تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۸۱۳۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حقوق گمرکی کاهشی نشد؟ / وزارت صمت کوتاهی کرد

‌می‌متالز - برخی از فعالان اقتصادی از اجرایی نشدن کاهش حقوق گمرکی گلایه دارند. گمرک هم اعلام کرده اجرایی شدن این موضوع وابسته به ارائه فهرست کالا‌ها از سوی وزارت صمت است.

به گزارش می‌متالز، اواخر مهرماه بود که لایحه کاهش «نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزاء و قطعات و ماشین‌آلات و تجهیزات» به یک درصد به تایید شورای نگهبان رسید.

 این لایحه به این دلیل تصویب شد که افزایش نرخ مبنای محاسبه تعرفه، افزایش مضاعف مالیات بر ارزش‌افزوده کالا‌های وارداتی را در پی داشته که در مجموع باعث افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قاچاق، افزایش نیاز به نقدینگی، کاهش تولید و افزایش تورم می‌شد. به همین دلیل وزیر صمت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار کاهش حقوق گمرکی برای مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا، قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آن‌ها حداکثر ۱۰ درصد بوده به یک درصد شد.

با این حال و درحالی که از سوم آبان نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده واردات مواد اولیه دارو، شیرخشک اطفال و تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی به یک و دو درصد کاهش یافته است، همچنان فعالان اقتصادی از عدم اجرایی شدن این موضوع گلایه دارند.

وزارت صمت فهرست بدهد، قانون اجرا می‌شود

در این راستا و بر اساس اطلاعاتی گمرک، «وزارت صمت هنوز فهرست کالا‌هایی که مشمول کاهش حقوق گمرکی می‌شوند را در اختیار گمرک قرار نداده است. درحالی که وزارت بهداشت لیست این کالا‌ها را اعلام کرد و در پی آن نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده واردات مواد اولیه دارو، شیرخشک اطفال و تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی به یک و دو درصد کاهش یافت. گمرک مجری بخشنامه‌ها است و هر زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت گروه‌های کالایی را اعلام کند، گمرک آن را اجرایی خواهد کرد».

بر اساس این اطلاعات، گمرک تاکنون دو نامه در راستای موضوع مذکور به اداره کل مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال کرده و خواهان اعلام فهرست کالا‌ها از سوی این وزارت‌خانه شده، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است؛ بنابراین و درحالی که مجلس این قانون را تصویب و به دولت ابلاغ کرده است، تا زمانی که فهرست کالا‌ها از سوی وزارت صمت به گمرک اعلام نشود قانون مجلس قابل اجرا شدن نیست.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده