تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۷۱۶۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران:

برای تسهیل در روند صادرات و واردات باید برخی از بخشنامه‌های زائد و مزاحم حذف شود

‌می‌متالز - معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: برای شتاب بخشی در روند صادرات و واردات کالا‌ها در گمرک باید برخی از قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های زائد و مزاحم حذف شود.

به گزارش می‌متالز، فریده زبیدی روز یکشنبه در آئین تودیع و معارفه ناظرجدید گمرکات مازندران در نوشهر افزود: در سامانه جامع گمرکی ۲۹ سازمان همجوار صادر کننده مجوز هستند در حالی که گمرک در ترخیص کالا فقط مجوز صدور ۲ نوع کالا را می‌دهد و یا این که حدود یکهزار و ۵۰۰ دستورالعمل و بخشنامه در گمرکات وجود دارد که شاید حدود ۱۰ درصد آن مربوط به گمرکات باشد و بقیه مربوط به دیگر وزراتخانه‌ها از جمله جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است.

وی با بیان اینکه وجود این بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در فرآیند سرعت بخشی صادرات و واردات کالا‌ها بی تاثیر نیست، ادامه داد: در دنیا چهار رویه گمرکی وجود دارد در حالی که در ایران این گونه نیست و ما در کشور برای ته لنجی ها، کولبر‌ها و ملوانان رویه‌های جداگانه گمرکی داریم.

معاون حقوقی گمرک کشور با بیان اینکه گمرکات نقش مجری سیاست‌های دولت را دارد، گفت: امروز یکی از دغدغه‌های دولت جهادی و مردمی اصلاح و حذف بسیاری از این بخشنامه‌های مزاحم است تا بتواند روند صادرات و واردات کالا‌ها را سرعت ببخشد و یک رضایت مندی، شوق و انگیزه بیشتر میان تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی در کشور به وجود بیاورد.

وی از شکل گیری قرارگاه جلوگیری از رسوب کالا در کشور خبر داد و افزود: یکی از تکالیف و وظایف مهم این قرارگاه رصد هفتگی بنادر کشور است تا از رسوب کالا که در گذشته به وفور در سیلو‌ها و انبار‌های بنادر وجود داشت، جلوگیری کند.

زبیدی درباره کمبود امکانات و تجهیزات مانند نیروی انسانی، نبود شعبه گمرکات در بعضی از شهرستان‌های استان مازندران نیز گفت: این نارسایی‌ها مورد پیگیری جدی قرار می‌گیرد، هرچند یکی از سیاست‌های دولت چابک سازی است، اما اگر مشخص شود در پاسخگویی به نیاز‌های فعالان اقتصادی تاثیر دارد یقینا رئیس کل گمرک ایران پیگیری خواهد کرد و برای رفع این ضعف‌ها برنامه ریزی می‌شود.

در پایان این آئین عسگر نیک نفس به عنوان ناظرجدید گمرکات مازندران معرفی و از خدمات بیش از چهار ساله علی یوسفی منش مسوول پیشین قدردانی شد.

ناظر جدید گمرکات مازندران دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس مدیریت دولتی، جانباز دوران دفاع مقدس و آزاده با بیش از ۲۰ سال سوابق ارزنده کاری می‌باشد که پیش از این عهده دار مسوولیت هایی، چون مدیرکل گمرک ساری مرکز مازندران، مدیریت درب ورود و خروج گمرک نوشهر و .. بوده است

استان مازندران دارای ۲ اداره کل گمرک به مرکزیت بندر امیرآباد در شرق، نوشهر در غرب و سه دفتر گمرک در فریدونکنار، ساری و آمل است.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده