تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۸۱۵۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران:

هدایت رسوبات معدنی به رودخانه چالوس معضل جدی است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: هدایت رسوبات ناشی از فعالیت معادن به داخل رودخانه حفاظت شده چالوس معضل جدی است.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم یخکشی روز چهارشنبه افزود: تعداد زیادی از واحد‌های تولیدی معدنی و سنگ شکن‌ها در حاشیه این رودخانه فعالیت دارند که متاسفانه بدون تجهیز به امکانات تصفیه خانه رسوبات ناشی از فعالیت آن‌ها راهی این رودخانه چالوس می‌شود که مشکل زا شده است.

وی بیان داشت: زمانی که صاحبان این واحد‌های معدنی رسوباتی را که بیشتر شب‌ها به داخل این رودخانه رها می‌کنند متاسفانه حجم زیادی از رسوبات با جریان آب از طریق بند انحرافی انتقال آب به سمت شرق مازندران که برای مصارف کشاورزی است، همراه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مازندران تصریح کرد: امروز این وضعیت فاجعه بار برای رفت و آمد ناوگان حمل و نقل دریایی بندر نوشهر هم مشکل زا شده است.

یخکشی افزود: بار‌ها مسوولان این بندر گزارش دادند که ورود حجم زیاد رسوبات از طریق رودخانه ماشلک به داخل حوضچه مسیر رفت و آمد و پهلوگیری کشتی‌ها را مختل کرده و هزینه سنگینی بابت لایروبی روی دوش این دستگاه دولتی گذاشته است.

یخکشی بیان کرد: این موضوع به زودی با مسؤولان صنعت، معدن و تجارت استان و نیز حفاظت محیط زیست در میان گذاشته خواهد شد و راهکار‌های لازم برای رفع آن اندیشیده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس پیش از این نسبت به رهاسازی رسوب معادن شن و ماسه منطقه به داخل رودخانه چالوس و پیامد‌های زیست محیطی آن هشدار داد و گفت که متولیان این معادن حجم انبوه رسوب ناشی از شست و شوی ماسه را در استخر مربوط جمع و شب هنگام مسیر خروجی این استخر‌ها را باز می‌کنند که وارد انهار منتهی به رودخانه چالوس می‌شود این رسوبات علاوه بر آسیب زیستگاه انواع آبزیان، بخش کشاورزی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سید اصغر مطهری توضیح داد: دهانه رودخانه چالوس زیستگاه مهم آبزیان نظیر ماهی آزاد و قزل آلاست و رها کردن رسوبات سبب می‌شود تا زنجیره غذایی این گونه‌های ارزشمند و کمیاب از بین برود که نتیجه آن تلف شدن ماهیان است.

بر اساس آمار‌های رسمی، ۱۱ کارگاه شن و ماسه و استخراج سنگ پیرامون رودخانه حفاظت شده چالوس فعالیت دارد که از این تعداد پنج واحد به علت کیفیت پائین کارایی سیستم تصفیه خانه پساب و نیز آلایندگی، مشکلاتی را برای مردم منطقه و همچنین محیط زیست ایجاد می‌کنند

رودخانه حفاظت شده چالوس که از دامنهٔ شمالی ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی حدود ۷۲ کیلومتر در کنار چالوس به دریای خزر می‌ریزد، به خاطر تکثیر و پرورش ماهیان نادر دریای خزر در آن مانند قزل آلای خال قرمز، سفید، آزاد و گونه‌های دیگر ذخیرگاه ارزشمند آبی مازندران به شمار می‌رود. ماهی خاص و بومی هم به نام زردک در این رودخانه زیست می‌کند.

این رودخانه یکی از اصلی‌ترین منابع آبی کشاورزی منطقه است و در تولید محصولات ‏کشاورزی همچون انواع مرکبات، کیوی، برنج و سایر محصولات کشاورزی نقشی اساسی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مازندران

عناوین برگزیده