تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۵۹
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۸۱۷۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چالش‌های معدن داری خراسان‌رضوی

‌می‌متالز - در نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی، مشکلات و موانع فعالیت معادن غیرفعال شهرستان سبزوار بررسی و بر هم افزایی بیشتر دستگاه‌های ذی‌ربط تاکید شد.

به گزارش می‌متالز، «احمدرضا صفارطبسی»، رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست به مشکلات متعدد معدن داران استان اشاره و اظهار کرد: شهرستان‌ها از امکانات مرکز استان‌ها دورند و عموما با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند؛ بر همین اساس ما در کمیسیون معدن اتاق بازرگانی در پی واکاوی مسائل معادن شهرستان‌ها هستیم.

تاکنون معدن داران چناران، خواف و تربت جام به کمیسیون دعوت شده و از چالش‌های حوزه کاری خود سخن گفته اند. در این نشست نیز از معدن داران شهرستان سبزوار برای طرح مسائل و مشکلات خود دعوت به‌عمل آمد تا در فضایی صمیمی به بیان مشکلات و انتظارات خود بپردازند. صفار‌طبسی افزود: بر اساس بررسی‌های کمیسیون و طبق آمار اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان، در شهرستان سبزوار ۵۵ معدن در وضعیت غیرفعال قرار گرفته اند که مجموعا نزدیک به ۱۹۰‌میلیون‌تن ذخیره معدنی دارند. هرچند بیشتر این معادن ذیل گروه‌های یک تا چهار قرار می‌گیرند که تامین‌کننده مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند؛ اما بخش مهمی از این ذخایر متعلق به مواد معدنی مانند منگنز، کرومیت، سنگ آهک و خاک صنعتی است که اهمیت بسزایی در رونق صنایع کشور دارند. ناگفته نماند که در صورت فعال‌سازی آنها، ۵۰۰ ظرفیت شغلی در سبزوار ایجاد خواهد شد. در ادامه آریوبرزن مافی، نایب‌رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی یکی از معضلات معدن داران را مساله افزایش حقوق دولتی در چند سال‌اخیر خواند که موجب افزایش هزینه‌های معدن شده و معضلاتی ایجاد کرده‌است. از سویی، همزمان با افزایش حقوق دولتی، حقوق منابع انسانی نیز افزایش پیدا کرده‌است. وی تاکید کرد: مسائل داخلی و حقوقی در معادن، نباید سبب تعطیلی معدن شود. بخش حقوقی سازمان صمت باید این مسائل را از یکدیگر تفکیک کند. در بسیاری از موارد در صنعت، مسائلی از این دست عموما موجب تعطیلی واحد‌های فعال نمی‌شود، بنابراین امکان این وجود دارد که در بخش معدن نیز به چنین فضایی برسیم.

هادی هژبر‌کلالی، نماینده اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز پس از استماع سخنان ذاکری، تاکید کرد: در بازه زمانی یادشده، مسوولان بر جذب سرمایه گذار خارجی تاکید می‌کردند؛ اما در حال‌حاضر سیاست دولت حمایت از سرمایه گذار داخلی است. اگر اراده و عزم جدی در تاسیس کارخانه فرآوری مواد معدنی در سبزوار وجود داشته باشد، از این موضوع استقبال می‌کنیم.

صفار‌طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد گفت: معدن داران استان که درخصوص دریافت سهمیه سوخت مشکل دارند، به کمیسیون معدن اتاق اعلام کنند تا با هم افزایی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه مربوطه این مشکل حل شود. صفار‌طبسی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم تمامی مشکلات را حل کنیم؛ اما برخی مشکلات درون استانی با هم افزایی با دستگاه‌های ذی‌ربط قابل پیگیری است. وی به امکان توثیق پروانه بهره برداری معادن به‌منظور اخذ تسهیلات اشاره و اظهار کرد: پروانه‌های بهره برداری دارای ارزش مشخصی هستند، به‌همین‌دلیل پروانه می‌تواند به‌عنوان سند در رهن بانک برای دریافت تسهیلات قرار بگیرد. در این راستا، تلاش خواهیم کرد با شورای هماهنگی بانک‌های استان مکاتبات لازم را انجام دهیم. این عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی یادآور شد: در سال‌های گذشته مراحل دریافت تسهیلات ساده‌تر بود. امروز و در وضعیت فعلی ارز نیز باید مراحل دریافت تسهیلات سهل‌تر شود. برای پیگیری این امر، نیازمند درخواست معدن داران هستیم. وی همچنین اذعان کرد: باید راهی برای به کارگیری ماشین‌آلات سبک به‌صورت استیجاری پیدا کرد تا معدن داران در شرایط فعلی اقتصادی، هزینه‌های هنگفت برای خرید ماشین‌آلات پرداخت نکنند. ما امید به این داریم که با پیگیری‌های خود، بتوانیم دردی از مشکلات جامعه معدن داران را کم کنیم. در پایان عماد رجحانی، دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد به ذکر شرایط کلی معادن غیرفعال شهرستان سبزوار پرداخت و افزود: در بحث فعال‌سازی واحد‌های معدنی باید به اولویت‌ها پرداخت و معادن را بر اساس میزان ذخیره، ظرفیت ایجاد اشتغال و اهمیت ماده‌معدنی در صنعت و اقتصاد استان اولویت بندی کرد. لازم به ذکر است که مشکلات و علل عدم‌فعالیت معادن نیز تا حد زیادی وابسته به نوع ماده‌معدنی است. برای مثال در حال‌حاضر با توجه به رکود در بازار ساخت‌وساز در کشور و به‌خصوص در استان، معادن مصالح ساختمانی به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته اند. درواقع ۴۷‌درصد معادن غیرفعال این شهرستان را معادن مصالح ساختمانی و سنگ تزئینی و نما تشکیل می‌دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده