تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۸۰۵۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ظهور فروشندگان در بازار سهام:

گام‌های لرزان بازار سهام در مسیر صعودی

‌می‌متالز - پس از هفته ابتدایی آبان ماه که سهامداران زیان قابل توجه ۳۰۱ هزار و ۹۰۹ میلیارد تومانی را شناسایی کردند، بازار سهام با نفوذ اخبار مثبت و حمایت‌های شکل گرفته، روند نزولی خود را تغییر داد و رشد را در دستور کار خود قرار داد. پرتفو سهامداران از ۷ تا ۲۱ آبان ماه ظرف ۲ هفته بیش از ۷۷۱ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان افزایش ارزش (حاصل از رشد قیمت سهام) را تجربه کرد که این میزان افزایش قیمت، زیان سهامداران در پائیز امسال را به شکل کامل از بین برد و سهامداران را وارد ناحیه سودآوری کرد.

به گزارش می‌متالز، روند شکل گرفته در دو هفته اخیر و به شکل دقیق‌تر ۱۱ روز کاری گذشته، دیروز یکشنبه پاره شد و سهامداران علی رغم سیگنال مثبت بازار ارز و رشد حدود ۵۰۰ تومانی دلار، زیان ۲۴ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومانی را در سبد‌های خود شناسایی کردند.
گام‌های لرزان بازار سهام در مسیر صعودی

باید گفت اگر چه افت و رشد، در بازار سهام کاملا طبیعی و ماحصل بسیاری از عوامل شکل می‌گیرد، اما عدم حضور خریدار پرقدرت در معاملات دیروز اندکی نگرانی را در دل سهامداران ایجاد کرد. در پایان معاملات دیروز شاهد بودیم در برخی نماد‌ها که سهامداران در دو هفته اخیر سود کرده بودند با ترس از دست رفتن سود‌های کسب شده، اقدام به فروش سهام خود در قیمت‌های حداقلی می‌کردند. در همین راستا باید گفت عملکرد شرکت‌ها در گزارش‌های اخیر در بسیاری از صنایع قابل دفاع است و این روند فروش و خرید‌های مجدد در کسب اعتماد بازار سهام کاملا طبیعی است.

بازار سهام اگر چه از حیث ریالی از ابتدای پائیز تا پایان معاملات دیروز ۲۲ آبان ماه سود ۲۲۳ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومانی را عاید سهامداران حقیقی و حقوقی در بازار‌های مختلف بورس و فرابورس کرده، اما از حیث دلاری همچنان در منطقه زیان آوری قرار دارد و بازار سهام نتوانسته ارزش خود را به نسبت رشد قیمت دلار همسان سازی کند. ارزش دلاری بازار سهام در حالی ابتدای مهر ماه در محدوده ۲۰۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون قرار داشت، علی رغم حضور دو نماد جدید در بازار سهام به نام‌های سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی در نماد "وطوبی" با ارزش ۴۶۷ میلیارد تومان و سوژمیران در نماد "فسوژ" با ارزش یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان در پایان معاملات دیروز نتوانست ارزش دلاری بهتر از ۱۸۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کسب کند. به عبارتی با در نظر گرفتن دو نماد تازه وارد در پائیز امسال، بازار سهام در حدود ۱۸ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است.

گام‌های لرزان بازار سهام در مسیر صعودی
ارزش معاملات روز گذشته افت قابل توجهی نسبت به روز‌های قبل تجربه کرد که نشانه خوبی برای بازارسهام که قصد صعود به سمت کانال‌های بالاتری را دارد نیست. دیروز ارزش معاملات خرد در بازار سهام به حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به اعداد بیش از ۶ هزار تومانی روز‌های قبل، افت قابل توجهی است.

به نظر می‌رسد امسال بازار سهام از بودجه آسیب چندانی نداشته باشد و اخبار مثبتی همچون کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه سال ۱۴۰۱ از این حوزه به گوش می‌رسد که امیدواری بازار سهام را به ادامه سال ۱۴۰۱ افزایش می‌دهد.

از دیگر نکات بازار سهام درروز‌های گذشته برگزاری مجمع پتروشیمی جم و تقسیم ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود نقدی در این مجمع است که معادل ۱۱۲ درصد از سود محقق شده سال مالی ۱۴۰۰ است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده