تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۷۸۹۵۶
سرویس خبر : صنایع کوچک

گلوگاه قیمت‌گذاری دستوری برای تولید‌کنندگان محصولات سلولزی

‌می‌متالز - دام قیمت‌گذاری دستوری، گریبان تولیدکنندگان سلولزی را هم گرفت. انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد به دلیل قیمت‌گذاری تثبیتی دستمال‌کاغذی از اردیبهشت‌ماه و همچنین افزایش مستمر قیمت تیشو -که ماده اولیه این تولیدکنندگان است- برخی از واحد‌های تولیدی با کاهش تولید روبه‌رو شده اند.

به گزارش می‌متالز، این فعالان اقتصادی سازوکار‌های اقتصادی را که سیاستگذار به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند، حاوی استاندارد‌های دوگانه‌ای دانستند که همزمان قیمت مواد اولیه و ابزار تولید را مبتنی بر سیستم بازار آزاد افزایش داده، اما قیمت نهایی محصولات را به صورت تکلیفی یکسان نگه داشته است. آنان در این نامه توضیح دادند که مرجعی پاسخگوی این سیاست نیست و استاندارد‌های دوگانه، واحد‌های تولیدی را با قیمت‌گذاری تثبیتی محصول نهایی به سوی ورشکستگی هدایت کرده است.

انجمن صنایع سلولزی بهداشتی در این نامه به فعالیت بیش از ۱۵۰واحد تولیدی محصولات سلولزی بهداشتی دستمال‌کاغذی با ظرفیت تولید بیش از ۲۰۰‌هزار تن در سال اشاره کرده و گفته که تولیدکنندگان این حوزه در چندماه اخیر با سیاستگذاری غیر‌علمی و غیر‌اقتصادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌خصوص در حوزه معاونت صنایع عمومی دفتر صنایع سلولزی مواجه شده‌اند. طبق این نامه به دلیل قیمت‌گذاری تثبیتی دستمال‌کاغذی از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری و همچنین افزایش مستمر قیمت تیشو (رشد ۲۴درصدی ظرف پنج‌ماه) به‌عنوان مواد اولیه، بدون هیچگونه نظارت، برخی از واحد‌های تولیدی با زیان‌دهی، کاهش تولید و تعطیلی روبه‌رو هستند. هیچ مرجعی هم پاسخگوی این سیاست غیر‌اقتصادی نیست که چگونه می‌توان همزمان قیمت مواد اولیه تیشو را که با انحصار در تولید و عرضه همراه است، با نگاه بازار آزاد و عرضه و تقاضا مدیریت و در عین حال واحد‌های تولیدی را با قیمت‌گذاری تثبیتی محصول نهایی به سوی ورشکستگی کامل هدایت کرد. تولیدکنندگان همچنین تاکید کرده اند که مکاتبات و حضور در جلسات پی‌درپی و پیگیری از مراجع مختلف مشکلی از آن‌ها رفع نکرده و تنگنا‌های اقتصادی این تولیدکنندگان در حال افزایش است.
مسوولیت کاهش عرضه با وزارت صمت است

انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در ادامه هشدار داده که در چنین شرایطی به‌مرور زمان، کاهش تولید و اشتغال باعث کاهش عرضه و کمبود محصولات خواهد شد و مسوولیت کامل آن بر عهده مدیران مسوول مرتبط در وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در این نامه همچنین به فعالیت دو شرکت عمده تولید تیشو (شرکت پارس‌حیات ساغلیگ ارونلری و شرکت زرین‌برگ پرشیا) به طور همزمان در حوزه دستمال کاغذی اشاره شده که در کنار شرکت زرین‌رویا که اخیرا اقدام به تولید دستمال کاغذی کرده، به دلیل بهره مندی از موقعیت مسلط اقتصادی و حمایت همه‌جانبه و اختصاصی از این شرکت‌ها، شرایط برای واحد‌های کوچک بسیار سخت و ناگوار شده است.

این گروه از تولیدکنندگان محصولات سلولزی در پایان ضمن ابراز گلایه از آنچه «روند تبعیض‌آمیز و ناعادلانه در اداره زنجیره تامین دستمال‌کاغذی» خوانده‌اند، از رئیس‌جمهور خواسته اند که «فریادرس تولیدکنندگان باشید و به اهمال و قصوری که تولیدکنندگان را در عسر و حرج قرار داده است، رسیدگی فرمایید.» اواخر مردادماه امسال مشاور اقتصادی انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران با بیان اینکه با تغییر روند آنالیز قیمت در سازمان حمایت، فرآیند قیمت‌گذاری ماه‌ها طول می‌کشد، گفته بود که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه شامل تیشو، کارتن و مقوا، هزینه‌های حمل و دستمزد از ابتدای سال، این تاخیر در قیمت‌گذاری سبب تعطیلی و ورشکستگی واحد‌های سلولزی بهداشتی می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت‌ها به دلیل آسیب‌های متعددی که برای اقتصاد و تولید هر کشور دارد بسیار مورد انتقاد واقع شده است؛ چرا که تخصیص بهینه منابع را به انحراف می‌کشد. از سوی دیگر این نوع سیاست در بازار‌های اولیه، تورم ایجاد کرده و به بهای تمام شده بنگاه‌ها فشار وارد آورده و رانت و فساد به بار می‌آورد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده