرکت‌های بیشتری به حوزه تولید ورق آلومینیومی، به بیشینه حدود 600 هزار تن رسید. در مورد فروش آن‌ها باید اذعان کرد که فروش داخلی تولیدکنندگان ورق‌های آلومینیومی ترکیه پس از سال 2014، روندی نزولی را طی کرد، ولی در عین حال فروش خارجی آن‌ها به روند افزایشی خود ادامه داد که حاکی از افزایش تمایل آن‌ها به فروش خارجی بود.
تمایل تولیدکنندگان ورق آلومینیومی ترکیه به فروش خارجی

به گزارش می متالز، روند تولید ورق‌های آلومینیومی ترکیه 3 مرحله مختلف را پشت سر گذاشته است و در این بین، در سال 2014، با بهره‌برداری از واحدهای جدید و اضافه شدن تعداد شرکت‌های بیشتری به حوزه تولید ورق آلومینیومی، حجم تولید آن در ترکیه به بیشینه حدود 600 هزار تن رسید. ولی پس از آن از میزان تولیدات این صنعت تا حدودی کاسته شد تا حدی که انتظار می‌رود در سال 2017، سطح تولید ورق‌های آلومینیومی به کمتر از 400 هزار تن رسیده باشد.

در نمودار 1، صادرات ورق‌های آلومینیومی ترکیه به مقاصد مختلف بین سال‌های 2005 تا 2017 نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، میزان حجم صادرات ورق‌های آلومینیومی ترکیه با افزایش تولید آن روندی صعودی را طی کرده است. با این حال، بر خلاف حجم تولید که در سال 2014 به بیشینه خود رسید، حجم صادرات ترکیه در سال 2016 بیشینه را ثبت کرد. که این امر ناشی از تفاوت در فروش داخلی تولیدکنندگان ورق ترکیه بود. همین امر نیز سبب شد تا سهم صادرات از تولید ورق‌های آلومینیومی ترکیه در سال 2014 با افت شدیدی همراه شود؛ اما در کل می‌توان اذعان کرد که حتی سهم صادرات از تولید نیز برای واحدهای تولیدکننده ورق در ترکیه روندی صعودی را طی کرده است.

با آنکه فروش داخلی تولیدکنندگان ورق‌های آلومینیومی ترکیه پس از سال 2014، روندی نزولی را طی کرد، ولی فروش خارجی آن‌ها به روند افزایشی خود ادامه داد. شایان ذکر است که چون گمرک ترکیه، صادرات مجددی از ورق‌های آلومینیومی را گزارش نکرده است، انتظار می‌رود که تقریبا تمامی صادرات صورت گرفته، حاصل از فروش خارجی شرکت‌های تولیدکننده داخلی این کشور باشد. طی دوره مورد بررسی، صادرات به غیر از سال 2014 که با جهش تولید همراه بوده، سهم تقریبا ثابتی از تولید داشته است. سهم ثابت صادرات از تولید می‌تواند تاییدی بر فروش خارجی شرکت‌های داخلی ترکیه باشد.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، فروش صادراتی ورق‌های آلومینیومی ترکیه، عمدتا به مقصد کشورهای اروپای غربی انجام شده است. کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلستان و سوئیس به‌عنوان 4 خریدار اصلی ورق‌های آلومینیومی ترکیه، در مجموع بیش از نیمی از ورق‌های صادراتی ترکیه را خریداری کردند. صادرات ترکیه طی دوره مورد بررسی، همواره صعودی بوده است و تنها حجم صادرات آن در سال 2017 کاهش داشت که انتظار می‌رود علت اصلی آن بسته شدن برخی از کانال‌های فروش به‌دلیل افزایش تنش‌های سیاسی با آلمان و اوج‌گیری فعالیت‌های داعش و مبارزات علیه آن باشد که حتی منجر به بسته شدن برخی از مرزهای جنوبی ترکیه شد.

عناوین برگزیده