تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۸۰۴۷۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

استقبال قطعه‌سازان از اوراق

‌می‌متالز - رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به تجربه موفق استفاده قطعه‌سازان از اوراق گام، آن را ابزاری مناسب برای تامین مالی تولیدکنندگان برشمرد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و ۱۲ بانک کشور، افزود: یکی از راهکار‌های تامین نقدینگی برای واحدها، شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی اوراق گواهی اوراق مولد (گام) است. این مقام صنفی بیان کرد: در روش تامین مالی زنجیره‌ای، بنگاه تولیدی به بانک وثیقه می‌دهد و به جای آن اوراق گام دریافت می‌کند. سپس این اوراق را می‌تواند به حلقه‌های پیش از خودش بدهد و از آن‌ها کالا خرید و رفع دین کند؛ یعنی بنگاه یک ابزار پرداخت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اوراق گام کارایی مانند برات داشته و سر موعد نقد می‌شود، گفت: به‌طور مثال قطعه‌ساز از خودروساز اوراق گام دریافت می‌کند و می‌تواند آن را صرف خرید فولاد و غیره، پرداخت مالیات، پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارگران و دیگر موارد کند و این اوراق دست به دست بگردد و نفر نهایی می‌تواند سرموعد این اوراق را نقد کند یا زودتر در بورس بفروشد و نقدینگی دریافت کند. نجفی‌منش ادامه داد: اکثر فعالان اقتصادی اطلاعات کمی از این شیوه پرداخت دارند و به همین منظور در نظر داریم با برگزاری جلساتی در اتاق تهران، اتاق ایران و تشکل‌ها به معرفی اوراق گام بپردازیم. نجفی‌منش خاطرنشان کرد: تاکنون برخی قطعه‌سازان از اوراق گام به عنوان ابزاری برای تامین نقدینگی مورد‌نیاز خود بهره برده‌اند که با توجه به تضمین نقدشوندگی اوراق در سررسید توسط بانک عامل، در تامین مالی قطعه‌سازان دارای کاربرد مناسبی بوده است.

اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازارمحور و با قابلیت نقل‌و‌انتقال در بازار‌های پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تامین مالی بدون تورم بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند. به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده