تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۶۹۰۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معاون وزیر صمت: همترازی تجارت خارجی نزدیک است

‌می‌متالز - معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۸ هزار میلیارد تومان حجم صادرات و ۵۲ هزار میلیارد تومان میزان واردات کشور است، گفت: برای نخستین بار تراز صادراتی و وارداتی کشور در حال برابر شدن است.

به گزارش می‌متالز، مهدی برادران در همایش روز ملی صنعت و معدن در تبریز اظهار امیدواری کرد با حذف این فاصله چهار هزار میلیارد تومانی تا پایان سال، برابری تراز صادرات و واردات کشور بدون اتکا به درآمد‌های نفتی محقق شود.

وی گفت: با تحقق این مهم به سمت کنترل ساختاری تورم حرکت خواهیم کرد.

معاون وزیر صمت تأکید کرد: اگر غیرت کارآفرینی مردم تبریز در کشور الگو شود و نقش آفرینی آن را شاهد باشیم، به این مهم نائل خواهیم شد و البته باید بپذیریم که خروج سرمایه از کشور و خرید میلیارد‌ها دلار آپارتمان در خارج توسط سرمایه گذاران با این هدف همخوانی ندارد با این حال امیدواریم با همت و همراهی فعالان صنعتی و تولیدی به سمت همترازی واردات و صادرات حرکت کنیم.

برادران با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه تولید کننده نه تنها مقصر مشکلات کشور نیست بلکه راه حل و تنها راه نجات کشور است، گفت: هر چند اصلاحات عمیق اقتصادی صورت گرفته توسط دولت مانند حذف ارز ترجیحی، برخی محدودیت‌ها و تنگنا‌ها را برای بخش تولید و صنعت ایجاد کرده، اما به زودی شاهد اثرات بلند مدت آن به ویژه در رقابتی شدن بازار خواهیم بود و کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی برخی قیمت‌ها در روز‌های اخیر نیز گواهی بر این موضوع است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم و با تلاش مجموعه صمت آذربایجان شرقی، یکصد واحد راکد به بهره برداری رسیده و ۲۵۰ مورد مشکلات بخش تولید و صنعت حل شده و ۲۱۰ سرمایه گذاری در استان صورت گرفته که این توفیقات با همکاری نمایندگان و مسئولان اجرایی آذربایجان شرقی محقق شده است.

وی افزود: تبریز الگویی برای همه کشور است و در حوزه‌هایی، چون شیرینی و شکلات، کفش، چرم، فرش، قطعه سازی خودرو یا صنعت دارویی و لوازم خانگی قطب به شمار می‌رود.

وی به موضوع حقوق گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص قائل به حل مشکل با همکاری مجلس و کاهش تعرفه واردات به حداقل ممکن با هدف تقویت سرمایه‌گذاری‌ها هستیم و در زمینه محدودیت شعاع ۳۰ کیلومتری در محدوده تبریز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای واحد‌های تولیدی نیز با پیگیری رئیس سازمان صمت استان اقداماتی برای حل آن صورت گرفته است.

برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی نوشته و اجرا شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این همایش گفت: اجازه بدهید برنامه‌های توسعه اقتصادی توسط بخش خصوصی تدوین و اجرا شود.

یونس ژائله خاطرنشان کرد: لزومی به تدوین برنامه برای صنعت توسط دولت نیست، زیرا سال‌ها نقشه‌های راه مختلفی توسط دولت‌ها برای بخش خصوصی کشیده شده، ولی هیچکدام موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه ما به یک اتاق فکر جدی نیاز داریم که آیندهی صنعت را پیش‌بینی و نقشه راه را برای آینده صنعت ترسیم کند، ادامه داد: لازمه امروز کشور، ایجاد یک برنامه جدی توسط خود بخش خصوصی است.

وی با اشاره به بحران‌های اخیر گفت: بحران جدی دو ساله کووید، جریان بحران جنگ روسیه اوکراین و بعد از آن تورم ۵۴ درصدی در تولید و اقتصاد و تصمیمات بسیار جدی دولت در امر ارز ترجیحی را شاهد بودیم که همچنان ادامه دارد.

ژائله خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها دولتمردان قول‌هایی می‌دهند، اما فراموش می‌کنند و اجرایی نمی‌شود. تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی از جمله‌ی این موارد بود.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به پایین بودن قدرت خرید مردم تاکید کرد: اگر همگی همصدا نباشیم به موفقیت نخواهیم رسید.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده