تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۲۷۹۱۸۰
سرویس خبر : انرژی

عربستان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین

‌می‌متالز - اداره گمرک چین اعلام کرد در ماه میلادی که گذشت عربستان اولین تامین‌کننده نفت این کشور بوده است.

به گزارش می‌متالز، واردات نفت چین از روسیه در ماه سپتامبر ۲۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرد؛ اما همچنان کمتر از میزان واردات نفت از عربستان سعودی ماند.

آمار اداره کل گمرک چین روز دوشنبه نشان داد که صادرات نفت روسیه به چین از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و صادرات دریابرد از بنادر اروپایی و خاور دور، در سپتامبر بالغ بر ۷.۴۶ میلیون تن معادل ۱.۸۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

این آمار (۱.۸۲ میلیون بشکه در روز) در مقایسه با ۱.۹۶ میلیون بشکه در روز در ماه آگوست و رکورد حدود دو میلیون بشکه در روز در مه، کاهش داشت.

میزان واردات از عربستان سعودی در سپتامبر، به ۷.۵۳ میلیون تن معادل ۱.۸۳ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۱.۹۹ میلیون بشکه در روز در آگوست و نسبت به سال گذشته نیز ۵.۴ درصد کاهش داشت.

عربستان سعودی در مدت ۹ ماه نخست، با مجوع ۶۵.۸۴ میلیون تن صادرات نفت به چین، بزرگترین تامین کننده نفت چین باقی ماند که نسبت به گذشته یک درصد کاهش داشت. حجم صادرات روسیه به ۶۴.۲۶ میلیون تن رسید و در رتبه دوم قرار گرفت.

تصمیم اخیر گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید ۲ درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به عنوان متحدان نزدیک منجر شده و از سویی دیگر روابط ریاض و پکن را افزایش داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده