تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۷۸۸۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۱۰ درصدی ارزش تجارت خارجی گمرکات مازندران در۷ ماهه امسال

‌می‌متالز - مبادلات تجاری کشور از گمرکات مازندران در ۷ ماهه سال جاری یک میلیون و ۹۲۶ هزار تن و به ارزش ۹۵۷ میلیون و ۷۴۲ هزار دلار بوده است.

به گزارش می‌متالز، عسگر نیک‌نفس سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران اظهار کرد: این میزان تجارت خارجی، در ۷ ماهه امسال به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش و از حیث وزن ۱۶ درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص میزان صادرات غیرنفتی کشور در ۷ ماهه امسال، افزود: در این مدت ۶۳۶ هزار و ۷۴۰ تن کالا به ارزش ۱۶۱ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار صادر شده است که به لحاظ ارزش ۲ درصد افزایش و از حیث وزن ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران، گفت: در این مدت یک میلیون و ۲۸۹ هزارتن کالا به ارزش ۷۹۶ میلیون و ۴۸۲ هزار دلار وارد شده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۲۸ درصد کاهش و ۱۲ درصد افزایش داشته است.

نیک‌نفس در خصوص اقلام عمده صادراتی به لحاظ ارزشی، تصریح کرد: فرآورده‌های لبنی، مواد پلاستیکی، سیمان، فرآورده‌های خوراکی گوناگون، فلزات معمولی و مصنوعات آن، مصنوعات و محصولات از مواد معدنی، چوب و اشیاء چوبی، کاغذ، مواد نساجی و مصنوعات از این مواد و محصولات صنایع شیمیایی ۱۰ قلم اول کالا‌های صادراتی بودند؛ که ۹.۸۱ درصد از وزن و ۸.۴۸ درصد از ارزش کل صادرات گمرکات مازندران در این مدت را به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به اینکه ۵ کشور عمده مقصد صادرات کالا‌های مازندران کشور‌های عراق، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و امارات متحده عربی بوده است، ادامه داد: به ترتیب ۸۱ میلیون و ۹۰۷ هزاردلار، ۱۵ میلیون و ۱۷۲ هزار دلار، ۱۴ میلیون و ۹۵۴ هزار دلار، ۱۰ میلیون و ۲۹۷ هزار دلار و ۵ میلیون و ۹۹۸ هزار دلار به ۵ کشور فوق‌الذکر اختصاص داشت.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران افزود: ۳.۹۴ درصد از وزن و ۹.۷۸ درصد از ارزش کل کالا‌های صادراتی به ۵ کشور فوق صادر شده است.

نیک‌نفس در خصوص اقلام عمده وارداتی در ۷ ماهه امسال، افزود: اقلام عمده کالا‌های وارداتی در این مدت شامل چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی، ذرت دامی، جو دامی، گندم، کک نفتی و متالوژی، ماشین‌آلات و اجزاء آن، کاغذ، شناور یدکش، چوب و محصولات شیمیایی بوده است.

به گفته سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران ۵ کشور عمده مبدا کالا‌های وارداتی به مازندران شامل کشور‌های ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه، قزاقستان و سوئیس بوده است.

نیک‌نفس اظهار داشت: در این مدت ۳۱۶ میلیون و ۷۳ هزار دلار از ترکیه، ۲۳۳ میلیون و ۴۶۳ هزاردلار کالا از امارات متحده عربی، ۹۸ میلیون و ۸۵۴ هزار دلار از روسیه، ۴۳ میلیون و ۴۴۱ هزار دلار از قزاقستان و ۲۵ میلیون و ۷۷۵ هزار دلار از سوئیس وارد کشور شد. ۸.۸۹ درصد از وزن و ۹۰ درصد از ارزش کل واردات از ۵ کشور فوق وارد گمرکات مازندران شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده