تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۶
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۸۱۹۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزئیات ۸ ماهه تجارت خارجی گمرکات شمالی کشور/ ارزش صادرات کالا از مازندران افزایش یافت

‌می‌متالز - ناظر گمرکات مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر گفت:تجارت خارجی گمرکات مازندران در هشت ماهه سال ۱۴۰۱، ۲میلیون و ۲۹۴هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و۱۱۲ میلیون و ۷۴۸ هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

به گزارش می‌متالز، نیک نفس ناظر گمرکات مازندران با اعلام این آمار اظهار داشت: مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی گمرکات مازندران با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۱۰ درصدی در ارزش دلاری کالا‌ها است.

نیک نفس افزود: از میزان ۲ میلیون و ۲۹۴ هزار تن کالای مبادله شده در این مدت، ۷۴۲ هزار و ۷۲۶ تن آن را صادرات، به ارزش ۱۸۸ میلیون و ۶۵۵ هزار دلار تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۲۵ درصد و از حیث ارزش ۴ درصد افزایش یافته است.

وی در توضیح عمده اقلام صادراتی گمرکات مازندران اظهارداشت: محصولات معدنی با ۵۸۰ هزار و ۲۲۴ تن به ارزش ۲۵ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار ۷۸ درصد از وزن و ۱۳ درصد از ارزش مجموع صادرات گمرکات مازندران را در این مدت به خود اختصاص داده است.

نیک نفس اضافه کرد: پنج مقصد اصلی صادرات کالا‌های ایرانی خروجی از گمرکات مازندران به ترتیب عراق با ۸۳ هزار تن به ارزش ۹۳ میلیون و ۹۱ هزاردلار، روسیه با ۳۲۸ هزار و ۴۶۴ تن به ارزش ۱۹ میلیون و ۶۵۳ هزار دلار، ترکمنستان با ۱۰۱ هزار و ۱۶۰ تن به ارزش ۱۸ میلیون و ۶۱۶ هزاردلار، قزاقستان با ۱۸۰ هزار و ۳۵۴ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۹۴ هزار دلار و امارات متحده عربی با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیون و ۸۰۶ هزار دلار بودند.

وی افزود: در بحث واردات نیز گمرکات مازندران در هشت ماهه سال‌جاری یک میلیون و ۵۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۹۲۴ میلیون و ۹۳ هزار دلار از کشور‌های مختلف وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات مازندران در مورد پنج کشور اصلی طرف معامله واردات با گمرکات مازندران به ترتیب از ترکیه ۳۲۳ هزار و ۲۴۷ تن کالابه ارزش ۳۴۸ میلیون و ۶۵۳ هزار دلار، امارات متحده عربی با ۵۷۶ هزار تن به ارزش ۲۸۱ میلیون و ۷۷۵ هزار دلار، روسیه با ۲۹۳ هزار و ۵۷۱ تن به ارزش ۱۲۸ میلیون و ۷۹ هزاردلار، قزاقستان با ۱۲۰ هزار و ۵۶۷ تن به ارزش ۴۵ میلیون و ۲۸۰ دلار و سوئیس با ۸۶ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیون و ۵۴۱ هزاردلار نام برد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده