تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۵۶
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۷۹۵۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
تقاضا برای میلگرد همگام با رکود جهانی تضعیف شده است

کم‌محلی رینگ مقاطع به صعود ارزی

‌می‌متالز - ثبت رکورد‌های جدید قیمتی در بازار آزاد ارز کشور نیز نتوانست رکود سنگین حاکم بر معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران را بشکند و به این ترتیب در دومین هفته آبان‌ماه تنها ۳۵‌هزار تن میلگرد یعنی ۵/ ۸‌درصد عرضه‌ها به فروش رفت. این در حالی است که بازار مقاطع طویل فولادی در کشور در گذشته وابستگی شدیدی به نرخ آزاد ارز داشت و نوسانات بهای ارز با ایجاد رونق در خرید‌های سرمایه‌ای به تحریک بازار مقاطع طویل فولادی منجر می‌شد.

به گزارش می‌متالز، نبود تقاضای مصرفی در بازار داخل و رکود سنگین حاکم بر بازار‌های جهانی مانع از آن شده است که نوسانات مثبت ارز در بازار داخل به تحریک این بازار منجر شود. البته با توجه به صدور مجوز صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی برای عموم افراد ظرف هفته گذشته این احتمال وجود دارد که با استمرار روند رو به رشد نرخ ارز در بازار داخل و سرایت آن به بازار دلار نیمایی، تمایل به خرید مقاطع طویل فولادی با هدف صادرات از سوی تجار و سرمایه‌گذاران افزایش یابد.

این هفته میلگرد با نرخی در بازه ۱۴‌هزار و ۴۰۰ تا ۱۴‌هزار و ۹۰۰تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورسی، نرخ فروش این میلگرد از رینگ صنعتی بورس‌کالا به ۱۵‌هزار و ۷۰۰ تا ۱۶‌هزار و ۳۰۰تومان می‌رسد، این در حالی است که در شرایط کنونی، میلگرد در بازار آزاد تهران با همین قیمت به‌وفور موجود است؛ اما خبری از خریدار نیست. با احتساب دلار نیمایی ۲۷‌هزار و ۵۰۰تومانی میانگین دلاری نرخ تمام‌شده فروش میلگرد از این بازار به ۵۶۹ تا ۵۹۲ دلار به ازای هر تن می‌رسد؛ این در حالی است که در شرایط رکود سنگین حاکم بر بازار جهانی مشتری برای میلگرد ایران در این سطوح قیمتی نیست، بنابراین رفع ممنوعیت صادرات با این نرخ ارز، به رونق رینگ بازار فیزیکی مقاطع منجر نمی‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده