تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۷۹۴۷۴

ورودی سد زاینده‌رود ۲۵ درصد زیاد شد

‌می‌متالز - مدیر سد زاینده‌رود اصفهان گفت: ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته و نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۴۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، سید مجتبی موسوی نایینی افزود: حجم آب خروجی از این سد مخزنی از ابتدای سال آبی تاکنون ۶۹.۲ میلیون مترمکعب است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۷۴.۲۳ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت ۱۳۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با اشاره به اینکه خروجی از سد زاینده‌رود امسال نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: خروجی سد در مقایسه با مدت مشابه بلند مدت ۴۷ درصد کاهش دارد.

موسوی نایینی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده‌رود در سال گذشته چنین روزی ۱۷۷.۲۳ میلیون مترمکعب و در بلند مدت مشابه ۶۴۰.۹۷ میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان کرد: ذخیره فعلی سد زاینده‌رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۷۹ درصد کاهش دارد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ با بیان اینکه ۱۱ درصد از ظرفیت سد زاینده‌رود هم اکنون پر است، اضافه کرد: در حال حاضر ۸۹ درصد سد خالی است.

وی بر مدیریت مصرف در همه بخش‌ها اعم از شرب و بهداشت و صنعت تاکید کرد.

سد زاینده‌رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد دو قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده