تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۷۸۹۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم منطقه یورو در ماه اکتبر باز هم رکورد زد

‌می‌متالز - بر اساس داده‌های اولیه درباره اقتصاد منطقه یورو که روز دوشنبه منتشر شد، نرخ تورم در این بلوک ۱۹ کشوری که از یورو استفاده می‌کنند در ماه اکتبر به بالاترین رقم خود یعنی ۱۰.۷ درصد رسیده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس داده‌های اولیه درباره اقتصاد منطقه یورو که روز دوشنبه منتشر شد، نرخ تورم در این بلوک ۱۹ کشوری که از یورو استفاده می‌کنند در ماه اکتبر به بالاترین رقم خود یعنی ۱۰.۷ درصد رسیده است.

اگر ارقام نهایی که در ماه نوامبر توسط آژانس آماری اتحادیه اروپا موسوم به یورواستات منتشر می‌شود، همین نرخ را تأیید کند، این اولین باری است که نرخ تورم ماهانه از زمان شکل گیری منطقه یورو از بالای ۱۰ درصد عبور می‌کند و ترس از رکود قریب الوقوع را تقویت می‌کند.

افزایش نرخ تورم در این منطقه ناشی از افزایش قیمت انرژی است که یورواستات ۴۱.۹ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته برآورد کرده است. تخمین زده می‌شود که قیمت غذا، الکل و تنباکو نسبت به سال قبل ۱۳.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش یورواستات، قدرت‌های اقتصادی این منطقه یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند. ایتالیا که نرخ تورم سالانه آن در ماه اکتبر ۱۲.۸ درصد پیش بینی شده است، با جهش ۴ درصدی بیشترین افزایش ماهانه را به ثبت رساند.

بر اساس داده‌های اولیه، قیمت مصرف کننده در آلمان ۱۱.۶ درصد افزایش یافت و در فرانسه این رقم به ۷.۱ درصد رسید.

کشور‌های بالتیک با عبور تورم سالانه خود از مرز ۲۰ درصد، در میان کشور‌هایی بودند که عمیقاً تحت تأثیر جهش قیمت‌ها قرار گرفتند. استونی با برآورد ۲۲.۴ درصدی پیشتاز است.

ایگنازیو ویسکو، رئیس بانک مرکزی ایتالیا، روز دوشنبه به بلومبرگ گفت: خطر بدتر شدن چشم‌انداز اقتصادی نسبت به پیش‌بینی‌ها که به سرعت نرخ‌های بهره نامتناسب را عادی‌سازی می‌کند، نباید دست کم گرفت.

بانک مرکزی اروپا (ECB) هفته گذشته به منظور کاهش قیمت ها، نرخ بهره اصلی خود را دو برابر کرد و به ۱.۵ درصد رساند و افزایش بیشتر نرخ بهره را در ماه‌های آینده تایید کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده