تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۸۰۵۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استاندار یزد دعوت رسمی شبکه۲ برای شرکت در ویژه برنامه معدن دره‌زرشک را رد کرد

‌می‌متالز - با وجود دعوت رسمی برنامه “طبیعت ۳۶۰ درجه” شبکه دو صداوسیما از استاندار یزد و خانه معدن استان، هیچ‌کدام حاضر به شرکت در این برنامه با موضوع ابعاد محیط زیستی معدن دره زرشک شیرکوه نشدند و همین موضوع باعث اوج‌گیری گمانه‌زنی رسانه‌ها شد.

به گزارش می‌متالز، برنامه “طبیعت ۳۶۰ درجه” با موضوع ابعاد محیط زیستی معدن دره زرشک شیرکوه با حضور علی بالی؛ معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست، سید ابوالقاسم میرزایی، مسوول کمیته ژئوتوریسم و گردشگری معدنی و علی طالبی؛ رئیس انجمن آبخیزداری ایران برگزار شد، اما عدم حضور نماینده وزارت صمت به عنوان متولی بهره‌برداری از معدن، استانداری یزد، خانه معدن یزد و مجری طرح معدن و مشاور علمی این پروژه با وجود دعوت رسمی از آن‌ها قابل توجه بود.

در ابتدای برنامه، علی بالی، معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: هیچ‌گونه مجوزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای فعالیت معدن شیرکوه دره زرشک صادر نشده است. با توجه به اینکه این کوهستان تنوع زیستی بالایی را در جای داده نمی‌توان مجز فعالیت معدنی در این محدوده را صادر کرد.

معاون سازمان محیط زیست گفت: باید از فعالیت این معدن جلوگیری شود چرا که این معدن کمیت و کیفیت آب را دچار مشکل خواهد کرد. از نظر زمین‌شناسی و رژیم دمایی و بارش نیز احداث این معدن عقلانی نیست.

استاندار یزد دعوت رسمی شبکه۲ برای شرکت در ویژه برنامه معدن دره‌زرشک را رد کرد
در ادامه علی طالبی؛ رئیس انجمن آبخیزداری ایران اظهار کرد: درخصوص معدن شیرکوه، واقعیت این است که اگر تمام اصول و ضوابط محیط زیست هم رعایت شود، قرار است در این معدن به عمق ۳۰۰ متر چاله‌ای برای برداشت ایجاد شود، اگر این اتفاق بیفتد، در نخستین مرحله تمام چشمه‌ها و قنوات این محدوده تا شعاع ۱۰ کیلومتر خشک می‌شود.

وی با بیان اینکه شیرکوه باعث شده تا تمدن یزد شکل بگیرد، افزود: شیرکوه منبع تولید آب و مایه حیات دشت یزد و اردکان است که یک میلیون جمعیت دارد. هرگونه دخالت غیراصولی در این دشت مانند معدن دره زرشک منابع آب منطقه را نابود می‌کند. جدای از تأثیر بر روی کمی آب در دشت یزد، کیفیت آب نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد چرا که قرار است ۲۰ میلیارد لیتر اسید سولفوریک برای استخراج در این معدن استفاده شود که در این صورت تمام منابع آب باقی‌مانده در شیرکوه آلوده خواهند شد.

در پایان برنامه، سید ابوالقاسم میرزایی، مسوول کمیته ژئوتوریسم و گردشگری معدنی درخصوص احداث این معدن گفت: در شیرکوه دنیایی از ماشین‌آلات سنگین درحال کوه‌خواری برای افراد خاص هستند، اما تنها درخصوص معدن دره زرشک صحبت می‌شود. دغدغه آب هم درحالی مطرح می‌شود که مسوولین قنات‌های فعال را به راحتی تخریب می‌کنند و هیچکس پاسخگو نیست.

منبع: خبرگزاری یزد پرس

عناوین برگزیده