تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۸۰۱۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

بیلت چین در نوامبر و دسامبر به چه سمتی خواهد رفت؟

‌می‌متالز - طی هفته‌های گذشته بهای بیلت تانگشان افت قابل توجهی را تجربه کرده است. قیمت بیلت تانگشان در قیاس با ماه گذشته نزدیک به ۲۷۰ یوان اصلاح داشته که باعث شده ترس بر خریداران مستولی شده و آن‌ها از بازار عقب بکشند، اما برای پیش بینی قیمت در نوامبر و دسامبر امسال باید فاکتور‌های مختلفی را تحت تحلیل قرار داد.

به گزارش می‌متالز، ابتدا اینکه افت ادامه دار قیمت بیلت در یک ماه گذشته باعث شده تا ضرر فولادسازان چینی به بیش از ۳۰۰ یوان برسد و تعداد بیشتری از تولیدکنندگان فولاد در چین به تعمیرات کوره بلند‌ها روی آورند. این موضوع باعث خواهد شد تا عرضه در بازار داخلی این کشور تا حد قابل توجهی کاهش یابد. همچنین، بحث کاهش تولید زمستانی فولادسازان مجددا داغ شده که امید‌ها به رشد قیمت را بازگردانده است. اگرچه، سرد شدن هوا در فصل زمستان نیز بخش تقاضا را تضعیف خواهد کرد.

از سوی دیگر، نوردکاران چین نیز حجم فعالیت خود را پایین آورده و بیلت کمتری را خریداری می‌کنند. این موضوع باعث افزایش دوباره موجودی انبار‌های بیلت تانگشان تا حوالی ۷۵۰ هزار تن شده است. همچنین، مدیریت نقدینگی نزد تجار موجب شده تا آن‌ها موجودی انبار‌های محصولات نهایی خود را در حد معقول نگه دارند که خود علت کاهش تقاضا برای بیلت خواهد بود.

کاهش تولید فولادسازان از یک طرف و افت قیمت مواد اولیه از سوی دیگر می‌تواند باعث شود تا سودآوری تولیدکنندگان دوباره بهبود یابد. این مسئله از حمایت هزینه تولید از قیمت بیلت خواهد کاست و فضا برای افت بیشتر قیمت را فراهم خواهد ساخت. کاهش تولید همچنین باعث کاهش موجودی انبار‌های بیلت تانگشان خواهد شد.

در بحث اقتصاد کلان نیز می‌توان گفت که اقتصاد جهانی همچنان با تورم روبروست و فدرال رزرو سیاست رشد نرخ بهره خود را حداقل تا پایان امسال حفظ خواهد کرد که تقاضا برای کامودیتی‌ها را به طور کلی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. بخش مسکن چین نیز همچنان چشم انداز مناسبی ندارد و نمی‌توان به حمایت موثر این بخش از قیمت فولاد در چین امیدوار بود. از این رو انتظار می‌رود بهای بیلت داخلی چین در ماه نوامبر و دسامبر حوالی سطوح فعلی نوسان نماید.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده