تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۷۴۰۸۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

جلوگیری از خروج ارز، با داخلی سازی قطعات توسط کروز

‌می‌متالز - شرکت کروز شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران بتوانند ضمن بازدید از نمایشگاه توان خودکفایی و بومی سازی قطعات خودرو، از نزدیک در جریان عملکرد این واحد تولیدی قرار بگیرند. کروز با ۳۰۰ شرکت و کارگاه تولیدی و رویکرد برون سپاری توانسته است بیش از سه هزارو ۹۰۰ قطعه در ۱۸ گروه محصول را داخلی سازی کند. این شرکت هم اکنون با برگزاری نمایشگاهی قصد دارد که این زنجیره را گسترده‌تر کند. در همین راستا نمایشگاه خودکفایی صنایع تولیدی کروز به منظور بازدید قطعه سازان داخلی برگزار شده است. هدف این شرکت از برگزاری این نمایشگاه بازدید قطعه سازان داخلی از دستاورد‌های این شرکت است تا با قطعه سازانی که آماده همکاری هستند، قرارداد همکاری منعقد کند

به گزارش می‌متالز، در این زمینه عضو هیات مدیره کروز در جمع خبرنگاران توضیح داد: شرکت کروز از تمام کسانی که دارای ایده یا طرحی در حوزه دانش و تکنولوژی صنعت خودرو و قطعه هستند، استقبال می‌کند. بهروز حبیبی با بیان اینکه در این نمایشگاه بخشی از قطعاتی که داخلی سازی شده است، به نمایش درآمده، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ تامین کننده و مجموعه‌های کوچک و بزرگ در حوزه‌های مختلف از جمله انواع و اقسام قطعات فلزی، غیرفلزی شیمیایی و پلیمری با ما همکاری دارند. تلاش ما این است که با توجه به رویکرد سازمان مبنی بر کارآفرینی و ایجاد اشتغال، تا حد امکان بتوانیم نسبت به برون سپاری قطعات مان اقدام کنیم.

این عضو انجمن همگن قطعه سازان تصریح کرد: سعی داریم تولید قطعات وارداتی را با توجه به دانش، تکنولوژی و مهارت‌هایی که در کشور وجود دارد، به تامین کننده‌های داخلی واگذار کنیم. او ادامه داد: در سال‌های گذشته نهضتی را با هدف کمک به شرکت‌هایی که توان تولید قطعات‌های تک را داشتند، آغاز کردیم. فعالیت کروز نیز در حوزه داخلی سازی قطعات از سال ۹۰ آغاز شده است. به این وسیله و با بهره گیری از مهارت و توانمندی تامین کننده‌های قطعات، تولید برخی قطعات را با حفظ کیفیت در دستور کار قرار دادیم؛ بنابراین می‌توان گفت که این نمایشگاه حاصل ۱۰ سال تلاشی است که مجموعه قطعه سازان و ما انجام دادیم تا به این نقطه دست پیدا کنیم.

عضو هیات مدیره کروز افزود: از سازندگان، تامین کنندگان و مجموعه‌هایی که امکان همکاری با ما را دارند، دعوت می‌کنیم که اگر زمینه همکاری مشترک با مجموعه کروز را دارند، با ما وارد همکاری شوند. حبیبی در ادامه با اشاره به اینکه نهاده‌های تولید نقش اساسی را در قیمت تمام شده کالا بازی می‌کنند، تاکید کرد: این نهاده‌ها در کشور ما در بسیاری از موارد گران‌تر از قیمت FOB و قیمت‌هایی است که در سایر کشور‌ها عرضه می‌شود؛ چرا که تامین قطعات و مواد اولیه در کشور ما تابع سه پارامتر نوسانات بازار ارز، بازار عرضه و تقاضا و قیمت جهانی آن نهاده تولید است. عضو انجمن همگن قطعه سازان ادامه داد: هزینه‌های تولید در کشور هر روز بالا می‌رود؛ در حالی که کشور‌های دیگر تسهیلات و مشوق‌های درخور توجهی را برای تامین کنندگان و تولیدکنندگان کالا در نظر می‌گیرند. از این رو با توجه به شرایطی که وجود دارد، قیمت تمام شده قطعات خیلی در کشور ما بالا تمام می‌شود. او افزود:، اما تفکر برخی افراد شاید این باشد که قطعاتی که داخلی سازی می‌شوند، باید قیمت‌های پایین تری هم داشته باشند؛ در حالی که داخلی شدن قطعات اگر با حفظ کیفیت و مشخصات فنی محصول بر اساس استاندارد مدنظر باشد، چندان تاثیری در قیمت نخواهد داشت.


شرکت صنایع تولیدی کروز توانسته بدون توجه به تحریم‌های ظالمانه بویژه در صنعت خورو تولید را با قدرت ادامه دهد بگونه‌ای که در حوزه الکترونیک، کروز ۶۰ درصد قطعات دو خودروساز را تامین کرده است.
صنایع تولیدی کروز از سال ۹۲ تولید اولین نسل از ECU را آغاز کرد و تا به امروز توانسته ۵ نسل متفاوت از آن را داخلی سازی و چندی پیش از ششمین نسل از این قطعه رونمایی کرد.

در واقع این شرکت قطعه سازی نخستین شرکت داخلی در بومی سازی صد درصدی ECU است. این قطعه "های تک" به عنوان قلب سامانه مدیریت موتور یک برد الکترونیکی است که با استفاده از میکروپروسسور مخصوص (دربردارنده لایه‌های مختلف نرم افزاری) و مدارات ورودی و خروجی متعدد، امکان دریافت، تحلیل ورودی‌ها و همچنین ارسال فرمان‌های لازم براساس شرایط تنظیم شده (کالیبراسیون) را دارا است و کروز توانسته تمام اجزای تشکیل دهنده آن را از سخت افزار تا بخش نرم افزاری که مهمترین بخش آن محسوب می‌شود داخلی سازی کند و این امر با مهندسی معکوس بسیار متفاوت می‌باشد.

قطعه ECU اکنون در ۶ نسل داخلی سازی شده که آخرین نسل برای مناسب موتور‌های توربوشارژ با قابلیت‌های روز میباشد و برای نخستین بار است که ساخت این قطعه در داخل صورت گرفته است.
شرکت صنایع تولیدی کروز بزرگترین و پیشرفته‌ترین قطعه ساز کشور در سال‌های اخیر کلیه چراغ‌های تولیدی خود را با استفاده از نوین‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی، تولید و بومی سازی کرده است و در تامین گستره‌ی عظیمی از چراغ خودرو‌های داخلی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و گروه بهمن نقش بسزایی دارد.

کروز سالانه بیش از ۳/۵ میلیون چراغ برای خودروسازان و خدمات پس از فروش تولید می‌کند که با توجه به بومی سازی این محصول، منجر به کاهش چشم گیر خروج ارز از کشور شده است. در ساخت چراغ علاوه بر اهمیت ظاهر و زیبایی، قابلیت‌های ایمنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از ۸۵ استاندارد ملی اجباری خودرو، ۱۷ استاندارد آن متعلق به چراغ است و کروز توانسته همه‌ی استاندارد‌های لازم را کسب نمایید که بر روی چراغ‌ها حک شده است. کلیه چراغ‌های تولیدی مطابق با استاندارد‌های روز و دارای تاییدیه نوع اروپا هستند.
یکی دیگر از اقدامات شرکت کروز ساخت ماژول‌های ال‌ای دی چراغ دو خودروی پرتیراژ داخلی است. پیش از این

اقدام تکنولوژی تولید ماژول‌های ال‌ای دی با برد‌های Flexible PCB در داخل کشور وجود نداشت. با راه اندازی این خط مازول‌های ال‌ای دی چراغ‌های دو خودروی ۲۰۷ و کوئیک در داخل کشور ساخته شد.
همچنین در حدود ۱۰سال است که مرکز تحقیق و توسعه در شرکت صنایع تولیدی کروز شکل گرفته است و در زمینه الکترونیک خودرو فعالیت دارد. به مروز زمان با کسب دانش، به توانایی ایده پردازی، طراحی و تولید قطعات خودرو همگام با دانش روز دنیا دست پیدا کرد و سال گذشته با امکانات بیشتر و در جهت پیشبرد هر چه بهتر صنعت قطعه سازی، مرکز جدید تحقیق و نوآوری کروز افتتاح شد.

با توجه به اینکه بسیاری از آپشن‌های خودرو‌های روز دنیا مربوط به بخش الکترونیک خودرو است و این صنعت در آینده به سمت خودرو‌های برقی و خودران پیش می‌رود، نیاز به بخش الکترونیک مشخص می‌شود.
داخلی سازی‌ای سی یو در ۵ نسل از جمله دیگر اقدامات این مرکز تحقیق و نوآوری به شمار می‌رود؛ با توجه به نیاز موتور‌های جدید، کارایی و آپشن‌های متفاوت تر، علم و دانش لازم برای طراحی نرم افزار و سخت افزار را برخوردار است و در حال حاضر بر روی موتور‌های توربوشارژ تمرکز کرده است تا در نسل‌های بعدی، دستاورد‌های بیشتری برای موتور‌های جدید به وجود آورد.

شرکت کروز به عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه تولید قطعات خودرو در کشور در ۲۶۰ هزار متر سالن تولید و ۱۳ هزار نفر پرسنل برای توسعه هرچه بیشتر با شرکت‌های تولید کننده قطعات و مواد زیر مجموعه همکاری می‌کند.
بیش از ۵۰۰ میلیون عدد قطعه طی یک سال اخیر خریداری شده است و که باعث شده از خروج ۶ میلیون یورو جلوگیری کند.

منبع: مردم سالاری آنلاین

عناوین برگزیده