تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۰۲
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۸۱۱۶۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

این خانه‌ها کمتر از یک میلیارد تومان قیمت دارد/ وضعیت عجیب در بازار؛ خرید و فروش ملک متوقف شد

‌می‌متالز - گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر اثر روانی نوسان نرخ ارز، به‌صورت امتناع فروشندگان مسکن از فروش خود را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، جهش قیمت مسکن همچنان در بازار ادامه دارد؛ گزارش‌های رسمی از تغییرات قیمت خانه نیز این موضوع را تایید می‌کند، به طوری که آخرین گزارش رسمی دولت از قیمت ملک در مهرماه نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران به حدود ۴۳ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان رسیده است.

البته براساس این گزارش، ارزان‌ترین خانه مربوط به منطقه ۱۸ است که متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی ۲۱ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان اعلام شده است. در کنار آن، گران‌ترین خانه‌ها هم در منطقه یک تهران قرار دارد که هر مترمربع زیربنای مسکونی ۸۸ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

این آمار در حالی توسط بانک مرکزی منتشر شده که حاکی از رشد ۱.۲ درصدی قیمت ملک نسبت به یک ماه قبل از آن است. در این میان، در طول یک‌سال نیز قیمت خانه ۳۸.۲ درصد گران شده است. متوسط قیمت زیربنای مسکونی در مهر پارسال ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان بود.

سیگنال قیمت دلار به بازار مسکن

به نظر می‌رسد متغیر‌هایی همچون افزایش قیمت دلار، باعث فشار قیمتی به بازار مسکن شده است، به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد از ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان در ابتدای مهر پارسال، در حال حاضر در مرز ۳۵ هزار تومان قرار دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر اثر روانی نوسان نرخ ارز، به‌صورت امتناع فروشندگان مسکن از فروش خود را نشان می‌دهد. واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند با وجود این‌که بازار مسکن در رکود کامل به‌سر می‌برد، اما طرف عرضه نسبت به فروش محتاط شده و این عقب‌نشینی پس از نوسانات نرخ ارز اتفاق افتاده است.

در همین خصوص یکی از مشاوران املاک درباره وضعیت فعلی بازار مسکن می‌گوید: فعلا جو روانی وارد بازار ملک شده و کمتر کسی خرید و فروش می‌کند. وقتی دلار مقداری تکان می‌خورد، بخر و بفروش‌ها دست نگه می‌دارند تا ببینند اوضاع چگونه می‌شود.

قیمت خانه‌های کمتر از یک میلیارد تومان

در این شرایط، با توجه به قدرت پایین خرید ملک به دلیل قیمت بالای مسکن، خریداران در تلاش هستند تا خانه‌هایی را پیدا کنند که قیمتی متعادل‌تر دارد.

گزارش‌ها از قیمت خانه‌های زیر یک میلیارد تومان حاکی از آن است که به سختی می‌شود در تهران چنین خانه‌هایی را پیدا کرد، اما با این حال خانه‌هایی پیدا می‌شود که چنین قیمتی داشته باشد. البته اغلب این خانه‌ها در حاشیه تهران قرار دارد.

بررسی در میان فایل‌های فروش خانه نشان می‌دهد که یک خانه ۶۵ متری در ظهیرآباد برای فروش متری ۱۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان برای فروش گذاشته شده که این واحد مسکنی در حال حاضر ۹۴۲ میلیون تومان قیمت دارد.

در این میان، یک واحد آپارتمان ۸ ساله در محله شوش با متراژ ۴۲ متر و یک اتاق خواب، ارزشی معادل یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان دارد. همچنین آپارتمانی دیگر در محله جوادیه با متراژ ۴۳ متر و سنی حدود ۱۹ سال و یک اتاق خواب در روز‌های گذشته در حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت گذاشته شده است.

واحدی ۴۰ متری در همین محله با توجه به تک خواب بودن و اینکه ۴ سال از ساخت آن گذشته است، قیمتی بالغ‌بر یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان دارد.

برای خرید آپارتمانی در محله مولوی با سنی حدود ۱۴ سال و متراژ ۴۵ متر و یک اتاق خواب به بودجه‌ای در حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان احتیاج دارید.

همچنین با بودجه ۹۵۰ میلیون تومانی هم میتوان واحدی ۴۵ متری در همین محله با سن ۱۴ سال و یک اتاق خواب را خرید کرد.

منبع: خبر آنلاین

عناوین برگزیده